@article { author = {Asgari Majareh, Masoumeh and Banahan Qomi, Maryam and Ahmadi, Parvin}, title = {The Effect of Blended Learning on Critical Thinking Components of Primary School Students}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {18}, number = {2}, pages = {115-129}, year = {2022}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2023.16631.1312}, abstract = {Introduction: In modern education and training, thinking has a special place and critical thinking as a level of thinking can be taught and nurtured. One of the results of developing critical thinking is thoughtful curiosity, objectivity, breadth of thought (open-mindedness), flexibility, reasonable skepticism, wise honesty, methodicality, persistence, and perseverance when trying to resolve disputes and being determined. In today's era, the necessity of dealing with critical thinking in education has been emphasized to respond to the rapid changes in the environment. Therefore, this research aims to examine the role of blended education in the critical thinking of sixth-grade girl students.Method: The research method used in this research is the control group method with pre-test - post-test, which is part of the semi-experimental methods. The statistical population is all 300 female students of the 6th grade of an elementary school in district 15 of Tehran, 32 of whom were selected using available and targeted sampling; 16 people were randomly selected as the control group and 16 people as the experimental group. The research design is a pre-test and post-test design with a control group. The first observation was by performing a pre-test and the second was by performing a post-test. It should be mentioned that the experimental group received a total of 5 hours of blended training for 6 sessions (50 minutes each session). Furthermore, it can be mentioned that the research collection tool is Ritex's (2003) critical thinking questionnaire, whose validity has been approved by expert professors and its reliability has been reported by Cronbach's alpha coefficient of 0.80.Results: The findings showed that the average scores of critical thinking group membership of students in the experimental group and the control group have a statistically significant difference (P<0.01). In other words, the students who were in the experimental group under blended training had an increase in the amount of critical thinking compared to the control group who were not under training.Discussion and Conclusion: The present study showed that blended learning plays an effective role in strengthening students' critical thinking.}, keywords = {Keywords: critical thinking,Blended education,Teaching-learning process,Elementary level}, title_fa = {تاثیر آموزش ترکیبی بر مولفه های تفکر انتقادی دانش‌آموزان دختر پایه ی ششم ابتدایی}, abstract_fa = {مقدمه: در  تعلـیم و تربیـت نـوین، اندیشـه و اندیشـیدن جایگـاه ویـژه ای دارد و تفکر انتقادی به عنوان سطحی از تفکر قابل آمـوزش و پـرورش اســـت. از نتایج پرورش تفکر انتقادی، کنجکاوی اندیشمندانه، عینت گرایی، گستردگی فکر (ذهن باز)، انعطاف پذیری، شک گرایی معقول، صداقت خردمندانه، روشمند بودن،  پافشاری و استقامت به هنگام تلاش برا ی حل مشاجرات و مصمم بودن است . در عصر حاضر ضرورت پرداختن به تفکر انتقادی در آموزش برای پاسخ به تغییرات سریع محیط مورد تأکید قرار گرفته است، لذا هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی نقش آموزش ترکیبی برتفکر انتقادی دانش‌آموزان دختر پایه ی ششم است.روش: روش تحقیق استفاده شده در این پژوهش، روش گروه کنترل با پیش‌آزمون - پس‌آزمون بوده که جزء روش‎های نیمه آزمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر پایه ی ششم ابتدایی منطقه 15 شهر تهران به تعداد 300 نفر می‎باشد که با روش نمونه‌گیری در دسترس و به صورت هدفمند32  نفر انتخاب شد؛ که 16 نفر به عنوان گروه کنترل و 16 نفر به عنوان گروه آزمایش بصورت تصادفی انتخاب شدند، طرح تحقیق، طرح پیش آزمون و پس‎آزمون با گروه کنترل است. نخستین مشاهده با اجرای پیش تست و دومین آن با اجرای یک پس تست بود. قابل ذکراست که،  گروه آزمایش به مدت 6 جلسه (هرجلسه50 دقیقه) جمعاً 5 ساعت متغیر آموزش ترکیبی را دریافت کردند. درادامه می توان اشاره کرد ابزار گردآوری تحقیق پرسشنامه تفکر انتقادی ریتکس (۲۰۰۳)می‌باشد که روایی آن مورد تایید اساتید متخصص و پایایی آن به وسیله ضریب آلفای کرونباخ 80/0 گزارش شده است.نتایج: یافته ها نشان داد که میانگین نمرات عضویت گروهی تفکر انتقادی دانش آموزان  در گروه آزمایش با گروه کنترل از نظر آماری در سطح (01/0>P) تفاوت  معناداری دارد. به عبارت دیگر دانش آموزانی که در گروه آزمایش تحت آموزش ترکیبی قرار داشتند در مقایسه با گروه کنترل که تحت آموزش قرار نداشتند ، افزایش در میزان تفکر انتقادی داشته اند.بحث و نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد که ، آموزش ترکیبی برتقویت تفکر انتقادی دانش‌آموزان نقش موثری ایفا می کند.}, keywords_fa = {Keywords: critical thinking,Blended education,Teaching-learning process,Elementary level}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_4006.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_4006_ff767b169635be47bedd1c65d30338e5.pdf} }