مطالعه و بررسی جایگاه فلسفه‌ی تعلیم و تربیت بین فلسفه‌های مضاف مرتبط؛ مطالعه‌ی تطبیقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی

2 دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

فلسفه‌های مضاف باوجود داشتن همانندی‌ها، ناهمگونی‌هایی نیز با یکدیگر دارند. هدف پژوهش پیش رو، تلاش در جهت پی بردن به ناهمگونی‌های موجود بین فلسفه‌های مضاف با تکیه‌بر مشخص کردن جایگاه فلسفة تعلیم و تربیت بین این فلسفه‌هاست. روش این مقاله به مثابة یک مطالعة تطبیقی، روش معروف جرج بردی است که روشی توصیفی بوده و در چهار مرحلة توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه صورت گرفته است. در این مقاله، اهداف، روش‌ها و اهمیت فلسفه‌های مضافِ موردمطالعه(فلسفة سیاست، فلسفة اخلاق، فلسفة علم و فلسفة تعلیم و تربیت)، هرکدام در جدول‌های جداگانه توصیف‌شده و در پایان، در مقام تطبیق، جایگاه فلسفة تعلیم و تربیت در میان آن‌ها ازنظر مؤلفه‌های فوق مشخص‌شده است. از عمدة نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش پیش رو می‌توان به این نکته‌ها اشاره کرد: 1- اهداف فلسفة تعلیم و تربیت با اهداف سایر فلسفه‌های مضاف بیان‌شده، متمایز هستند، هرچند تا حدودی این اهداف به اهداف فلسفة اخلاق نزدیک می‌شوند 2- روش «مطالعه نظریات و علوم مرتبط و استنطاق نظریة تربیتی» که در فلسفة تعلیم و تربیت مورداستفاده قرار می‌گیرد، نسبت به سایر روش‌های مورداستفاده در فلسفه‌های مضاف کارایی بیشتر دارد و 3- اگرچه هرکدام از فلسفه‌های مضاف دارای اهمیت خاص خود هستند، لکن فلسفه‌ی تعلیم و تربیت، با توجه به موضوع آن‌که تربیت است و تربیت نیز توجه مستقیمی به انسان و ارزش‌های انسانی دارد، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد.

کلیدواژه‌ها