مقایسه پیوند با مدرسه در نیمرخ‌های مختلف انگیزشی دانش‌آموزان: تحلیل مبتنی بر شخص

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه خوارزمی

2 دانشگاه تبریز

3 دانشگاه قم

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تعیین نیمرخ‌های انگیزشی دانش‌آموزان و مقایسه نیمرخ‌های تعیین شده از نقطه نظر خرده مقیاس‌های پیوند با مدرسه بود. روش پژوهش علّی - مقایسه ای بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر قم و نمونه پژوهش نیز شامل 217 دانش‌آموز بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، انتخاب شدند. جهت اندازه‌گیری داده ها از مقیاس پیوند با مدرسه رضایی‌شریف و همکاران (1394) با آلفای کرونباخ 0.92 و مقیاس جهت‌گیری انگیزشی الیوت و مک گروگور با آلفای کرونباخ 0.66 (2001) استفاده شد. به منظور تحلیل داده‌های پژوهش از روش‌های تجزیه و تحلیل خوشه‌ای، مانوا و آزمون پیگیری توکی طی نرم افزار «اس. پی. اس. اس.» استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان دهنده سه نیمرخ انگیزش؛ چندگانه، بی‌انگیزشی و تبحرگرا - عملکردگرا در میان دانش‌آموزان بود. نتیجه تحلیل مانوا نشان داد؛ به جزء خرده مقیاس مشارکت در مدرسه، در بقیه خرده مقیاس‌های پیوند با مدرسه (دلبستگی به مدرسه، دلبستگی به کارکنان، باور و تعهد به مدرسه) بین دانش‌آموزان با نیمرخ‌های انگیزش چندگانه، بی‌انگیزشی و تبحرگرا – عملکردگرا، تفاوت معنادار وجود دارد. یافته دیگر نشان داد که دانش‌آموزان دارای نیمرخ انگیزش چندگانه و تبحرگرا - عملکردگرا دارای دلبستگی به معلم، دلبستگی به مدرسه، دلبستگی به کارکنان، باور و تعهد به مدرسه بیشتر نسبت به نمیرخ بی‌انگیزشی هستند و نیز بین دو نیمرخ انگیزش چندگانه و تبحرگرا - عملکردگرا از لحاظ پیوند با مدرسه و خرده مقیاس‌های آن تفاوت معنادار وجود ندارد. یافته‌ها می‌تواند به مسئولین حوزه آموزش کمک نماید تا با طراحی برنامه‌های مداخله‌ای تربیتی در ارتقا و یا حفظ انگیزش دانش‌آموزان، در طول سال‌های تحصیلی، اقدامات مؤثری را انجام دهند.
 

کلیدواژه‌ها


Battistich, V., Schaps, E., & Wilson, N. (2004). Effects of an elementary school intervention on students’ “connectedness” to school and social adjustment during middle school. Journal of Primary Prevention, 24, 243-262. Brdar, I., Rijavec, M., & Loncaric, D. (2006). Goal orientations, coping with school failure and school achievement. European Journal of Psychology of Education, 21(1), 53-70. Bryan, J., Moore-Thomas, C., Gaenzle, S., Kim, J., Lin, C. H., & Na, G. (2012). The effects of school bonding on high school seniors' academic achievement. Journal of Counseling and Development, 90, 467-480. Catalano, R. F., Haggerty, K. P., Oesterle, S., Fleming, C. B., & Hawkins, J. D. (2004). The importance of bonding to school for healthy development: Findings from the Social Development Research Group. Journal of School Health, 74(7), 252-261. Catalano, R. F., & Hawkins, D. (1996). The social development model: A theory of antisocial behavior. In D. Hawkins (Ed.), Delinquency and crime: Current theories (pp. 149-197). Cambridge, UK: Cambridge University Press. Commodari, E. (2013). Preschool teacher attachment, school readiness and risk of learning difficulties. Early Childhood Research Quarterly, 28, 123-133. Debicki, B. J., Kellermanns, F. W., Barnett, T., Pearson, A. W., & Pearson, R. A. (2016). Beyond the Big Five: The mediating role of goal orientation in the relationship between core self-evaluations and academic performance. The International Journal of Management Education, 14, 273-285. Diseth, A., & Samdal, O. (2015). Classroom achievement goal structure, school engagement, and substance use among 10th grade students in Norway. International Journal of School & Educational Psychology, 3, 267-277. Dweck, C. S. (1999). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Philadelphia: Psychology Press. Eccles, J. S. (2004). Schools, academic motivation, and the stage-environment fit. In R. M. Lerner & L. Steinberg (Eds.), Handbook of adolescent psychology (2nd ed., pp. 125-153). New York: Wiley. Eccles, J. S., & Midgley, C. (1989). Stage-environment fit: Developmentally appro‌priate classrooms for early adolescents. In R. Ames & C. Ames (Eds.), Research on motivation in education (Vol. 3, pp. 139-181). New York: Academic Press. Elliot, A & McGregor, H (2001). A 2×2 achievement goal framework. Journal of Personality and social Psychology, 30, 951-971. Elliot, A & McGregor, H (2001). A 2*2 achievement goal framework, Journal of Personality and social Psychology, 30, 951-971. Fiqueira-McDonough, J. (1986). School context, gender, and delinquency. Journal of Youth and Adolescence, 15(1), 79-98. Fischer, N., & Theis, D. (2014). Extracurricular participation and the development of school attachment and learning goal orientation: The impact of school quality. Developmental Psychology, 50(6), 1788-93. Gaete, J., Araya, R., & Montgomery, A. (2010). The association between school bonding and smoking amongst adolescents in children schools. European Psychiatry, 25, 187-187. Gao, S. L., & Chan, K. L. (2015). Future orientation and school bullying among adolescents in rural China: The mediating role of school bonding. January-March, 1-9. Goodenow, C. (1993). Classroom belonging among early adolescent students: Rela‌tionships to motivation and achievement. Journal of Early Adolescence, 13, 21-43. Hirao, K. (2011). Validation of a new conceptual model of school connectedness and its assessment measure. A Dissertation of the Degree of Doctor of Philosophy in Social Work, University of Connecticut. Hirschi, T. (1969). Causes of delinquency. University of California Press: Berkeley. Huang, C. (2016). Achievement goals and self-efficacy: A meta-analysis. Educational Research Review, 19, 119-137. Inglés, C. J., Martínez-Monteagudo, M. C., García-Fernández, J. M., Valle, A., & Castejón, J. L. (2015). Goal orientation profiles and self-concept of secondary school students. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 99-116. Korpershoek, H. (2016). Relationships among motivation, commitment, cognitive capacities, and achievement in secondary education. Frontline Learning Research, 4(3). Learner, D. G., & Kruger, L. J. (1997). Attachment, self-concept, and academic motivation in high-school students. American Journal of Orthopsychiatry, 67(3), 485-492. Liljeberg, J. F., Eklund, J. M., Fritz, M. V., & Klinteberg, B. (2011). Poor school bonding and delinquency over time: Bidirectional effects and sex differences. Journal of Adolescence, 34, 1-9. Luo, W., Paris, S. G., Hogan, D., & Luo, Z. (2011). Do performance goals promote learning? A pattern analysis of Singapore students’ achievement goals. Contemporary Educational Psychology, 36(2), 165-176. Maddox, S. J., & Prinz, R. J. (2003). School bonding in children and adolescents: Conceptualization, assessment, and associated variables. Clinical Child and Family Psychology Review, 6, 31-49. Mohebbi, M., Mirnasab, M., & Wiener, J. (2016). Parental and school bonding in Iranian adolescent perpetrators and victims of bullying. School Psychology International, 37(6), 583-605. Morita, Y. (1991). Futoukou genshou no shakaigaku (Sociological understanding of nonattendance). Tokyo: Gakubunsha. Murray, C., & Greenberg, M. T. (2000). Children’s relationship with teachers and bonds with school an investigation of patterns and correlates in middle childhood. Journal of School Psychology, 38(5), 423-445. Pintrich, P & Schunk, D (2002). Motivation in education: theory, research, and applications. Tehran: Nashr Elmi. [In Persian]. Roeser, R., & Eccles, J. (1998). Adolescents’ perceptions of middle school: Relation to longitudinal changes in academic and psychological adjustment. Journal of Research on Adolescence, 8, 123-158. Saif, A (2012). Modern educational psychology, Tehran: Doran [In Persian]. Shuling, G. (2015). Relations among future orientation, school bonding, and school bullying in adolescents in rural China. Unpublished doctoral thesis, University of Hong Kong. Tuominen-Soini, H, Salela_Aro, K, & Niemivirta, M (2008). Achievement goal orientation and subjective well-being: A person-centred analysis, Learning and Instruction, 18, 251-226. Thijs, J. T., & Fleischmann, F. (2015). Student-teacher relationships and achievement goal orientations: Examining student perceptions in an ethnically diverse sample. Learning and Individual Differences, 42, 53-63• Wentzel, K. R., & Wigfield, A. (2009). Handbook of motivation at school. New York: Routledge. Yang, J., & Anyon, Y. (2016). Race and risk behaviors: The mediating role of school bonding. Children and Youth Services Review, 69, 39-48.