الگوی مشارکت خانواده در نظام تعلیم و تربیت رسمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شاهد

2 عضو هیات علمی

چکیده

هدف این پژوهش تبیین الگوی مشارکت خانواده و نظام تعلیم و تربیت رسمی می باشد. این پژوهش از نظر هدف جزو تحقیقات کاربردی و بر اساس ماهیت داده ها، روشی کیفی از نوع اسنادی-کتابخانه ای است؛ جامعه آماری در این پژوهش اسناد بالادستی، اسناد مربوط به آموزه های دینی و مذهبی و اسناد مربوط به تجارب سایر کشورها در این زمینه است. بررسی و تحلیل اسناد با استفاده از روش کتابخانه ای و به روش تحلیل محتوا انجام شد. بر اساس نتایج تحقیق ویژگی ها و مختصات الگوی مشارکت خانواده در نظام تعلیم و تربیت رسمی در ابعاد، اهداف مشارکت(توسعه یافتگی در ابعاد علمی فرهنگی اجتماعی اقتصادی و سیاسی،پیشرفت تحصیلی و افزایش کیفیت یادگیری دانش آموزان،استمرار فعالیت های آموزشی و پرورشی،تاثیر مشارکت والدین در فعالیت مدرسه روی توقعات و انتظارات کودکان،گسترش جامعه یادگیری دانش آموزان،تقویت همکاری گروهی،تقویت احساس تعهد و احساس تعلق و پیوستگی و مشارکت در تصمیم گیری های آموزشی،تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات لازم،ارتقا کیفیت عملکرد افراد و مدرسه و توسعه منابع مالی و فراهم شدن امکانات و تجهیزات لازم و کافی)اصول مشارکت(اصل اعتقاد به ارتباط،اصل مطیع بودن،اصل حفظ حرمت و احترام،اصل استمرار، اصل سازگاری و انتقادگری،اصل اعتماد متقابل،اصل زمینه یابی در ارتباط،اصل خوب شنیدن وخوب گفتن،اصل ارزشیابی،اصل چهره به چهره و اصل انسجام)، روش‌های مشارکت(روش‌های مربوط به آموزش و تربیت،روش‌های مربوط به دانش اموزان،روش‌های مربوط به منابع مالی و اداری،روش‌های مربوط به کارکردها و کیفیت آموزش،روش‌های مربوط به ساختاری –مدیریتی،روش‌های مربوط به بستر سازی فرهنگی و روش‌های مربوط به تسهیلات و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی) و ابعاد مشارکت(مشارکت یک بعدی، مشارکت چند بعدی و مشارکت جامعه- مدرسه) طراحی گردید.

کلیدواژه‌ها