پژوهش حاضر به بررسی فرهنگ کارآمدی گروهی و رابطه آن با عملکرد معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران میپردازد. پژوهش در حیطه، پژوهشهای توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی89-88 و نمونه آماری نیز شامل 140 نفر بوده که به روش خوشهای چندمرحلهای، انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق، پرسشنامه کارآمدی گروهی گودارد و همکاران (2000) و همچنین فرم ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش ایران، بوده است. یافتههای پژوهش نشان داد؛ میان فرهنگ کارآمدی گروهی و خرده مقیاسهای آن (تحلیل وظیفه و شایستگی تدریس) با عملکرد معلمان، رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. نتایج آزمون T و تحلیل واریانس، حاکی از آن بود که از نظر جنسیت و سابقه کار، بین فرهنگ کارآمدی گروهی معلمان، تفاوت معنادار وجود ندارد در حالی که از نظر مدرک تحصیلی، این تفاوت معنادار بوده است. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر آن است که با ورود همزمان فرهنگ کارآمدی گروهی، خرده مقیاسها و مؤلفههای آنها، در حدود 53/0 درصد تغییرات مربوط به عملکرد فردی معلمان را میتوان پیشبینی و تبیین نمود.
میرکمالی, سید محمد, نارنجی ثانی, فاطمه, & اعلامی, فرنوش. (1390). بررسی فرهنگ کارآمدی گروهی در مدارس ابتدایی شهر تهران و رابطه آن با عملکرد معلمان این مدارس. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 9(1), 93-108.
MLA
سید محمد میرکمالی; فاطمه نارنجی ثانی; فرنوش اعلامی. "بررسی فرهنگ کارآمدی گروهی در مدارس ابتدایی شهر تهران و رابطه آن با عملکرد معلمان این مدارس". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 9, 1, 1390, 93-108.
HARVARD
میرکمالی, سید محمد, نارنجی ثانی, فاطمه, اعلامی, فرنوش. (1390). 'بررسی فرهنگ کارآمدی گروهی در مدارس ابتدایی شهر تهران و رابطه آن با عملکرد معلمان این مدارس', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 9(1), pp. 93-108.
VANCOUVER
میرکمالی, سید محمد, نارنجی ثانی, فاطمه, اعلامی, فرنوش. بررسی فرهنگ کارآمدی گروهی در مدارس ابتدایی شهر تهران و رابطه آن با عملکرد معلمان این مدارس. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1390; 9(1): 93-108.