مطالعه اثربخشی آموزش مدیریت استرس، بر مهارت‏های زندگی و عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان دوره آموزش ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد

2 استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

3 گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان

چکیده

مهارت‏ های زندگى، گروهی از مهارت‏ های روانى اجتماعى و میان‏ فردى است که افراد را در اتخاذ تصمیمات آگاهانه، برقراری ارتباط مؤثر و مدیریت شخصى کمک می‏کند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر مهارت‏های زندگی و پیشرفت تحصیلی دانش ‏آموزان دوره ابتدایی بود. این پژوهش با طرحی نیمه ‏آزمایشی با دو گروه کنترل و آزمایش با طرح پیش ‏آزمون و پس‏ آزمون اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش ‏آموزان دختر و پسر بود که از بین آنان تعداد 40 نفر به عنوان نمونه به روش هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه 20 نفره قرار گرفتند. ابزارهای اندازه‏گیری شامل مقیاس پیشرفت تحصیلی محقق‏ ساخته دانش‏آموزان و مهارت‏های زندگی بود که روایی و پایایی آن برآورد و مورد استفاده قرار گرفت. داده ‏ها با استفاده از روش ‏های آمار توصیفی و آمار استنباطی با کمک نرم افزارSPSS نسخه 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس یافته‏های پژوهش، بین دو گروه در ترکیب متغیر مهارت‏های زندگی در پس‏آزمون در سطح 01/0 تفاوت معنی‌دار وجود دارد. همچنین میزان مهارت‏های زندگی بر اساس مولفه‌های مهارت‏های اجتماعی، خودنظم‏بخشی، خویشتن‏داری و مسئولیت ‏پذیری اجتماعی، در بین دو گروه در سطح 01/0 تفاوت معنادار وجود دارد. بین دو گروه در ترکیب متغیر پیشرفت‏ تحصیلی در پس‏آزمون در سطح 01/0 تفاوت معنی‏ دار وجود دارد. تأثیر آموزش مدیریت مقابله با استرس می‏تواند راهکاری مناسب برای بهبود و افزایش پیشرفت تحصیلی و افزایش مهارت‏ های زندگی در دانش ‏آموزان باشد.

کلیدواژه‌ها