واکاوی پیامدهای خانه و خانواده بر پیشرفت تحصیلی فرزندان: یادگیری نامرعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روش ها و برنامه ریزی آموزشی و درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

فرهنگ عاطفی درون خانواده تاثیر شگرفی بر پیشرفت تحصیلی فرزندان دارد و بعنوان مولفه مهم در امر تحصیل آنان است. این مطالعه با هدف بررسی جو عاطفی خانه و خانواده‌ و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی منطقه 4 و 15 تهران انجام شد. در این راستا از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی تفسیری استفاده شد. میدان پژوهش، اولیای دانش‌آموزان مقاطع سوم تا ششم ابتدایی مدرسه دولتی دخترانه شهر تهران منطقه 4 و 15 در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که 14 نفر به طور هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. جهت گردآوری داده از تکنیک مصاحبه‌ی نیمه ساختاریافته و جهت تحلیل داده‌ها از روش هفت مرحله‌ای کلایزی استفاده‌شد. یافته‌ها با استفاده از ملاک‌های اعتباریابی لینکن و گوبا (1985) اعتباریابی شد. در نهایت چهار مضمون، وضعیت اقتصادی خانواده، وضعیت اجتماعی خانواده، ساختار خانواده و محیط خانه و 15 زیرمضمون شناسایی شد. نتایج نشان‌داد پیامد‌های سالم خانه و خانواده موجب پیشرفت عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود. از این رو نوع ارتباطات افراد خانواده باهم درون یک خانه از مهم‌ترین شاخص‌های فرهنگ عاطفی است؛ لذا پیشنهاد می‌شود خانواده‌ها با شناخت و تقویت ظرفیت‌های وجودی خود، در جهت بهبود کیفیت پیشرفت دانش‌آموز، گام بردارند.

کلیدواژه‌ها