هدف اساسی پژوهش کنونی، بررسی رابطه اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی است و همچنین کوشش گردیده تا متغیرهای یاد شده براساس جنسیت و رشتههای تحصیلی مورد مقایسه قرار گیرند. بدینخاطر مقاله حاضر در برگیرنده سه مطالعه مستقل در استانهای ایلام، کردستان و خراسان است که در مطالعه اول، دوم و سوم به ترتیب 120، 171 و 200 دانشآموز مورد بررسی قرار گرفتند. دادههای بهدست آمده براساس ضریب همبستگی و تحلیل واریانس دو راهه مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها بهطورکلی بیانگر وجود رابطه منفی و معنادار بین اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی است، در حالی که مقایسه اضطراب امتحان براساس جنسیت و رشته تحصیلی و تعامل دو متغیر، همنوا نیست، به گونهای که در یک مطالعه تأثیر دو متغیر یاد شده دیده نشده، اما نقش جنسیت و تعامل آن با رشته تحصیلی، در مطالعه دیگر آشکار بوده، و این در حالی است که این نقش در پیشرفت تحصیلی نیز به نفع دختران مشاهده شده است.
شعیری, محمدرضا, ملامیرزایی, محمدعلی, پروری, مریم, شهمرادی, فاطمه, & هاشمی, اختر. (1383). مطالعه اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی با توجه به جنسیت و رشته تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 2(1), 55-62.
MLA
محمدرضا شعیری; محمدعلی ملامیرزایی; مریم پروری; فاطمه شهمرادی; اختر هاشمی. "مطالعه اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی با توجه به جنسیت و رشته تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی". پژوهشهای آموزش و یادگیری, 2, 1, 1383, 55-62.
HARVARD
شعیری, محمدرضا, ملامیرزایی, محمدعلی, پروری, مریم, شهمرادی, فاطمه, هاشمی, اختر. (1383). 'مطالعه اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی با توجه به جنسیت و رشته تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی', پژوهشهای آموزش و یادگیری, 2(1), pp. 55-62.
VANCOUVER
شعیری, محمدرضا, ملامیرزایی, محمدعلی, پروری, مریم, شهمرادی, فاطمه, هاشمی, اختر. مطالعه اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی با توجه به جنسیت و رشته تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1383; 2(1): 55-62.