شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های سواد مالی در دورۀ آموزش و پرورش پیش دبستانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 آموزش پیش از دبستان، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 استادیار گروه مطالعات برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های سواد مالی در دورۀ پیش‌دبستانی انجام شد. این پژوهش، پژوهشی توصیفی-تحلیلی از نوع کاربردی و شیوۀ جمع‌آوری اطلاعات در آن پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل دست‌اندرکاران آموزش در‌ مر‌اکز پیش‌دبستانی و دبستان‌های منطقۀ 10 تهران و نمونۀ این مطالعه نمونه‌ای هدفمند، شامل 48 مدیر، معلم یا مربی است که مدارک تحصیلی مرتبط با حوزۀ پیش ‌از دبستان و دبستان داشته و با حوزۀ سواد مالی آشنایی داشتند. برای شناسایی مؤلفه‌های سواد مالی ابتدا منابع معتبر و پژوهش‌های مرتبط مطالعه و‌ تحلیل شد و بر آن اساس، پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته، سازگار با روش فرایند تحلیل سلسله‌ مراتبی طراحی و پس از تأیید روایی محتوایی و اعتبار منطقی به کار گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نرم‌افزار Expert Choice انتخاب شد. یافته‌های این مطالعه مؤید آن است که سواد مالی در دورۀ پیش-دبستانی دارای چهار مؤلفۀ اصلی درآمد و حرفه‌ها، مدیریت پول، مدیریت اعتبار و بدهی، مدیریت ریسک و نیز 15 زیرمؤلفه است. بررسی اولویت‌ آموزش این مؤلفه‌ها حاوی این توصیه است که ابتدا مؤلفۀ اصلی درآمد و حرفه‌ها، سپس مدیریت پول و مدیریت اعتبار و بدهی و در نهایت مؤلفۀ مدیریت ریسک به همراه زیرمؤلفه‌‌های آن به کودکان دورۀ پیش از دبستان آموزش داده شود.

کلیدواژه‌ها