The Effect of Blended Learning on Critical Thinking Components of Primary School Students

Document Type : Original Article

Authors

1 Graduated in History and Philosophy of Education, Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran

Abstract

Introduction: In modern education and training, thinking has a special place and critical thinking as a level of thinking can be taught and nurtured. One of the results of developing critical thinking is thoughtful curiosity, objectivity, breadth of thought (open-mindedness), flexibility, reasonable skepticism, wise honesty, methodicality, persistence, and perseverance when trying to resolve disputes and being determined. In today's era, the necessity of dealing with critical thinking in education has been emphasized to respond to the rapid changes in the environment. Therefore, this research aims to examine the role of blended education in the critical thinking of sixth-grade girl students.
Method: The research method used in this research is the control group method with pre-test - post-test, which is part of the semi-experimental methods. The statistical population is all 300 female students of the 6th grade of an elementary school in district 15 of Tehran, 32 of whom were selected using available and targeted sampling; 16 people were randomly selected as the control group and 16 people as the experimental group. The research design is a pre-test and post-test design with a control group. The first observation was by performing a pre-test and the second was by performing a post-test. It should be mentioned that the experimental group received a total of 5 hours of blended training for 6 sessions (50 minutes each session). Furthermore, it can be mentioned that the research collection tool is Ritex's (2003) critical thinking questionnaire, whose validity has been approved by expert professors and its reliability has been reported by Cronbach's alpha coefficient of 0.80.
Results: The findings showed that the average scores of critical thinking group membership of students in the experimental group and the control group have a statistically significant difference (P<0.01). In other words, the students who were in the experimental group under blended training had an increase in the amount of critical thinking compared to the control group who were not under training.
Discussion and Conclusion: The present study showed that blended learning plays an effective role in strengthening students' critical thinking.

Keywords


منابع
1- پاک مهر حمیده، میردورقی فاطمه، غنایی چمن آباد علی ،کرمی مرتضی .(1392).رواسازی، اعتباریابی و تحلیل عاملی مقیاس گرایش به تفکر انتقادی ریکتس در مقطع متوسطه. نشریه: اندازه گیری تربیتی سال:1392 | دوره:4 | شماره:11.صفحه شروع:33 | صفحه پایان:53
2- اسفیجانی،اعظم. (1397). بررسی تأثیر آموزش ترکیبی بر عملکرد تحصیلی و رضایت دانشجویان. رویکردهای نوین آموزشی. دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان. سال سیزدهم، شمارة 1، شمارة پیاپی 27، بهار و تابستان 1397. صفحه66-45
3- احمدی، غلامعلی و ندا نخستین روحی (1393). «بررسی تمایز یادگیری تلفیقی با یادگیری الکترونیکی و یادگیری سنتی(چهره­ به ­چهره) در آموزش ریاضی». مجله روانشناسی مدرسه. تابستان 1393. سال2. 26-7.
4- حریری نسا، باقری نژاد زهرا. ارزیابی مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده بهداشت. دانشگاه علوم پزشکی مازندران. دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 1391; 21 (1): 166-73.   
5- حبیبی‌پور، مجید (۱۳۸9). اهمیت تفکر انتقادی در آموزش و پرورش. رشد تکنولوژی آموزشی.   
6- دانشور، میترا. غلامحسینی، احمد. اسپیدکار، محبوبه. حمزه بیگی، طیبه. صفاری نظری، مهدخت و اسماعیل زاده اصل، محمدعلی. کتاب معلّم تفکّر و پژوهش ششم دبستان. پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی 1395  
7- سبحانی‌نژاد، مهدی و فتحی‌واجارگاه، کورش. (1388). راهکارهای توسعه و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس. پژوهشنامه مطالعات روانشناسی تربیتی.  
8- سیدی نظرلو،سید طاهر و قادری، سیامند و محمودی،فیروز. (1399). مدل تحصیلی عملکرد تحصیلی بر اساس تحلیل رفتگی آموزشی و درگیری تحصیلی با میانجی گری تفکر انتقادی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه استان آذربایجان شرقی. نشریه علمی پژوهش های آموزش و یادگیری دوره 17، شماره 2، پیاپی 32 پاییز و زمستان 99. 39-21 
9- سرگزی، حسینعلی. خوش فر، غلامرضا. جندقی میرمحله، فاطمه. (1394). بررسی مهارتهای تفکر انتقادی (مطالعه موردی: دانش آموزان سال چهارم دبیرستان شهر گرگان). 
10- شاه بیگ، مرتضی. آقاحسینی، تقی. کلباسی، افسانه. « امکانسنجی بهکارگیری روش یادگیری ترکیبی دانش آموزان از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی»، دو فصلنامه علمی تخصصی پژوهش در آموزش ابتدایی سال دوم، شماره 3 ،بهار و تابستان 1399 .صفحات: 33-41. 
11- .شرفی،سکینه. صباغ حسن زاده، طلعت.ظهور پرونده، وجیهه. (1399). طراحی و تدوین الگوی برنامه درسی با رویکرد آموزش ترکیبی در مقطع متوسطه. فصلنامه پویش در علوم تربیتی و مشاوره. دوره 1399، شماره 13 - شماره پیاپی 13. پاییز و زمستان 1399. صفحه 118-91
12- عجم، علی اکبر، جعفر ثانی، حسین، مهرام، بهروز، آهنچیان، محمد رضا. (1392). بررسی نقش انگیزش تحصیلی و مهارت‌های رایانه‌ای دانشجویان در دیدگاه آنان نسبت به رویکرد یادگیری ترکیبی. فصل نامه ُرهیافتی نو در مدیریت آموزش. 
13- عجم، علی اکبر. جعفری ثانی، حسین. اکبری بورنگ، محمد.  طراحی الگوی برنامه‌درسی آموزش ترکیبی برای نظام آموزش عالی بر اساس الگوی اَکِر. نشریه پژوهش در برنامه درسی. دوره 14، شماره 53، تابستان 1396، صفحه 1-16. عمرانی ساروی، بهاره. همتی، ناصر.(1389). یادگیری ترکیبی. انتشارات بشری. 
14- فرجی ده سرخی، حاتم و مولایی علی آباد، حسین و رجب پور سواری، فاطمه و امامی، حبیب. (1399). پیش بینی کاربست فناوری های آموزشی در تدریس: آزمون مدل مبتنی بر قصد انتقال آموزش.نشریه علمی پژوهش های آموزش و یادگیری دوره 17، شماره 2، پیاپی 32 پاییز و زمستان 99. 20-13  
16- Andolina M. Critical thinking for working students. 1fir ed. Columgia: Delmar Cengage Learning 2001 .   15
17- Glover, S.M. and Prawatt, D.F. (2013), “Enhancing auditor professional skepticism”, Global Policy Committee, available at:                                   17  www.thecaq.org/docs/research/skepticismreport.pdf.
18- Garrison DR, Kanuka H. Blended learning: Uncovering its transformative  potential in higher education. The internet and higher education 2004;7(2):95-105.
19- Paul. R L. Elder (2014). The miniature Guide to Critical Thinking Concepts & Tools, 7th edition. Publisher: Foundation for Critical Thinking. Pages: 24
20- Sloffer, S., Duber, B., & Duffy, T. M. (1999). Using asynchronous conferencing to promptcritical thinking: Two implementations in higher education. Unpublished Manuscript, Center for Research on Learning and Technology Report, Indiana University, Bloomington.