اثربخشی برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان بر ابعاد شایستگی اجتماعی – هیجانی کودکان پیش دبستانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 دانشگاه تبریز- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

3 کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر اثربخشی برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان بر ابعاد شایستگی اجتماعی - هیجانی کودکان پیش دبستانی بود.
روش: روش پژوهش، شبه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش کودکان پیش‌دبستان شهرستان مرند بود که 40 نفر از آن ها بر اساس نقطه برش آزمون شایستگی اجتماعی – هیجانی راویچ (2013) نمرات پایینی داشتند با روش نمونه گیری هدفمند داوطلبانه انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارش شدند. برای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای برنامه تنظیم هیجانی والد محور اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره مختلط استفاده شد.
نتایج: یافته‌ها حاکی از اثربخشی و ماندگاری برنامه آموزش تنطیم هیجانی والدمحور کودکان بر شایستگی اجتماعی - هیجانی کودکان پیش دبستانی بود.
بحث ونتیجه گیری: نتایج نشان داد که برنامه تنظیم هیجانی والدمحور کودکان می تواند به عنوان روشی موثر در بهبود شایستگی اجتماعی - هیجانی کودکان پیش دبستانی در نظر گرفته شود. بنابراین مربیان و والدین می توانند برای افزایش شایستگی اجتماعی - هیجانی در کودکان پیش دبستانی از این بسته آموزشی استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها