Identify and Prioritize the Components of Financial Literacy in Preschool Education

Document Type : Original Article

Authors

1 MA in Preschool Education. Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba`i University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor of Curriculum Studies, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba`I University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Education, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.

Abstract

نوشتار مبدأ
۱٬۱۱۰ / ۵٬۰۰۰
نتایج ترجمه
This study aimed to identify and prioritize the components of financial literacy in preschool. This research is a descriptive-analytical research of an applied type and the method of collecting information in that survey. The statistical population includes educators of preschools and primary schools in Tehran's 10th district. They were acquainted. In order to identify the components of financial literacy, first valid sources and related research were studied and analyzed. Was taken. Expert Choice software was selected for data analysis. The findings of this study confirm that financial literacy in preschool has 4 main components: income and professions, money management, credit and debt management, risk management, and also 15 sub-components. Examining the priority of teaching these components includes the recommendation that first the main component of income and professions, then money management and credit and debt management, and finally the risk management component with its sub-components be taught to preschool children

Keywords


  1. Fraczek, B., Klimontowicz, M. Financial literacy and its influence on young customers’ decision factors. Journal of Innovation Management, 2015; 3(1): 62-84.
  2. Mandell, L. Financial literacy of high school students. In Handbook of consumer finance research (pp. 163-183). Springer, New York, NY. 2008.
  3. Huston, S. J. Measuring financial literacy. Journal of Consumer Affairs, 2010; 44(2): 296-316.
  4. Remund, D. L. Financial literacy explicated: The case for a clearer definition in an increasingly complex economy. Journal of consumer affairs, 2010; 44(2): 276-295.
  5. دانای‌طوسی مریم، کیامنش علی‌رضا. رویکردهای نظری زیربنای تعریف سواد: شواهدی از برنامۀ درسی کشورهای آمریکا، کانادا، انگلستان، سنگاپور، سنگال، اندونزی و ایران. فصلنامۀ نوآوری‌های آموزشی. 1388؛ 8(3): 75-100.
  6. Cude, B. J. Financial literacy 501. Journal of Consumer Affairs, 2010; 44(2): 271-275.‏
  7. تفتیان اکرم، هوشیارزاده محمد. ضرورت آموزش مالی و سواد مالی و اقتصادی در سیستم آموزشی: نتایج تجربی در سیستم آموزشی جمهوری چک. سومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد دانش‌بنیان با تأکید بر اقتصاد مقاومتی، 1396.
  8. Kennedy. D., Financial education & the curriculum, headteacher of John Warner School of Economics. 2010.
  9. Nunan, Anne. Resourcing Financial Literacy, Financial Basics Foundation, and .2011. http://www.financialbasics.org.au.
  10. Sherraden, M. S. Financial capability: What is it, and how can it be created? (CSD Working Paper 10-17). St. Louis, MO: Washington University, Center for Social Development. 2010. Retrieved from http://csd.wustl.edu/Publications/Documents/WP10-17.pdf.
  11. نادری، ابوالقاسم. اقتصاد شناختی: رویکردی نوین برای تحول آموزش اقتصاد در ایران. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 1397، 2(28): 73-86.
  12. Birbili, M., & Kontopoulou, M. Financial education for preschoolers: Preparing young children for the 21st century. Childhood Education, 2015; 91(1): 46-53.
  13. احمدی غلام‌علی، امام‌جمعه سیدمحمدرضا، علی‌زاده کتنلویی لیلا. بررسی میزان توجه به مؤلفه‌های سواد مالی و اقتصادی در محتوای کتاب‌های درسی دورۀ ابتدایی، پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، زمستان 1394، سال دوازدهم، دورۀ دوم، شمارۀ 20 (47): 192-179.
  14. Council for Economic Education. Economic Glossary. Retrieved June 6, 2013, from www.econedlink.org.
  15. علی‌زاده‌کتنلوئی لیلا، احمدی غلام‌علی، امام‌جمعه سیدمحمدرضا. تحلیل محتوای کتاب‌های درسی ریاضی و تعلیمات اجتماعی دورۀ ابتدایی براساس مؤلفه‌های سواد مالی و اقتصادی. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهیدرجایی، 1392.
  16. قدیری‌مقدم، رضا. سواد مالی دانش‌آموزان سال چهارم دبستان. تبریز: شفق، 1389.
  17. آداک موسی، یوسف‌زاده چوسری محمدرضا. تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی برمبنای تربیت اقتصادی. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 1398؛ 2(30): 115-128.
  18. ممشلی، محمد. نیازسنجی برنامۀ درسی سواد مالی در آموزش‌وپرورش دورۀ ابتدایی به‌قصد طراحی برنامۀ درسی. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه علامه ‌طباطبایی، 1392.
  19. علی‌زمانی، روح‌الله. امکان‌سنجی کاربرد مؤلفه‌های سواد مالی در کتب‌ درسی دورۀ دوم ابتدایی. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه علامه ‌طباطبایی، 1397.
  20. Neuburg, L. Personal financial literacy of students in the Colfax School District.‏ 2007.
  21. Arrington Tschache, Candice. Importance of Financial Literacy and Financial Literacy Content in Curriculum, A thesis of Masters of Education in Education, Montana State University. 2009.
  22. Grody, A. D., Grody, D., Kromann, E., & Sutliff, J. A financial literacy and financial services program for elementary school grades-results of a pilot study. 2008.
  23. Sherraden, M. S., Johnson, L., Guo, B., & Elliott, W. Financial capability in children: Effects of participation in a school-based financial education and savings program. Journal of Family and Economic Issues, 2011; 32(3): 385-399.‏
  24. Arthur, C. Financial Literacy in Ontario: Neoliberalism, Pierre Bourdieu and the Citizen. Journal for Critical Education Policy Studies (JCEPS), 2011; 9(1).‏
  25. Jang, K., Hahn, J., & Park, H. J. Comparison of financial literacy between Korean and US high school students. International Review of Economics Education, 2014; 16: 22-38.‏
  26. Jayaraman, J. D., Jambunathan, S., & Adesanya, R. Financial literacy and classroom practices among early childhood and elementary teachers in India and the US. Education 3-13, 2018. 1-14.
  27. Roos, V., Chiroro, P., Van Coppenhagen, C., Smith, I., Van Heerden, E., Abdoola, R. E., ... & Beukes, C. Money adventures: Introducing economic concepts to preschool children in the South African context. Journal of Economic Psychology, 2005; 26(2): 243-254.‏
  28. Saaty, T. L., Peniwati, K., & Shang, J. S. The analytic hierarchy process and human resource allocation: Half the story. Mathematical and Computer Modelling, 2007; 46(7-8): 1041-1053.‏
  29. نیک‌مردان، علی. معرفی نرم‌افزار Expert Choice 11. چاپ اول، بی‌جا: جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، 1386.
  30. Ozkale A, Aprea C. Designing mathematical tasks to enhance financial literacy among children in Grades 1–8. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. 2023 Mar 16; 54(3): 433-50.
  31. Clarke, M.C., Heaton, M. B., Israelsen, G. L., & Eggett, D. L. The acquisition of family financial roles and responsibilities. Family and Consumer Sciences Research Journal, 2005; 33: 321-340.
  32. Kurniasari I, Sumiati S, Ratnawati K. Does Parent Behavior Influence Children's Financial Behavior?. Journal of International Conference Proceedings 2023 Jun 24 (Vol. 6, No. 1, pp. 376-384).
  33. Fajriyah L, Farantika D, Wulandari YA. Growing financial literacy in early childhood in the era of digital society. International Conference of Early Childhood Education in Multiperspectives 2023 Jul 31 (pp. 340-345).
  34. Murugiah L, Ismail R, Taib HM, Applanaidu SD, Long MN. Children's understanding of financial literacy and parents' choice of financial knowledge learning methods in Malaysia. MethodsX. 2023 Dec 1;11:102383.