Principles and Goals of Mystical Education of Youth, Based on the Anthropological Basics of Allameh Hassanzadeh-Amoli

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. student in Philosophy of Education, Shahed University, Tehran, Iran

2 2. Associate Professor, Philosophy of Education, Shahed University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Shahed University, Tehran, Iran

Abstract

Mystical education is considered the deepest and most esoteric reading of religious education, in which the mystic seeks to discover a unique truth and an eternal connection to this truth with deep and esoteric wisdom and pure refinement based on truth and amour.
Allameh Hassanzadeh considers the human being, who is the manifestation of the universal name of Allah, to be a single reality, whose body is his descendant rank, which has no more than one identity and personality, which is expressed as "I" and "انا" (/ana/) and the like. He considers self-knowledge to be the only way to reach this unique truth. This research seeks to explain the goals and principles of mystical education, which claims to provide the most certain way to reach the truth and the highest spiritual education. In this research, with the help of documentary technique and conceptual analysis, the basics of types one and two based on the anthropological views of Allameh Hassanzadeh have been determined; Then, using the deductive method (Frankena's reconstructed method) and using three practical analogies, the ultimate goal, intermediate goals and the principles of mystical education have been determined. The ultimate goal of mystical education is "perdition in God and survival in God". Also, a number of the most important intermediate goals of mystical education, knowledge of God, cultivation of proper temperament, the health of soul and body, strengthening rational soul, full presence in God's presence, the actualization of the two theoretical and practical faculties of man, constant upward progress, obtaining spiritual sustenance for walking and conduct, and knowing and obeying the perfect human being can be mentioned as some of the most important principles of mystical education.
 

Keywords


منابع
قران کریم
1- حسن­زاده­آملی، حسن. هزار و یک نکته، تهران: مرکز نشر فرهنگی رجاء1372.
2- مصباح­یزدی، محمدتقی. در جستجوی عرفان اسلامی، قم: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، 1386.
3-ابن­سینا، حسین ­بن­عبدالله. الاشارات والتنبیهات، همراه با شرح خواجه ­نصیرالدین طوسی، قم: نشرالبلاغه،1381.
4- حسن­زاده­آملی، حسن. نامه­ها برنامه­ها، قم: الف،لام،میم، 1389.
5- حسن­زاده­آملی، حسن. سدرة­المنتهی فی تفسیر قرآن المصطفی،ج2، قم: ال‍ف‌.لام‌.م‍ی‍م،1388
6- بهشتی، محمد. سیر اندیشمندان مسلمان در تعلیم وتربیت و مبانی آن. ج 5، تهران: انتشارات سمت، 1388.
7- حسن­زاده­آملی، حسن. دروس معرفت نفس، قم: ال‍ف‌.لام‌.م‍ی‍م، 1385.
8- هابرمارس، یورگن. جهانی شدن و آینده دموکراسی،ترجمه: کمال پولادی، تهران: نشر مرکز،1380.
9- افراسیاب پور علی اکبر.«تعلیم و تربیت عرفانی» عرفان اسلامی(ادیان و عرفان). 1388    
 [cited 2022February12];5(20):13-36. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=130450
10-شمشیری، بابک.«جهانی شدن و تربیت دینی از منظر مدرنیسم، پست مدرنیسم و عرفان اسلامی» دانشور رفتار، سال پانزدهم، شماره30 شهریور1387: 53-70
11-زینالی خامنه، کاوه. «اصول و روش­های تربیت عرفانی در اندیشه­های امام خمینی(ره)»، پایان­نامه کارشناسی ارشد تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه علامه طباطبایی،1390.
12-بهشتی، سعید، ناظر حسین آبادی، مسلم.«تبیین دیدگاه تربیت عرفانی بر مبنای حکمت سینوی» پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال 20 شماره 14 بهار1391: 95-114
13-قیصوری، سمیه. « نقش تربیتی نفس از دیدگاه علامه حسن­زاده­آملی». پایان­نامه کارشناسی ارشد الهیات، دانشگاه الزهرا، دانشکده الهیات و معارف اسلامی،1395.
14-Cook .D. Teaching Islam, Teaching Islamic Mysticism. Retrieved from https://www.oxfordscholarship.com
15-Kandi. S. Characteristics of Mystical Experiences and Impact of Meditation. International Journal of Social Sciences · January 2013 - GITAM University. Retrieved from https://www.researchgate.net
16-رفیعی محمدی، علی­محمد. بیست اصل در تربیت، قم: انتشارات رسول اعظم، 1392.
17-باقری، خسرو. درآمدی برفلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، جلد1. تهران: شرکت انتشارات علمی فرهنگی،1387.
18- حسن­زاده ­آملی، حسن. سدرة المنتهی فی تفسیر قرآن المصطفی،ج1، قم: ال‍ف‌.لام‌.م‍ی‍م‌، 1388.
19- حسن­زاده ­آملی، حسن. انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه، قم: ال‍ف‌.لام‌.م‍ی‍م، 1383.
20- یزدان­پناه، سیدیدالله. مبانی و اصول عرفان نظری، قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1389.
21- امینی­نژاد، علی. آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی،قم:انتشارات موسسه آموزشی­وپژوهشی امام خمینی(ره)، 1393.
22- حسن­زاده ­آملى، حسن. هزار و یک کلمه،ج5، قم: بوستان کتاب، 1381.
23- حسن­زاده ­آملی، حسن. نورٌ علی نور در ذکر و ذاکر و مذکور، قم:الف.لام.میم، 1385.
24- حسن­زاده ­آملی، حسن. طب و طبیب و تشریح، قم: ال‍ف‌.لام‌.م‍ی‍م، 1393.
25- حسن­زاده­آملی، حسن. ‌حکمت عملی یا اخلاق مرتضوی، قم: ال‍ف‌.لام‌.م‍ی‍م. 1385.
26- حسن­زاده ­آملى، حسن. هزار و یک کلمه،ج1، قم: بوستان کتاب، 1381.
27- فلسفی، محمدتقی جوان از نظر عقل و احساسات ، جلد1و2،تهران: نشر فرهنگ اسلامی، 1387.
28- دبس، موریس. چه می دانم؟بلوغ، مترجم: صفاری، حسین، تهران: انتشارات علمی، 1335.
29- سلیمانی­فر، ثریا بررسی شخصیت جوان از دیدگاه قرآن ،حدیث و علم روانشناسی، تهران: انتشارات مکتوب، 1384.
30- باقری، خسرو. نگاهی دوباره به تربیت اسلامی،ج1، تهران: انتشارات مدرسه، 1389
31- بیچ، ریموند. ما و فرزندان ما، ترجمه: مهران، منیر، تهران: انتشارات امیرکبیر، 1328.
32 -Fowler, J. W. The psychology of human development and the quest for meaning. Newyork: Hayper Collins; 1995.
33- حسن­زاده­آملی، حسن. دستور العمل­های اخلاقی و سیر و سلوک، قم: ال‍ف‌.لام‌.م‍ی‍م‌، 1392.
34- اعرافی، علی­رضا، بهشتی، محمد، فقیهی، علی­نقی، ابوجعفری، مهدی. اهداف تریت از دیدگاه اسلام، تهران: سمت، 1385
35- حسن­زاده ­آملی، حسن. صد کلمه در معرفت نفس، قم:ال‍ف‌.لام‌.م‍ی‍م، 1386.
36- حسن­زاده ­آملی، حسن. صد و ده اشاره، گردآورنده: بنک­دار، حسنعلی، قم: الف.لام.میم،1382.
37- حسن­زاده­ آملی، حسن. نهج الولایة، قم: ال‍ف‌.لام‌.م‍ی‍م. 1390.
38- علم­الهدی، جمیله. نظریه اسلامی تعلیم و تربیت، تهران: دانشگاه امام صادق، 1393.
39- حسن­زاده ­آملی، حسن. الصحیفة الزبرجدیة فی کلمات سجادیة، قم:ال‍ف‌.لام‌.م‍ی‍م، 1395.
40- حسن­زاده ­آملی، حسن. ‌وحدت از دیدگاه عارف و حکیم، قم:ال‍ف‌.لام‌.م‍ی‍م، 1383.