ارتباط خدمات کتابخانه های عمومی با یادگیری دانش آموزان استان لرستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشگاه پیام نور

چکیده

ارتباط خدمات کتابخانه‌های عمومی با یادگیری دانش آموزان استان لرستان
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط خدمات کتابخانه های عمومی و یادگیری دانش‌آموزان در کتابخانه های عمومی استان لرستان می باشد که رابطه مولفه‌های عوامل محسوس، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، اطمینان خاطر و همدلی با یادگیری بررسی شد.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانش آموزان عضو کتابخانه با دامنه سنی 12 تا 17سال کتابخانه های عمومی استان لرستان (حدود 6600 نفر) و حجم نمونه با توجه به جدول مورگان و کرجسی 360 نفر بود. نمونه ها از کتابخانه‌های عمومی کل استان به روش تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند و برای گرآوری داده ها از پرسشنامه های محقق ساخته استفاده شد.
نتایج: بین خدمات کتابخانه‌های عمومی و یادگیری دانش‌آموزان در کتابخانه‌های عمومی استان لرستان رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. "توانایی دانش آموز در استفاده از اطلاعات جدید در حل مسئله و میزان تاثیر اطلاعات جدید بر توانایی" دانش‌آموزان بالاترین رتبه در سوالات یادگیری و "بهترین مکان بودن کتابخانه برای پر کردن اوقات فراغت و همچنین برای مطالعه کتابهای درسی" بالاترین رتبه در سوالات خدمات کتابخانه بود. بین عوامل محسوس و یادگیری رابطه معنی داری وجود داشت. بین متغیر قابلیت اطمینان و یادگیری تأثیر معنی دار وجود داشت. بین پاسخگویی و یادگیری رابطه معنی داری باشیب مثبتی وجود داشت. بین اطمینان خاطر و یادگیری تأثیر معنی دار باشیب مثبتی وجود داشت.
بحث و نتیجه‌گیری: بین خدمات کتابخانه های عمومی و مؤلفه های مذکور یادگیری دانش آموزان در کتابخانه های عمومی استان لرستان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. کتابخانه‌ها در یادگیری تأثیرگذارند و برای فعالیتهای تحصیلی، عملکرد مطلوب و یادگیری پیوسته دانش آموزان ضروری بنظر می‌رسند و نقش تعیین کننده ای در تامین منابع و بهبود و تسریع یادگیری دارند و با ایجاد فرصتهای یادگیری به سبب پروژه و تجربیات منحصر به فرد به محیط یادگیری تجربی تبدیل می‌شوند. پیشنهاد می‌شود استفاده مطلوب و کارآمد از این زیرساخت عمومی برای کل دانش‌آموزان و همچنین مقاطع تحصیلی تکمیلی در دانشگاه‌ها صورت گیرد.

کلیدواژه‌ها