بررسی میزان اثربخشی برنامه چندرسانه‌ای تعاملی «ره نگاشت» بر تقویت مهارت‌های شناختی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اصفهان

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران

3 موسسه غیر انتفاعی سپاهان، اصفهان، ایران

4 گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان،ایران

چکیده

چکیده
مقدمه: برنامه چند رسانه‌ای تعاملی پلی برای یادگیری آسان‌تر و عمیق‌تر برای دانش‌آموزان در نظر‌ گرفته شده است که در برخی از موارد نتایج عکس به دنبال دارد. پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی برنامه چندرسانه‌ای تعاملی «ره نگاشت» بر تقویت مهارت‌های شناختی دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان شیراز بود که تقویت این نوع مهارت‌ها یادگیری آسان‌تر و عمیق‌تری در پی خواهد داشت.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی و به روش نیمه آزمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش‌آموزان پایه هفتم مقطع متوسطه اول ناحیه 4 شیراز بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه محقق ساخته بر اساس متغیرهای پژوهش بود که از چهار مؤلفه کارکرد اجرایی، استدلال پیچیده / تفکر انتقادی، حافظه، سرعت/کارایی تشکیل‌شده است. علاوه بر آن از محتوای چندرسانه‌ای تعاملی «ره نگاشت» نیز در این پژوهش استفاده‌شده است. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی با کمک نرم‌افزار SPSS بهره گرفته شد.
نتایج: یافته‌ها نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل در مهارت‌های شناختی (05/0 < p، 6/12 و 2/108 = F، 182/0 و 655/0 = مجذور اُتا، 938/0 و 00/1 = توان آماری) تفاوت معناداری وجود دارد.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده تأثیر مثبت برنامه «ره نگاشت» بر تقویت مهارت‌های شناختی دانش‌آموزان است.

کلیدواژه‌ها