بررسی تأثیر روش حل مسئله میسون، بورتن و استیسی مبتنی بر مدل‌سازی ریاضی بر یادگیری و درک مهارت‌های اثبات و استدلال: یک مطالعه تجربی در آموزش مجازی دانش‌آموزان پایه نهم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش حل مسئله مبتنی بر مدل میسون، بورتن و استیسی بر یادگیری و درک دانش‌آموزان در درس اثبات و استدلال در بستر آموزش مجازی طی دوره کروناست. این تحقیق به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا مهارت‌های اثبات و استدلال می‌توانند به حل مسائل ریاضی با استفاده از مدل‌سازی کمک کنند یا خیر. روش تحقیق از نوع کاربردی و شبه‌آزمایشی بوده که شامل مقایسه گروه‌ها با اجرای پیش آزمون و پس‌آزمون است. جامعه‌ی آماری شامل 34 دانش‌آموز دختر پایه نهم از یکی از مناطق تهران بود که با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند.
گروه آزمایش درس مورد نظر را با تأکید بر مهارت‌های اثبات و استدلال به کمک روش مذکور یاد گرفتند، در حالی که گروه کنترل آموزش متداول سخنرانی را دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه چهارگزینه‌ای جمع آوری شد و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تأیید گردید. نتایج تحلیل آماری نشان داد سطح معناداری 0006/0 وجود دارد که بیانگر تفاوت معنی‌دار بین دو گروه است؛ همچنین میانگین نمرات گروه آزمایش بیشتر بود، بنابراین فرضیات پژوهش تایید می‌شود.
این امر نشان‌دهنده بهبود نگرش مثبت نسبت به یادگیری مهارت‌های مذکور در گروه آزمایش بوده و بدین معناست که دانش‌آموزان می‌توانند در حل مسائل ریاضی دنیای واقعی بهتر عمل کنند و فهم بیشتری نسبت به فرآیند مدل‌سازی علمی داشته باشند

کلیدواژه‌ها