در پژوهش حاضر پنج سؤال پژوهشی با هدف تحلیل میزان توجه کتابهای درسی فارسی، دینی، اجتماعی و تاریخ دوره ابتدایی و راهنمایی به محورها و مؤلفههای مفهومی مرتبط با دفاع مقدس، طرح و مورد بررسی واقع شده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است، جامعه پژوهش نیزشامل چهار عنوان کتاب درسی فارسی، دینی، اجتماعی و تاریخ دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی چاپ سال تحصیلی 83-82 (در مجموع بیست و چهار جلد کتاب درسی) بوده است که همه آنها به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی واقع شدهاند. ابزار اندازهگیری، چکلیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و یافتههای پژوهش نیز با بهرهگیری از شاخص آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است. عمدهترین یافتههای پژوهش بیانگر آن است که: 1. در مجموع چهار عنوان کتاب مورد بررسی 903 مرتبه به مؤلفههای مفهومی مرتبط با دفاع مقدس توجه شده است. روند مذکور در کتابهای فارسی، دینی، اجتماعی و تاریخ به ترتیب 486، 149، 181 و87 مرتبه بوده است، بنابراین در کتابهای فارسی بیشترین و در کتابهای تاریخ کمترین توجه به مفاهیم دفاع مقدس شده است. 2. در بین چهارده محور مفهومی مورد بررسی بیشترین توجه به محور واژهها و اصطلاحات دفاع مقدس وکمترین توجه به محور خسارتهای اجتماعی بوده است و به دو محور مفهومی؛ ابتکار، خلاقیت و خودکفایی هیچگونه توجهی نشده است.3. بیشترین توجه به محورها و مؤلفههای مفهومی دفاع مقدس به ترتیب در کتابهای درسی پایه تحصیلی دوم راهنمایی، پنجم ابتدایی، چهارم ابتدایی، سوم ابتدایی، سوم راهنمایی، اول راهنمایی، اول ابتدایی و دوم ابتدایی بوده است.4. در کتابهای درسی پایه دوم راهنمایی بیشترین توجه به مفاهیم دفاع مقدس شده است و در کتابهای درسی پایه دوم ابتدایی هیچگونه توجهی به این مفاهیم نشده است.
سبحانینژاد, مهدی, & جعفری هرندی, رضا. (1386). بررسی و تحلیل میزان توجه به مفاهیم دفاع مقدس در کتابهای درسی دوره ابتدایی و راهنمایی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 5(2), 39-54.
MLA
مهدی سبحانینژاد; رضا جعفری هرندی. "بررسی و تحلیل میزان توجه به مفاهیم دفاع مقدس در کتابهای درسی دوره ابتدایی و راهنمایی". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 5, 2, 1386, 39-54.
HARVARD
سبحانینژاد, مهدی, جعفری هرندی, رضا. (1386). 'بررسی و تحلیل میزان توجه به مفاهیم دفاع مقدس در کتابهای درسی دوره ابتدایی و راهنمایی', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 5(2), pp. 39-54.
VANCOUVER
سبحانینژاد, مهدی, جعفری هرندی, رضا. بررسی و تحلیل میزان توجه به مفاهیم دفاع مقدس در کتابهای درسی دوره ابتدایی و راهنمایی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1386; 5(2): 39-54.