واکاوی ویژگیهای الگوی برنامه درسی اخلاق علمی درپژوهشهای دانش آموزی دوره متوسطه به شیوه سنتزپژوهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران.

2 استادیار گروه علوم تربیتی ، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.

3 دانشیار گروه روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.

چکیده

چکیده
هدف پژوهش حاضر، واکاوی ویژگی‌های عناصر برنامه‌ی درسی اخلاق علمی در پژوهش‌های دانش‌آموزی دوره متوسطه بوده که به روش کیفی و با استفاده از رویکرد سنتزپژوهی انجام گرفته است. جامعه‌‌ی آماری کلیه‌ی پژوهش‌های داخل و خارج کشور مرتبط با موضوع در فاصله‌ی زمانی 1386 تا 1401 و 2007 تا 2022 بودند که از بین آنها تعداد 53 پژوهش از پایگاه های اطلاعاتی معتبر (سید، ایرانداک، مگ‌ایران، نورمگز، سیویلیکا و پرتال جامع علوم انسانی، اریک، ساینس دایرکت، پروکئیست) به‌عنوان نمونه به شیوه‌ی هدفمند و بر اساس معیارهای مشخص انتخاب و با استفاده از الگوی شش مرحله‌ای سنتزپژوهی روبرتس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. در مرحله واکاوی عمیق، ابتدا کدگذاری اولیه با نرم افزار MAXQDA-18 انجام و سپس به تحلیل مضمون بر روی کدهای حاصل اقدام گردید. نتیجه‌ی پژوهش، ارائه‌ی الگوی پیشنهادی برنامه‌ی درسی اخلاق علمی در پژوهش‌های دانش‌آموزی متشکل از دو مضمون اصلی (اصول حاکم و ساختار یا عناصر برنامه درسی ) بود. در این الگو، اصول شامل مواردی همچون: توجه به مسائل علمی، فرهنگی، اجتماعی و هنجارهای جامعه؛ احترام به حق ثبت اختراع، کپی‌رایت و سایر انواع مالکیت معنوی، امانتداری و صداقت در پژوهش و ارائه یافته‌های علمی می‌باشد. ساختار الگو نیز از عناصر (فلسفه‌ی وجودی برنامه، هدف‌ها، محتوا، تجارب یادگیری، شیوه‌های تدریس، نقش معلم، فضای آموزشی، زمان آموزش، گروه‌بندی و ارزشیابی) تشکیل شده است. نتیجه نهایی اینکه با بکارگیری این الگو، بستر مناسب برای ایجاد و رشد اخلاق علمی دانش‌آموزان برای انجام پژوهش‌های علمی فراهم می‌آید.
کلیدواژه ها: الگوی برنامه درسی، اخلاق علمی، پژوهش‌های دانش‌آموزی، سنتزپژوهی، دوره متوسطه.

کلیدواژه‌ها