مقدمه: هدف پژوهش حاضر اثربخشی برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان بر ابعاد شایستگی اجتماعی - هیجانی کودکان پیش دبستانی بود. روش: روش پژوهش، شبه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش کودکان پیشدبستان شهرستان مرند بود که 40 نفر از آن ها بر اساس نقطه برش آزمون شایستگی اجتماعی – هیجانی راویچ (2013) نمرات پایینی داشتند با روش نمونه گیری هدفمند داوطلبانه انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارش شدند. برای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای برنامه تنظیم هیجانی والد محور اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره مختلط استفاده شد. نتایج: یافتهها حاکی از اثربخشی و ماندگاری برنامه آموزش تنطیم هیجانی والدمحور کودکان بر شایستگی اجتماعی - هیجانی کودکان پیش دبستانی بود. بحث ونتیجه گیری: نتایج نشان داد که برنامه تنظیم هیجانی والدمحور کودکان می تواند به عنوان روشی موثر در بهبود شایستگی اجتماعی - هیجانی کودکان پیش دبستانی در نظر گرفته شود. بنابراین مربیان و والدین می توانند برای افزایش شایستگی اجتماعی - هیجانی در کودکان پیش دبستانی از این بسته آموزشی استفاده نمایند.
نعمتی, شهروز, بدری گرگری, رحیم, & سروآزاد, رقیه. (1404). اثربخشی برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان بر ابعاد شایستگی اجتماعی – هیجانی کودکان پیش دبستانی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, (), -. doi: 10.22070/tlr.2025.19694.1676
MLA
شهروز نعمتی; رحیم بدری گرگری; رقیه سروآزاد. "اثربخشی برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان بر ابعاد شایستگی اجتماعی – هیجانی کودکان پیش دبستانی". پژوهشهای آموزش و یادگیری, , , 1404, -. doi: 10.22070/tlr.2025.19694.1676
HARVARD
نعمتی, شهروز, بدری گرگری, رحیم, سروآزاد, رقیه. (1404). 'اثربخشی برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان بر ابعاد شایستگی اجتماعی – هیجانی کودکان پیش دبستانی', پژوهشهای آموزش و یادگیری, (), pp. -. doi: 10.22070/tlr.2025.19694.1676
VANCOUVER
نعمتی, شهروز, بدری گرگری, رحیم, سروآزاد, رقیه. اثربخشی برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان بر ابعاد شایستگی اجتماعی – هیجانی کودکان پیش دبستانی. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 1404; (): -. doi: 10.22070/tlr.2025.19694.1676