شناسایی مولفه های کیفیت آموزشهای ضمن خدمت الکترونیکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

2 گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

3 دانشیارگروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش، شناسایی مولفه های کیفیت آموزشهای ضمن خدمت الکترونیکی کارکنان جمعیت هلال احمر می باشد.
روش کار: این پژوهش با استفاده از تحلیل محتوای کیفی با رویکرد تحلیل محتوای عرفی یا قراردادی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه: الف) گروه اول منابع اطلاعاتی سه گانه(شامل: کتابها، مقالات و پایاننامه ها) و ب) گروه دوم شامل خِبرگان متخصصین آگاه به موضوع پژوهش می باشند. جامعه آماری بخش اول شامل تعداد 102 منبع اطلاعاتی بود که با روش نمونه گیری قضاوتی،تعداد 46 منبع انتخاب شدند.برای گروه دوم جامعه آماری تعداد 18 نفر بر اساس قاعده اشباع نظری انتخاب شدند. روشها و ابزارهای گردآوری دادهها و اطلاعات پژوهش شامل کتابخانه ای (با استفاده از ابزار فیشبرداری) و میدانی (با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسشنامه)می باشد.
نتایج: برای کدگذاری اولیه تعداد 241 مقوله شناسایی و این کدها با توجه به جنبه مفهومی مشترک تبدیل به 167 مقوله ثانویه که در مرحله کدگذاری محوری تبدیل به نُه 9 تم اصلی در سه دسته شدند؛که این تمها برای ساخت شبکه مضامین مورد استفاده قرار گرفته شد.
نتیجه گیری: مدل پژوهش نشان داد تعداد نُه مقوله شامل: در دسترس بودن - پاسخگویی و پشتیبانی - امنیت و حریم خصوصی - اطمینان و اعتبار- در دسترس بودن - کارایی و ناوبری – خطاها-تناسب و ارتباط - لذت و انعطاف پذیری در کیفیت آموزشهای ضمن خدمت الکترونیکی جمعیت هلال احمر و دخیل هستند.

کلیدواژه‌ها