در این مقاله، عوامل مؤثر بر اثربخشسازی مدیریت مدارس متوسطه استان اصفهان از نظر مدیران و دبیران مورد بررسی قرارگرفته است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. حجم نمونه شامل 200 نفر از مدیران و دبیران دوره متوسطه استان اصفهان بوده که با روش نمونهگیری خوشهای، طبقهای متناسب با حجم، و تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه 110 سؤالی محقق ساخته بوده که طی آن تأثیر چهار عامل اصلی؛ ویژگیهای فردی مدیران، تقویت برنامههای آموزشی، اداره کیفی مدرسه و ارزیابی مستمر بر اثربخشسازی مدیریت مدارس از دید پاسخگویان مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان داد که از دید پاسخگویان، کلیه عوامل مورد بررسی در سطح بالاتر از متوسط بر اثربخشسازی مدیریت مدارس تأثیر داشته است به علاوه، از بین عوامل مذکور، مجموعه عوامل مرتبط با تقویت برنامههای آموزشی مدرسه و ویژگیهای فردی مدیران در بالاترین سطح اثرگذاری بوده و پس از آن به ترتیب عوامل مرتبط با اداره کیفی مدرسه و ارزیابی مستمر قرار دارند. پاسخگویان از بین متغیرهای مرتبط با ویژگیهای فردی مدیران؛ خصایص رفتاری و عاطفی، متغیرهای مرتبط با تقویت برنامههای آموزشی؛ هدفگذاری کلی، متغیرهای مرتبط با اداره کیفی مدرسه؛ ارتباط سازنده و خلاق و متغیرهای مرتبط با ارزیابی؛ ارزیابی مستمر را بیش از سایر متغیرها بر اثربخشسازی مدیریت مدارس متوسطه تأثیرگذار دانستهاند.
عابدی, احمد, آقاحسینی, تقی, & سبحانینژاد, مهدی. (1385). عوامل مؤثر بر اثربخشسازی مدیریت مدارس دوره متوسطه از دیدگاه مدیران و دبیران. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 4(1), 57-76.
MLA
احمد عابدی; تقی آقاحسینی; مهدی سبحانینژاد. "عوامل مؤثر بر اثربخشسازی مدیریت مدارس دوره متوسطه از دیدگاه مدیران و دبیران". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 4, 1, 1385, 57-76.
HARVARD
عابدی, احمد, آقاحسینی, تقی, سبحانینژاد, مهدی. (1385). 'عوامل مؤثر بر اثربخشسازی مدیریت مدارس دوره متوسطه از دیدگاه مدیران و دبیران', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 4(1), pp. 57-76.
VANCOUVER
عابدی, احمد, آقاحسینی, تقی, سبحانینژاد, مهدی. عوامل مؤثر بر اثربخشسازی مدیریت مدارس دوره متوسطه از دیدگاه مدیران و دبیران. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1385; 4(1): 57-76.