Evaluating the effectiveness of interactive multimedia program "Rahnagasht" on strengthening students' cognitive skills

Document Type : Original Article

Authors

1 Faculty of psychology and Educational Sciences, university of Esfahan, Iran.

2 Department of Educational Sciences, Esfahan, Iran

3 Department of Technical engineering, Sepahan Institute of Higher Education. Esfahan, Iran

Abstract

Abstract
Introduction: The interactive multimedia program is intended as a bridge to easier and deeper learning for students, which in some cases has opposite results.This study was to evaluate the effectiveness of the interactive multimedia program "Rahnagasht" on strengthening the cognitive skills of first grade high school students in Shiraz.
Method: This research has been applied and quasi-experimental. The statistical population of this study included the seventh grade students of the first secondary school in the 4th district of Shiraz who were selected by purposive sampling method. The research tool was a researcher-made questionnaire based on research variables, which consists of four components: executive function, complex reasoning / critical thinking, memory, speed / efficiency. In addition, the interactive multimedia content of "Rahnagasht" has been used in this research. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data using SPSS software.
Results: The results showed that the statistical power between the experimental and control groups in cognitive skills (p <0.05, F = 12.6 and 108.2, otta squared= 0.182 and 0.655, Statistical power = 0.938 and 1.00) There is a significant difference.
Discussion and conclusion: The results show the positive effect of the " Rahnagasht" program on strengthening students' cognitive skills.

Keywords


1- Cheung, A. C. K & Slavin, R. E. The effectiveness of educational technology applications for enhancing mathematics achievement in K-12classrooms: A meta – analysis. Best Evidence Encyclopedia (BEE); 2011 .Retrieved from www.bestevidence.org
2- برات دستجردی نگین، عابدینی یاسمین. الگویی ساختاری از نقش واسطه‌ای خودتنظیمی و دانش و آگاهی در ارتباط بین نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات و توانمندسازی در استفاده از آن‌ها توسط مدیران مقطع متوسطه. فصلنامۀ پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. 1396؛ 5 (2): 81-90.
 
3- Paas, F. Ayres, P. Pachman, M. Assesment of Cognitive Load in Multimedia Learning: Theory, Methods, and Applications. Recent Innovations in Educational Technology That Facilitate Student Learning. P 11–35. 2008.
4- Izmirli, S. & Kurt, A. A. Effects of Modality and Pace on Achievement, Mental Effort, and Positive Affect in Multimedia Learning Environments. Journal of Educational Computing Research. P 299–325. 2016.
5- Ebied, M. The Effectiveness of an Educational Program Based on Cognitive Load Theory in Developing Multimedia Production Skills at General Diploma in Education in Najran University. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia. P 265-286. 2019.
6- قاسمی قشلاق مهسا، سپهریان آذر فیروزه، کیهان جواد. اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر حل مسئله، حافظۀ عددی و خودکارآمدی ریاضی دانش‌آموزان. دوفصلنامۀ راهبردهای شناختی در یادگیری. 1397؛ 6 (11): 215-232.
doi: 10.22084/j.psychogy.2018.14585.1649
7- فتحی واجارگاه کوروش، عارفی محبوبه، اسفندیاری توران. شناسایی و اولویت‌های مهارت‌های زندگی مورد نیاز بزرگ‌سالان برای لحاظ‌کردن در برنامه‌های درسی مدارس. فصلنامۀ تعلیم‌وتربیت 1378؛ (93): 69-101.
8- افضل‌نیا، محمدرضا. طراحی و آشنایی با مراکز مواد و منابع یادگیری. تهران: نشر سمت. 1398.
9- Woolf, B. P. A Roadmap for Education Technology. 2010. Retrieved from https://cra.org/ccc/wp-content/uploads/sites/2/2015/05/GROE-Roadmap-for-Education-Technology-Final-Report.pdf
10- امیر تیموری، محمدحسن. رسانه‌ها و محیط‌های آموزشی- یادگیری. تهران: نشر سمت. 1393.
11- زندی طالب، حاتمی جواد، فردانش هاشم، طلایی ابراهیم. اثربخشی تلفیق راهبردها و پیام‌های کنترل ارادی با طراحی انگیزشیِ آموزش الکترونیکی بر بارِشناختی و ابعاد کنترل ارادی دانشجویان (پژوهش آمیخته). دوفصلنامۀ پژوهش‌های آموزش و یادگیری. 1398؛ 16(2): 41-56.
12- کرمی زهره، عطاران محمدرضا. بررسی تأثیر ساخت چندرسانه‌ای توسط دانش‌آموزان در میزان یادگیری آن‌ها در درس علوم (پایۀ پنجم). مطالعات برنامۀ درسی. 1385؛ 1(2): 82-55.
13- خزایی سعید، مشهدی امیر، فرهادی احمد. بررسی تأثیر چیدمان گروه‌ها و بارشناختی بر آموزش زبان انگلیسی ازطریقِ پودمان ترکیبی مشتمل بر بازی به فراگیران ایرانی. دوفصلنامۀ پژوهش‌های آموزش و یادگیری. 1396؛ 14(2): 39-53.
14- رستمی مریم، طالع‌پسند سیاوش، محمدی‌فر محمدعلی. اثربخشی برنامۀ آموزشی بارشناختی بر کارایی یادگیری مفاهیم جبر در دانش‌آموزان دختر پایۀ هفتم شهر تهران. دوماهنامۀ راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396؛ 4(10): 322-333.
15- یاری مقدم نفیسه، دلاور علی، درتاج فریبرز، حاجی‌علیزاده کبری. تدوین مدل ساختاری درک مطلب خواندن براساس عوامل شناختی فردی دانش‌آموزان دورۀ ابتدایی شهر همدان. دوفصلنامۀ راهبردهای شناختی در یادگیری. 1398؛ 7 (13):1-20.
doi: 10.22084/j.psychogy.2018.14615.1651
16- خدری لیلوس، لیلا. تأثیر استفاده از چندرسانه‌ای آموزشی محقق‌ساخته بر توانایی شناختی حل مسئلۀ دانش‌آموزان دختر پایۀ ششم. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد. دانشکدۀ علوم تربیتی: دانشگاه خوارزمی؛ 1397.
17- احمدی مسعود، فلاح وحید، میرزاخانی سمانه. مقایسۀ تأثیر آموزش چندرسانه‌ای تعاملی با چندرسانه‌ای غیرتعاملی بر میزان یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی. فصلنامۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 1390؛ 1(4): 117-129.
18- Sweller, J. van Merriënboer, J. J. G. Paas, F. Cognitive Architecture and Instructional Design: 20 Years Later”. Educational Psychology Review. Springer New York LLC. 2019.