تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین هویت اجتماعی و سازگاری اجتماعی با توجه به نقش میانجیگر مهارتهای ارتباطی انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش به تعداد 6570 نفر بود که تعداد 362 نفر با استفاه از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به وسیله پرسشنامههای سازگاری اجتماعی کالیفرنیا کلارک و همکاران (1953)، پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی وکیلیوهمکاران (1391)، پرسشنامه استاندارد هویت اجتماعی صفاری نیا و همکاران (1393) مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری Lisrel استفاده شد.یافته های تحقیق نشان داد سازگاری اجتماعی دانش آموزان با مهارتهای ارتباطی و هویت اجتماعی آنها رابطه مستقیم و معناداری دارد. مهارتهای اجتماعی دانش آموزان با هویت اجتماعی آنها رابطه مستقیم و معناداری دارد. نتایج تحقیق نشان داد مهارتهای اجتماعی در رابطه میان سازگاری اجتماعی و هویت اجتماعی نقش میانجی دارد. کلید واژه: مهارتهای ارتباطی، سازگاری اجتماعی، هویت اجتماعی، دانش آموزان
نظرزاده, مسعود, نکوئیان, طاهره, & میکائیلی, ام ابیها. (1402). بررسی نقش میانجیگر مهارت های ارتباطی در رابطه بین هویت اجتماعی و سازگاری اجتماعی در بین دانش آموزان دبیرستانی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 20(2), 18-30. doi: 10.22070/tlr.2023.18586.1522
MLA
مسعود نظرزاده; طاهره نکوئیان; ام ابیها میکائیلی. "بررسی نقش میانجیگر مهارت های ارتباطی در رابطه بین هویت اجتماعی و سازگاری اجتماعی در بین دانش آموزان دبیرستانی". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 20, 2, 1402, 18-30. doi: 10.22070/tlr.2023.18586.1522
HARVARD
نظرزاده, مسعود, نکوئیان, طاهره, میکائیلی, ام ابیها. (1402). 'بررسی نقش میانجیگر مهارت های ارتباطی در رابطه بین هویت اجتماعی و سازگاری اجتماعی در بین دانش آموزان دبیرستانی', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 20(2), pp. 18-30. doi: 10.22070/tlr.2023.18586.1522
VANCOUVER
نظرزاده, مسعود, نکوئیان, طاهره, میکائیلی, ام ابیها. بررسی نقش میانجیگر مهارت های ارتباطی در رابطه بین هویت اجتماعی و سازگاری اجتماعی در بین دانش آموزان دبیرستانی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1402; 20(2): 18-30. doi: 10.22070/tlr.2023.18586.1522