Pathology Of Curriculum Content Of Teachers In-serving Courses In Strengthening Their Training Competencies

Document Type : Original Article

Authors

1 M.A. in Curriculum, Department of Educational Sciences, Shahed University, Tehran, Iran.

2 Faculty Member of Department of Educational Sciences, Shahed University, Tehran, Iran.

Abstract

Considering the tremendous changes and developments in working environments, especially education and considering the importance of strengthening teachers' skills in education, it is necessary to hold in-service training courses for teachers. On the other hand, due to the ineffectiveness of these courses in relation to teachers' skills, it is necessary to investigate and study these courses. The current research was conducted with the aim of analyzing the curriculum content of in-service courses for primary school teachers in strengthening their educational competencies. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. This questionnaire consists of 30 items in three scales and is designed based on a five-point Likert scale. The statistical population in this research included all primary school teachers in the fifth district of Tehran, numbering 1420 people. These 303 people were selected by random sampling using Morgan's table as a statistical sample. Descriptive statistics and inferential statistics (one-sample T-test) were used for data analysis. According to the results of the research, it is need to pay attention to the concepts of science and educational methods in these courses. In these courses, more attention should be paid to other dimensions of teacher skills such as creativity, practical thinking, and research. Finally, these courses should be changed from theoretical to practical workshops.

Keywords


  1. 1. قهرمانی‌گلوزان علی‌اکبر، مصطفوی اعظم‌السادات. بررسی تأثیر آموزش‌های ضمن خدمت بر توانمندسازی کارکنان از دیدگاه فراگیران در استانداری قزوین. مجلۀ مدیریت توسعه و تحول، 1394؛ 7(23)، 63-74.

    1. Tanjung, W. A.; Lukman, S.; Effendy, K.; Djaenuri, A. Human Resources Development of Public Service Providers in Labuhanbatu Selatan Regency. International Journal of Science and Society. 2020; 2(2), 214-224.
    2.  مؤید عابدی لیلا، خسروی بابادی علی‌اکبر، رضازاده بهادران حمیدرضا، عصاره علیرضا. طراحی الگوی برنامۀ درسی تربیت دانشجومعلم شایسته‌محور با تمرکز بر رویکرد حل ‌مسئله. فصلنامۀ نوآوری‌های مدیریت آموزشی، 1400؛ 18(1)، 17-35.
    3. جاویدان لیلا، علی‌اسماعیلی عبدالله، شجاعی علی‌اصغر. تدوین الگوی ویژگی‌ها و شایستگی‌های معلمی بر‌اساس اسناد بالادستی آموزش‌وپرورش. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 1397؛ 12، 1123-1136.
    4. دیبایی‌صابر محسن، عباسی عفت، فتحی‌واجارگاه کوروش، صفایی‌موحد سعید. شناسایی شایستگی‌های اصلی معلمان دورۀ متوسطه از دیدگاه خبرگان تعلیم‌و‌تربیت. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 1398؛ 8(2)، 83-111.
    5. رستمی پیمان، ویسی کوروش، غفوری فرزاد، علی‌آبادی سمیرا. طراحی الگوی شایستگی دانشجومعلمان تربیت‌بدنی دانشگاه فرهنگیان براساس نظریۀ داده‌بنیاد. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 1399؛ 9(2)، 63-89.
    6. عصاره علیرضا، بهاری‌ بیگ باغلو حسین، عربی‌جونقانی احمد. بررسی سیر تحول برنامۀ درسی تربیت‌معلم در ایران. فصلنامۀ تعلیم‌و‌تربیت، 1398؛ 35(2)، 151-173
    7. الماسی، حجت‌الله. شایستگی‌های حرفه‌ای در تربیت دانشجو‌معلمان دانشگاه فرهنگیان. فصلنامۀ پیام فرهیختگان (علوم تربیتی)، 1396؛ 2(8)، 31-81.
    8. جمشیدی توانا اعظم، امام‌جمعه محمدرضا، عصاره علیرضا، موسی‌پور نعمت‌الله. واکاوی تجارب دانشجو‌معلمان دانشگاه فرهنگیان تهران از درس کارورزی.پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 1399؛ (2)14. 77-67.
    9. Nzarirwehi, J, Atuhumuze, M. In-Service Teacher Training and Professional Development of Primary School Teacher's in Uganda. IAFOR Journal of Education. 2019; 7(1), 19-36.
    10. فتحی‌واجارگاه، کوروش. برنامه‌ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان. تهران: انتشارات سمت. ۱۳۹۵.
    11. رضایی، منیره. شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان: گذشته، حال، آینده. فصلنامۀ تعلیم‌و‌تربیت، 1398؛ 35(2)، 129-150.
    12. موسی‌پور نعمت‌اله، احمدی آمنه. طراحی کلان (معماری) برنامۀ درسی تربیت‌معلم (برنامۀ درسی ملی تربیت‌معلم جمهوری اسلامی ایران). تهران: دانشگاه فرهنگیان. ۱۳۹۵.
    13. حمیدی‌زاده، کتایون. واکاوی رضایتمندی تحصیلی دانشجو‌معلمان از دانشگاه فرهنگیان: یک مطالعۀ آمیخته. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 1401؛ (1)19. 64-53.
    14. لیمائی علی، سبحانی عبدالرضا، محمد‌داودی امیرحسین، تقی‌پور‌ ظهیر علی. تدوین مدل ارتقای آموزش اثربخش ضمن خدمت کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی (مورد مطالعۀ استان تهران). تحقیقات مدیریت آموزشی، 1399؛ 12(2)، 67-91.
    15. نوری علی، کلانتری دهقی هانیه، عباسی فرزانه. تدوین و اعتباربخشی یک طرح برنامۀ درسی برای آموزش ضمن خدمت معلمان پیش‌دبستان. اندیشه‌های نوین تربیتی، 1400؛ 17(3)، 57-83.
    16. ادیب یوسف، زارع سعیده، محمودی فیروز، بدری‌گرگری رحیم. طراحی مدل عوامل عاطفی مؤثر بر مشارکت معلمان ابتدایی در دوره‌های آموزش ضمن خدمت. چشم‌انداز برنامۀ درسی و آموزش، 1400؛ 1(1)، 27-42.
    17. طرفی جمهور، ناطقی فائزه، جلاوندی مهناز. ارائۀ الگوی مطلوب برنامۀ آموزش ضمن خدمت معلمان با توجه به رویکردهای آموزشی پداگوژی، آندراگوژی و هیوتاگوژی. فصلنامۀ پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی، 1399؛ 10(2)، 1-30.
    18. آذرخش پردیس، احمدی حاتمی، عظیمی محمد. بررسی مزایا و معایب دوره‌های ضمن خدمت برگزارشده در آموزش‌وپرورش از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی شهر بناب. نشریۀ پویش در آموزش علوم انسانی دانشگاه فرهنگیان، 1399؛ 5(18)، 17-22.
    19. کرمی مرتضی، حسینی مجتبی، سادات‌هاشمی فروزان، پوریزدیان‌ محمدآباد مهدی. ارزشیابی برنامه‌های درسی ضمن خدمت بر‌اساس اصول آندراگوژی. پژوهش‌های برنامۀ درسی، 1399؛ 10(1)، ۲۸۲-۲۹۹.
    20. Shidiq, Galih Albarra; Promkaew, Suppamai; Faikhamta, Chatree. Trends of competencies in teacher education from 2015 to 2020: A Systematic Review Analysis. Kasetsart Journal of Social Sciences. 2022; 43, 257-264.
    21. Ozdemir, Nurten karacan; Akçabozan Kayabol, Nazlı Büşra; Aydın, Gökçen; ‌Erten Tatlı, Cemre. Fostering teachers’ career education competencies: test of a training programme. British Journal of Guidance & Counselling. 2022; 50(3), 462-473.
    22. Deniz, Serdal; İlik, Serife Senay. The Professional Competence of Teachers in Inclusive Practice and their Advice for Prospective Teachers. Asian Journal of Contemporary Education. 2021; 5(2), 57–74.
    23. Yirci, R.; Durna, Ş.; Kocabaş, İ. The Current Status of in-Service Trainings for Teachers and Expectations: Do They Match? International Online Journal of Education and Teaching (IOJET). 2021; 8(2), 762-777.
    24. Civis, M.; Diaz Gibson, J.; Caparros, A.F.; Lopez, S. The Teacher of the 21st Century: Professional Competencies in Catalonia Today. Educational Studies. 2021; 47(2), 1-21.
    25. Körkkö M.; Kotilainen M.R.; Toljamo, S.; Turunen T. Developing Teacher In-Service Education through a Professional Development Plan: Modelling the Process. European Journal of Teacher Education. 2020; 43(5), 1-18.