Identifying factors affecting effective education for deaf students (reading of lived experiences)

Document Type : Original Article

Authors

1 Master of Department of Educational Management, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran.

2 Assistant Professor of Educational Management, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran

Abstract

Introduction: Hearing is one of the most vital sensory abilities without which many human abilities to adapt to the environment are overshadowed, and learning, which is the most basic human ability to adapt to the environment, environment creation and mental and cognitive development, is also under the influence of this important sense. contract. Therefore, the current research was conducted with the aim of identifying the factors affecting the effective education of deaf students (reading the lived experience) of Zahedan city.
Method: This research was applied in terms of aim and exploratory, qualitative phenomenological type, in terms of method. The statistical population of the study was teachers and employees of schools of heading impaired students and employees of the Department of Exceptional Education in Zahedan, selected by purposeful sampling method up to reaching the theoretical saturation (16 people). Data were collected using semi-structured interviews. Corbin and Strauss coding (1990) methods were used to analyze the data.
Results: The results of coding were 139 codes in the open coding stage, 25 sub-categories in the axial coding stage and 5 main categories in the selected coding stage. Finally, 5 factors of appropriate educational space and services, efficiency of educational and rehabilitation forces, students' needs, family support and adaptation of educational content were identified as important factors affecting the effective education of Hearing impaired students.
Discussion and Conclusion: One of the effective factors in improving effective education for deaf students is the use of an expert teacher with a field of education for exceptional children and the special equipping of their schools with classrooms with sound control walls, having a speech therapy room, a smart board, appropriate tables and chairs. And editing and revising textbooks is specific to this type of students.

Keywords


  1. 1- سلیمی لیلا، حسنی رفیق. ارائۀ برنامۀ توانمندسازی تحصیلی دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر دارای افت تحصیلی. پژوهش‌های آموزش و یادگیری. 1399؛ 17(2): ۴۱-۵۹.

    2- غلامی آبتین، سدرپوشان نجمه. درک تجربۀ زیسته علل گریز از مدرسه دانش‌آموزان متوسطۀ دورۀ اول. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 1399؛ 17(2): ۱۳۷-۱۴۹.

    3- حسن‌نژاد رستکی مریم، حسینی سیدحمزه، فخری محمدکاظم. مروری بر چالش‌های کودکان استثنایی مدارس فراگیر. تعالی بالینی، 1395؛ 6(1): ۲۵-۳۴.

    4- بهاری قره‌گوز، علی. شیوع اختلال‌های رفتاری- هیجانی در کودکان استثنایی. تعلیم‌وتربیت استثنایی، 1395؛ (4)141: 39-51.

     

    5- Lawrence, B. J., Jayakody, D. M., Henshaw, H., Ferguson, M. A., Eikelboom, R. H., Loftus, A. M., & Friedland, P. L. Auditory and cognitive training for cognition in adults with hearing loss: A systematic review and meta-analysis. Trends in hearing 2018 22, 2331216518792096.

     

    6-Hallahan DE, Kauffman JM, Pullen PC. Exceptional Learners: An Introduction to Special Education: Pearson New International Edition. Pearson Higher Ed;2021 013 Aug 28.

     

    7- Zhao Y, Sun P, Xie R, Chen H, Feng J, & Wu X. The relative contributions of phonological awareness and vocabulary knowledge to hearing in deaf Chinese children’s reading fluency.2019.

     

    8- شریفی مهدی، محمدامین‌زاده دانا، مهربان شفیق. اثربخشی گروه‌درمانی شناختی- رفتاری بر کاهش اضطراب جدایی در کودکان کم‌شنوا. رویش روان‌شناسی. 1400؛ 10(۳): ۴۷-۵۴.

    9- Korte J. (2022). Young Deaf Design: Participatory design with young deaf children. International Journal of Child-Computer Interaction. 34(1): 542-551. doi.org/10.1016/j.ijcci.2022.100542.

    1. ضیایی ملیحه، طباطبایی سیدموسی، رجب‌پور مجتبی. مقایسۀ توانایی بازشناسی هیجان چهره در افراد ناشنوا، کم‌شنوا و عادی. فصلنامۀ کودکان استثنایی. 1399؛ 20 (۳): ۱۳۳-۱۴۶.
    2. سیادتیان آرانی سیدحسین، عاشوری محمد، فرامرزی سالار، نوروزی قاسم، اسپنسر لیندا جی. تأثیر برنامۀ آموزشی شکوفایی پرما بر کیفیت زندگی نوجوانان با آسیب شنوایی. فصلنامۀ کودکان استثنایی. 1401؛ 22 (۴): ۵۷-۶۸.
    3. Michael R, Attias J, Raveh E. Cochlear Implantation and Social-Emotional Functioning of Children with Hearing Loss. Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 2019. 24(1): 25–31. DOI: 10.1093/deafed/eny034.
    4. امرائی کورش، حسن‌زاده سعید، عزیزی محمدپارسا. سازوکار تأثیرگذاری توانایی زبانی بر مشکلات رفتاری کودکان با کاشت حلزون: نقش واسطه‌ای گفتار خصوصی و خودتنظیمی. فصلنامۀ کودکان استثنایی. 1398؛ 19(۱): ۱۵-۲۶.

    14-Davids R, Roman N, Schenck C. The challenges experienced by parents when parenting a child with hearing loss within a South African context. Journal of Family Social Work. 2021 Jan 1;24(1):60-78.

     

    15-Szarkowski A, Young A, Matthews D, Meinzen-Derr J. Pragmatics development in deaf and hard of hearing children: a call to action. Pediatrics. 2020 Nov 1;146(Supplement_3): S310-5.

    16- عاشوری، محمد. روان‌شناسی، آموزش و توان‌بخشی افراد با آسیب شنوایی، چاپ اول، اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان، ۱۴۰۰.

     

    17-Moore DR, Zobay O, Ferguson MA. Minimal and mild hearing loss in children: Association with auditory perception, cognition, and communication problems. Ear and hearing. 2020 Jul 1;41(4):720-32.

     

    18-Chen L, Wang Y, Wen H. Numerical magnitude processing in deaf adolescents and its contribution to arithmetical ability. Frontiers in Psychology. 2021 Mar 25;12:584183.

     

    19- Luckner, J. L., & Movahedazarhouligh, S. Social–emotional interventions with children and youth who are deaf or hard of hearing: A research synthesis. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education,2019, 4(1), 1–10.

     

    20- Yazdanipour, M., Ashori, M., & Abedi, A. Impact of group theraplay on the social– emotional assets and resilience in children with hearing loss. International Journal of Play Therapy, 2022, 31(2), 107–118.

    21- عاشوری محمد، نجفی فاطمه. اثربخشی آموزش برنامۀ نظم‌جویی شناختی هیجان بر انعطاف‌پذیری شناختی و ناگویی هیجانی دانش‌آموزان ناشنوا. مطالعات ناتوانی، 1399؛ 10(50): ۱-۸.

    22- Lawrence, B. J., Jayakody, D. M., Henshaw, H., Ferguson, M. A., Eikelboom, R. H., Loftus, A. M., & Friedland, P. L. Auditory and cognitive training for cognition in adults with hearing loss: A systematic review and meta-analysis. Trends in hearing 2018 22, 2331216518792096.

     

    23- Acheson, M.J. The effect of natural aided language stimulation on requesting desired objects or actions in children with autism spectrum disorder. University of Cincinnati. 2006.

    24- ترابیان نسا، حسن‌زاده سعید. بررسی رابطۀ حافظۀ کوتاه‌مدت و میزان آگاهی واج‌شناختی با وضوح گفتاری خواندن در دانش‌آموزان ناشنوا. کودکان استثنایی، 1393؛ 2(پیاپی 52): ۷۹-۸9.

    25- Wauters, L., Dirks, E. Interactive reading with young deaf and hard-of-hearing children in eBooks versus print books. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education 2017 22 (2), 243-252.

     

    26- Harris, M., Beech, J.R. (1998). Implicit phonological awareness and early reading development in prelingually deaf children. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education 1998 3(3), 205-216.

    27- عاشوری محمد، قاسم‌زاده سوگند. اثربخشی آموزش ایمن‌سازی روانی بر ناگویی هیجانی، خودتعیین‌گری و جهت‌گیری زندگی نوجوانان با آسیب شنوایی. مطالعات روان‌شناختی، 1397؛ 14(2): 7-23. doi: 10.22051/psy.2018.19563.1608.

    28.ـ Kirk S, Gallagher G, Coleman MR. Educating exceptional children. 14th ed. Massachusetts:Wadsworth Publishing; 2015 .

    29- میلانی‌فر، بهروز. روان‌شناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. تهران: انتشارات قومس، 1384.

    30- Nippold MA. Word definition in adolescents as a function of reading proficiency: a research note. Language Speech and Hearing Services in Schools 2017; 48(2): 1-7. ‌

    31- Mayberry RI. Cognitive development in deaf children: The interface of language and perception in neuropsychology. Handbook of neuropsychology. 2002; (Part II):71-107.

    32- Cohen D, Philippe J, Plaza M, Thompson C, Chauvin D, Hambourg N, Lanthier O, Mazet P, Flament M. Word identification in adults with mild mental retardation: Does IQ influence reading achievement? Brain and Cognition. 2001 Jun 1;46(1-2):69-73.

    33- کاکوجویباری علی‌اصغر، سرمدی محمدرضا، شریفی اعظم. مقایسۀ سواد خواندن در دانش‏آموزان آسیب‏دیدۀ شنوایی و دانش‏آموزان با شنوایی هنجار. شنوایی‌شناسی، 1389؛ 1(19): 23-30.

    34- طاهر طلوع‌‌دل محمدصادق، امینی‌فر زینت. بررسی متغیرهای آسایش محیطی با تأکید بر ارتقای کیفیت یادگیری در فضاهای آموزشی. فناوری آموزش، 1395؛ 1(11): ۱-۹.

    35- ترکمان مژگان، جلالیان سارا، دژدار امید. تبیین نقش عوامل محیطی فضاهای آموزشی در تسهیل یادگیری دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، موردهای مطالعاتی: دبستان‌های شهید بهشتی و علامه طباطبایی همدان. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 1394؛ آذرماه: ۴۳-۵3.

    36- اجلی زهرا، ترابی زهره، ثبوتی هومن. واکاوی تأثیر حس تعلق به مکان در مدارس استثنایی. فصلنامۀ کودکان استثنایی، 1401؛ 22(4): ۱۰۳-۱۱۶.

    37- آل‌احمدی مریم‌السادات، شرفی ابقاء افسانه. اهمیت و لزوم استفاده از کتاب درسی به‌روز در فرایند یاددهی- یادگیری. کنفرانس ملی دانش و فناوری روان‌شناسی، علوم تربیتی و جامع روان‌شناسی ایران. 1395.

    38- رمضانی، احمد. ارزشیابی کتاب درسی و راهنمای معلم زبان‌آموزی و جمله‌سازی دانش‌آموزان ناشنوا/ کم‌شنوا. فصلنامۀ کودکان استثنایی، 1398؛ 2(19): ۱۲۳-۱۴۲.

    39-Myrberg, E., Johansson, S., Rosen, M. The relation between teacher specialization and student reading achievement. Scandinavian. Journal of Educational Research, 2019 63(5), 744-758.

    40- جعفری حسین، ابوالقاسمی محمود، قهرمانی محمد، خراسانی اباصلت. عوامل سازمانی و زمینه‌ای توسعۀ حرفه‌ای معلمان ابتدایی در مدارس استثنایی. دو فصلنامۀ علمی‌پژوهشی مدیریت مدرسه، 1396؛ 1(5): 73-92.

    41- زین‌آبادی حسن‌رضا، نمکی فاطمه. نقش مدیران در ایجاد و توسعۀ احساس کارآمدی در معلمان: معرفی متغیر رفتارهای کارآمدی‌ساز مدیر به روش ترکیبی اکتشافی. مدیریت بر آموزش سازمان‌ها، 1395؛ 1: ۱۱۱-۱۳۰.

    42- وکیلی‌فرد امیررضا، کمری حسین، استادزاده زهرا. تأثیر تربیت شنوایی بر کارکردهای اجتماعی مهارت شنیداری دانش‌آموزان دوزبانۀ کردی- فارسی. جستارهای زبانی، 1396؛ 2(8): 53-76.

    43- میرکمالی سیدمحمد، رومیانی یونس، عبدالوهابی مرضیه. تبیین نقش دانش و نگرش مدیریت تغییر مدیران مدارس خرم‌آباد در خلاقیت آنان. فصلنامۀ علمی‌پژوهشی مدیریت مدرسه، 1395؛ 2(4): ۲۳-۴۴.

    44- مستحفضیان مینا، خدایی زهرا، رهبری سمیه. بررسی اثربخشی دوره‌های آموزش ضمن خدمت مجازی بر عملکرد شغلی معلمان تربیت‌بدنی. پژوهشنامة مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 1397؛ 28 (14): ۱۸۳-۱۹۴.

    45- محمدی باغملایی حیدر، یوسفی فریده. رابطۀ ساختاری تعامل معلم- دانش‌آموز، درگیری تحصیلی و سازگاری. مجلۀ مطالعات آموزش و یادگیری (مجلۀ علوم اجتماعی و انسانی سابق)، 1397؛ 2(10): ۷۵-۹۹.

    46- محمد یاری، مریم. بررسی نقش خانواده در آموزش کودکان استثنایی Global Conference. 19MAY. 1397.

    47- نیک‌خو فاطمه، حسن‌زاده سعید، افروز علامعلی، فرزاد ولی‌اله. مداخلۀ به‌هنگام در حوزۀ شنوایی، زبان و دلبستگی کودکان ناشنوای زیر دو سال. مجلۀ علوم پیراپزشکی و توان‌بخشی مشهد، 1397؛ 1(7): ۵۷-۶۸.

    48- Sutton-Spence, R., Kaneko, M. Introducing sign language literature: Folklore and creativity. Macmillan Education UK. 2017