پژوهش حاضر با هدف تطبیق دیدگاه فارابی و نیومن در خصوص علوم و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی (تحلیل تطبیقی) انجام شده است. بر این اساس در ابتدا اندیشههای دو متفکر بهصورت کلی معرفی، آنگاه سؤالهای پژوهش، صورتبندی و ارائه شده است. یافتهها نشان میدهد که بهطورکلی میتوان دیدگاه دو متفکر به علوم را پیوسته و مرتبط و شامل سه نگاه کل گرا / وحدتگرا، جزءگرا / تخصصی گرا و ارزشگرا دانست. دیدگاه فارابی و نیومن، از جهات داشتن دیدگاه تخصصی در خصوص علوم، داشتن نگاه کلی به علوم، داشتن نگاه جزئی / تخصصی به علوم، داشتن نگاه ارزشی به علوم، اعتقاد به پذیرش دین مبتنی بر استدلال عقلانی و داشتن نگاه واحد به هدف علوم، دارای اشتراک است همچنین، دیدگاه این دو از جهات وسعت و گستره پرداختن به علوم، در نظر گرفتن ملاکهای فضیلت علوم و کاربردی بودن نگاه به علوم، دارای افتراق است. بر اساس این یافتهها، در بخش پایانی مقاله، الگوی مناسب آموزش علوم در نظام آموزشی (دانشگاه) پیشنهاد شده است.
میرزامحمدی, محمدحسن. (1399). مطالعه تطبیقی دیدگاه حکیم ابو نصر فارابی و جان هنری نیومن در خصوص علوم. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 13(1), 105-116. doi: 10.22070/tlr.2016.13.1.105
MLA
محمدحسن میرزامحمدی. "مطالعه تطبیقی دیدگاه حکیم ابو نصر فارابی و جان هنری نیومن در خصوص علوم". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 13, 1, 1399, 105-116. doi: 10.22070/tlr.2016.13.1.105
HARVARD
میرزامحمدی, محمدحسن. (1399). 'مطالعه تطبیقی دیدگاه حکیم ابو نصر فارابی و جان هنری نیومن در خصوص علوم', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 13(1), pp. 105-116. doi: 10.22070/tlr.2016.13.1.105
VANCOUVER
میرزامحمدی, محمدحسن. مطالعه تطبیقی دیدگاه حکیم ابو نصر فارابی و جان هنری نیومن در خصوص علوم. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1399; 13(1): 105-116. doi: 10.22070/tlr.2016.13.1.105