بررسی مقایسه‌ای باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد دانشگاه‌های دولتی و پیام نور استان همدان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه پیام نور، واحد تهران

چکیده

هدف پژوهش، بررسی مقایسه‌ای باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیم دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی و  پیام نور استان همدان بود. روش پژوهش پیمایشی و از نوع کاربردی است. جامعه مورد مطالعه، شامل تمامی دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی و پیام نور استان همدان بودند. تعداد 300 نفر نمونه به شیوه خوشه ای از بین دانشجویان دانشگاه های دولتی و پیام نور استان همدان، انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیم پنتریچ و دی گروت با 47 عبارت و براساس مقیاس لیکرت، بود. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس)  استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد؛ بین باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیم دانشجویان دانشگاه  های دولتی و پیام نور، تفاوت معنادار وجود دارد. میانگین باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، جهت گیری هدف، اضطراب امتحان و ارزش گذاری درونی) و راهبردهای یادگیری خودتنظیم ( شناختی و فراشناختی) در دانشجویان دانشگاه پیام نور، بیشتر از دانشجویان دانشگاه های دولتی بوده است.
 

کلیدواژه‌ها


2-Linenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2002). Motivation as enabler of academic success. school psychology Review. 31, 313-327. 4-Sanchez-Alonso, S., & Vovides, Y. (2007). Integration of metacognitive skills in the design of learning objects. Computers in Human Behavior, 23(6), 2585- 95. 5-Kosnin, A.M. (2007). Self–regulated learning and academic in malaysian undergraduates. International Contemporary Educational Psychology, 33, 486-512. 10- Flawell, J. H., Miller, P., & Miller, S. A. (1993). Cognitive development. Englewood: Prentice-Hall. 12- Eggen, P., & Kauchak, D. (2001). Educational psychology windows on classrooms. 5thed. New Jersey: Prentice-Hall. 14-Kuhn, E. (1989). Children and adults as intuitive scientists. Psychology.Rev,96. 15-Schraw, G. (1998). prompting general metacognitive awareness. Instructional science, 26,113-125. 17- Fincham, F. D., & Cain, K. M. (1986). Learned helplessness in humans: A developmental analysis. Developmental Review, 6(4), 301–333. 18- Elliott, E. S., & Dweck, C. S. (1988). Goals - an Approach to Motivation and Achievement. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 5-12. 19- Premuzic, T. , & Furnham, A. (2003). Personality predicts academic performance: Evidence from two longitudinal university samples. Journal of Research in Personality,37, 319-338. 20-Brown , A.L. (1987). Metacognition development and reading theoretical issues in reading comprehension . Hillsdale N.J. Erlbaum. 22- Ekrami, Y.( 2001). You know what emotional intelligence or emotional interest. Success Magazine, 4(38), 26-9. 28- Eunsook, H., & Yvette, A. (2002).Comparative cognitive and Motivational charactcteristics of Gifted and non gifted. University of Nevada, las vegas.http:// hcq. Sagequb. Com/centent/ 48/3/191. abstract. 29- Bouffard, B., Parent, S., & Laviree, S. (2002). Self –Regulation on a concept – Formation Task among Average and Gifted students. Excermental child psychology, 56, 115- 134. 36- Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In M. , Boekaerts & P. R. , Pintrich (Eds. ), Handbook of self-regulation (pp. 13-39). San Diego, CA: Academic Press. 37- Schunk, D. H. , & Zimmerman, B. J. (1998). Self-Regulated Learning:From Teaching to Self-Reflective Practice. New York: Guilford Press. 38- Zimmerman, B. J. (1990). Self-regulated learning, and academic learning and achievement. The emergence of social cognitive perspective. Educational Psychology Review, 2, 173-201. 39- Wolters, C. (1998). Self-regulated learning and college student's regulation of motivation. Journal of Educational Psychology, 90 (2), 224-23 40- Bouffard, T. , Vezeau, C. , & Bordeleau, L. (1998). A developmental study of relation between combined learning and performance goals and students self-regulated learning. British Journal of Educational Psychology, 68, 309-319. 41-VanZile-Tamsen, C., & Livingston, J. A. (1999). The differential impact of motivation on the self-regulated strategy use of high- and low-achieving college students. Journal of College Student Development, 40(1), 54-60. 42- Camahalan , F. M. G. (2003). Effect of Self-Regulated learning on mathematics achievement of selected Southeast Asian children. New Albany, Indianan. 43-Bodrova, E. , & Leong , D. (2005). Promoting student Self-Regulation learning. Educational diges , 71, 54-57. 44- Paris, S. G., & Winogred, P. (2007). The role of self-Regulated learning in contextual thinking : Principles and practices for teacher preparation. http:// w ww. ciera. Org / library / achieve / 2001-04 /. 140. 45- Usher, E. L. , & Pajares, F. (2009). Sources of self-efficacy in mathematics: A validation study. Contemporary Educational Psychology, 34, 89-101.