اثربخشی آموزش درس‌پژوهی بر خودکارآمدی معلمان دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 معلم شاغل در آموزش وپرورش منطقه 6 تهران

2 پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سمت

3 پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

چکیده

هدف: این پژوهش به منظور مطالعه اثربخشی روش درس پژوهی بر خودکارآمدی معلمان ابتدایی انجام گرفته است.
روش شناسی: روش پژوهش، شبه تجربی و از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل معلمان کلاس ششم مدارس ابتدایی شهر تهران بود وحجم نمونه شامل 60 معلم بودند که به طور تصادفی ساده انتخاب و در گروه های آزمایشی ( 30) نفر و گواه (30 نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه خودکارآمدی شغلی (ریگز و نایت - 1994) بود. در مرحله پیش آزمون متغیر وابسته (پرسش نامه خودکارآمدی شغلی) روی هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. آنگاه متغیر مستقل (آموزش درس پژوهی) طی 12 جلسه 90 دقیقه ای روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. سپس در مرحله پس آزمون،متغیروابسته مجددا برای هر دو گروه (آزمایش و گواه) اجرا شد. روایی پرسشنامه از طریق متخصصان بررسی و تایید شد. پایایی کل پرسشنامه‌ خودکارآمدی شغلی حسب ضریب آلفای کرونباخ 86/0 و ضریب کرونباخ زیر مقیاس های باورهای خودکارآمدی فردی 86/0،انتظار پیامدهای فردی 88/0 ، باورهای کارآمدی جمعی 88/0و انتظار پیامدهای جمعی 85/0بودند. جهت تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس) در نرم‌افزار اس پی اس اس نسخه 22 استفاده شد.
نتایج: آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد نمرات پیش آزمون خودکارآمدی معلمان بین اثر دو گروه آزمایش (آموزش درس پژوهی) و گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد (P=0.000 و F=28/678)، این بدان معناست که نمره خودکارآمدی در معلمانی که آموزش درس پژوهی را دریافت کرده‌اند، بهبود بیشتری یافته است.
بحث ونتیجه گیری: از آنجا که آموزش درس پژوهی بر خودکارآمدی معلمان تاثیر دارد ،توصیه می شود به آموزش درس پژوهی برای رشد و تقویت خودکارآمدی معلمان توجه گردد.
کلمات کلیدی: آموزش درس‌پژوهی،خودکارآمدی، خود کارآمدی جمعی، خودکارآمدی فردی ، معلمان دوره ابتدایی .

کلیدواژه‌ها