علیرغم اهمیت فزاینده دانش به عنوان راهبردیترین منبع سازمانی، شکاف عمیقی در درک از زمینهها و مؤلّفههای دانشآفرینی و تأثیر آن بر عملکرد سازمانها وجود دارد؛ به ویژه ضعف خیرهکنندهای در توانایی برای کاربرد تکنیکهای مدلسازی کمّی در این قلمرو نوظهور آشکار است. با توجه به این کاستیها، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تعیین زمینه ی فرایند دانشآفرینی در نظام آموزش عالی به منظور ارائه مدل مناسب انجام گرفت؛ و تأکیدآن بر توانمندسازی زمینه برای دانشآفرینی به جای مدیریت دانش است. روش پژوهش پیمایشی است؛ مشارکت کنندگان 362 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها بودندکه در سطوح مختلف آن و در دو بخش دولتی و خصوصی- دانشگاه آزاد اسلامی- فعالیت میکنند و با استفاده از نمونهگیری طبقهای در این پژوهش حضور داشتند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه بود. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS شامل روشهای آمار توصیفی، تحلیل عاملی، رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد زمینههای دانشآفرینی در نظام آموزش عالی عبارتند از: ظرفیت جذب، اکتساب اطلاعات و دانش، یادگیری، یادگیریزدایی، بنیان دانش، مراقبت، همکاری، شبکه سازی، ائتلاف، ترکیب، نوآوری طراحی و حل مسأله؛ بر این اساس، مدل زمینه ای فرایند دانشآفرینی در نظام آموزش عالی ارائه شد