1- Pehkonen, Errki (1997). Introduction the Concept open-ended problem. Helsinki: Department of Teacher Education. Proceeding of the 17th conference of the Psychology of Mathematics Education, 1997.PP. 7-11.
2- سیف، علی اکبر(1387). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. (ویرایش ششم). تهران: دوران.
3- Tanner, Howard; Jones, Sonia (1997). Teaching Children to think mathematically. Helsinki: Department of Teacher Education. Proceeding of the 17th conference of the Psychology of Mathematics Education.PP.106-119.
4- ecker, J. P.; Shimada, S. (1997). The open-ended approach: A new proposal for teaching mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
5- Nohda, N (2000). Teaching by open-approach method in Japanese mathematics classroom. Proceeding of the 24th conference of the international Group for the Psychology of Mathematics Education, July 23-27, Hiroshima, Japan. Vol1: PP. 39-53.
6- Pehkonen, Errki (1995). Using open-ended problem in mathematics. Zentralblatt fur Didaktik der Mathematik.Vol27 (2): PP. 67-71.
7- Kwon, oh nam; Park, Jung sook; Park, jee hyun (2006). Cultivating divergent thinking in mathematics through an open-ended approach. Asia Pacific Education Review. vol7 (1): PP. 51-61.
8- بهروزی، ناصر؛ پرورینیان نصب، محمد؛ شهنی ییلاق، منیجه(1392). مقایسه دانش آموزان دبیرستانی پسر شهرستان دهدشت با سبک های یادگیری متفاوت از لحاظ خلاقیت و راهبردهای یادگیری خودگردان. پژوهشهای آموزش و یادگیری، سال20، شماره 3، صص 19 -34.
9- Singer, Florence Mihaela; Ellerton, Nerida F.; CAI, Jinfa (2015). Mathematical Problem Posing From Research to Effective Practic. Springer New York Heidelberg Dordrecht London.
10- Foong Yee, Pui (2002). Using Short Open-ended Mathematics Questions to Promote Thinking and Understanding. Proceedings of the 4 Th International Conference on the Humanistic Renaissance in Mathematics Education. Italy, Palermo. PP.135-140.
11- علم الهدایی، حسن (1388). اصول آموزش ریاضی. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
12- Sullivan, Peter et al (2013). Teaching With tasks for Effective Mathematics Learning, Mathematics Teacher Education, Chapter6: Using Content-Specific Open-Ended Tasks. PP. 57- 96.
13- حسنی، حسین؛ جهاندیده، جواد(1394). بررسی تأثیر روش تدریس همیاری بر خلاقیت دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی. پژوهشهای آموزش و یادگیری، سال 22، دوره جدید شماره6، صص 139-150.
14- Klavir, Rama; and Sarah Hershkovitz (2008). Teaching and evaluating ‘open-ended problems. International Journal for Mathematics Teaching and Learning. http://www.cimt.org.uk/journal/index.htm.
15- Murni (2013). Open ended approach in learning to improve students thinking skill in Banda Aceh. International Journal of Independent Research and Studies. Vol2 (2): PP. 95-101.
16- Sullivan, Peter; Bourke, Dianne; Scott, Anne (1997). Learning Mathematic Through Exploration of Open-Ended Tasks: Describing the Activity of Classroom Participants. . Proceeding of the 17th conference of the Psychology of Mathematics Education. Helsinki: Department of Teacher Education. PP. 88-105.
17- Mahlobo, Radley Kebarapets (2008). Open-Ended Approach Teaching and Learning of High School Mathematics. Research in Mathematics Department, Faculty of Applied and Computer Sciences.Vaal University of Technology, South Africa.
18- Boaler, J. (1998). Open and Closed mathematics: student experience and understanding. Journal for Research in mathematics Education, Vol29 (1): PP. 41-62.
19- مکینتاش، رابرت؛ جرت، دنیس (1385). آموزش حل مسأله: تحقق یک چشم انداز، مروری بر ادبیات تحقیق( زهرا گیلک و زهرا گویا، مترجمان).مجله رشدآموزش ریاضی86. دوره 24 شماره 2، صص 4-21.
20- Clarke, David (2011). Open-ended Tasks and Assessment. In Berinderjeet Kaur& Wong Khoon Yoong .assessment in the mathematics classroom. (chapter7. Pp 71-94). Singapore: National Institute of Education.
21- Leikin, Roza; Berman, A; Koichu.B (2009). Multiple Solutions for a Problem: a Tool for Evaluayion of Mathematical Thinking in Geometry. Proceeding of the Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. January 28th - February 1st. Lyon (France). PP. 776-785.
22- اصلاحپذیر و همکاران (1393). ریاضی پایه هفتم. تهران: انتشارات شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
23- Pelfrey, Ron (2000). Open-Ended Questions for Mathematics, Mathematics Consultant and provided as a service of the ARSI resource collaborativeuniversity of Kentucky http://www.arsi.org.
24- جوادی پور، محمد؛ عزیزی، پرورین؛ نوروززاده، رضا(1393). میزان تحقق اهداف مهارت های زندگی در دانش آموزان دوره ابتدایی. پژوهشهای آموزش و یادگیری، سال 21، دوره جدید شماره 4، صص 113-128.
25- اسکندری، مجتبی؛ ریحانی، ابراهیم (1392). بررسی فرایند طرح مسئله در آموزش ریاضی. دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی(3)، صص 117-140.