سنجش تکوینی فرایندی است که با هدف آگاه کردن معلم و دانشآموز از میزان پیشرفت تحصیلی، تعیین نقاط قوت و ضعف یادگیری و تشخیص مشکلات روش آموزش معلم و بهبود کیفیت یادگیری اجرا میشود. در این مقاله تأثیر روشهای سنجش تکوینی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کلاس چهارم ابتدایی شهرستان همدان در درس علوم مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیق حاضر پیرو طرح شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون است. جامعه آماری، دانشآموزان سال چهارم ابتدایی در سال تحصیلی83-82 شهرستان همدان هستند که از بین آنها شش کلاس (سه کلاس دخترانه و سه کلاس پسرانه) به عنوان گروه آزمایش و شش کلاس(سه کلاس دخترانه و سه کلاس پسرانه) به عنوان گروه گواه به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده (در پیش آزمون و پس آزمون)، آزمون پیشرفت تحصیلی با پایایی 77/0 و 84/0 بوده است. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از میانگین، انحراف معیار، آزمون t گروههای مستقل و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شده است. نتایج نشان داد که تفاضل میانگین نمرات گروههای آزمایش و گواه معنادار است. بنابراین روشهای سنجش تکوینی در بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان اثر دارد و گروههای آزمایشی که کاربندیهای مشاهده مستمر و آزمون کتبی به همراه بازخورد کلامی و نوشتاری دریافت کردهاند، پیشرفت بیشتری نشان دادند.
یادگارزاده, غلامرضا. (1386). تأثیر روشهای سنجش تکوینی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کلاس چهارم ابتدایی در درس علوم تجربی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 5(2), 67-80.
MLA
غلامرضا یادگارزاده. "تأثیر روشهای سنجش تکوینی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کلاس چهارم ابتدایی در درس علوم تجربی". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 5, 2, 1386, 67-80.
HARVARD
یادگارزاده, غلامرضا. (1386). 'تأثیر روشهای سنجش تکوینی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کلاس چهارم ابتدایی در درس علوم تجربی', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 5(2), pp. 67-80.
VANCOUVER
یادگارزاده, غلامرضا. تأثیر روشهای سنجش تکوینی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کلاس چهارم ابتدایی در درس علوم تجربی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1386; 5(2): 67-80.