نقش میانجی خود شفقت ورزی در رابطه بین ذهن آگاهی و تحمل پریشانی معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان‌شناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران

2 گروه روانشناسی، واد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی خود شفقت ورزی در رابطه بین ذهن آگاهی و تحمل پریشانی معلمان انجام شد. این پژوهش بنیادی، مقطعی و توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری آن شامل معلمان مقطع ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی 02-1401 بود. تعداد 250 نفر از این معلمان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس شفقت به خود، پرسشنامه پنج عاملی ذهن آگاهی و مقیاس تحمل پریشانی پاسخ دادند. داده‌های پژوهش با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرم‌افزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. اثر مستقیم خود شفقت ورزی و ذهن آگاهی بر تحمل پریشانی معنادار است (05/0>p). اثر غیرمستقیم ذهن آگاهی بر تحمل پریشانی از طریق خود شفقت ورزی معنادار است (05/0>p). همچنین مدل مربوط به نقش میانجی خود شفقت ورزی در رابطه بین ذهن آگاهی و تحمل پریشانی برازش خوبی دارد (94/0 =CFI، 92/0 =NNFI، 94/0 =IFI، 91/0 =GFI، 079/0 =RMSEA). خود شفقت ورزی نقش غیرمستقیمی در افزایش اثر ذهن آگاهی بر تحمل پریشانی معلمان دارد. توجه به این عوامل روان‌شناختی می‌تواند نقش مهمی در افزایش تحمل پریشانی معلمان و همچنین پیشگیری از آسیب‌های جسمی و روان‌شناختی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها