پیش بینی سبک تدریس معلمان بر اساس توانایی ذهنی سازی و مکانیسم‌های دفاعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد سنندج،سنندج،ایران

2 گروه روانشناسی دانشگاه کردستان ، سنندج ، ایران

3 گروه روانشناسی ، دانشگاه پیام نور واحد سنندج ، سنندج ، ایران

چکیده

چکیده
مولفه‌های متعددی می‌تواند سبک تدریس معلمان را به عنوان عاملی در موفقیت حرفه‌ای پیش بینی نماید. این پژوهش با هدف پیش‌بینی سبک تدریس معلمان بر اساس توانایی ذهنی‌سازی و مکانیسم‌های دفاعی آنان صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی و جامعه آماری نیز معلمان زن شاغل در آموزش‌وپرورش شهر سقز به تعداد 450 نفر بود که از بین آنان با استفاده از جدول مورگان تعداد 210 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های مکانیسم های دفاعی(DSQ-40) (آندرز و همکاران، 1993)، توانایی ذهنی سازی (دیمیتریویچ و همکاران، 2017) و سبک تدریس (گراشا، 1996) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار 22SPSS تحلیل شد. نتایج نشان داد که توانایی ذهنی سازی قادر به پیش بینی سبک های تدریس می باشد. بعد مرتبط با خود در ذهنی سازی غیر از سبک تعاملی با سبک های تخصصی، اقتدارگرا، شخصی، و تسهیل گری رابطه معنادار دارد. بعد مرتبط با دیگران در ذهنی سازی با همه سبک های تدریس رابطه معنادار دارد. بعد مرتبط با انگیزه برای ذهنی سازی غیر از سبک تسهیل گری و تعاملی با سبک های تخصصی، اقتدارگرا و شخصی رابطه معنادار دارد. علاوه براین نتایج نشان داد بین مکانیسمهای دفاعی و سبک های تدریس رابطه وجود دارد، به صورتی که می توان سبک تدریس معلمان را بر اساس مکانیمهای دفاعی غالب آنان پیش بینی کرد.
واژگان کلیدی: ذهنی سازی، مکانیسم دفاعی، سبک تدریس، معلمان زن.

کلیدواژه‌ها