A Study of Teachers’ and Students’ Perceptions on Elementary school language learning curriculum Evaluation

Document Type : Original Article

Authors

1 MA in Curriculum Development, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

2 Associate professor of the Department of Educational Studies. Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

Abstract

Introduction: This research aims to examine the teachers' and students' perceptions regarding the evaluation of the elementary school language learning curriculum during 2017-2018 in primary schools of Shahrekord.
Method: It is mixed research in terms of the type of research. The reliability of the researcher-made questionnaire was estimated at 0.89 and the convergent validity value was 0.78 using PLS software and composite reliability method. The statistical population of the quantitative part consisted of 13682 male and female students of primary schools and in the qualitative part with the phenomenological method, it included 30 female and male teachers of Shahrekord. The purposive sampling method was used to collect data.
Results: The results of the quantitative part showed that the students consider mathematics and experimental sciences more significant than the language learning curriculum. In the qualitative part, from the teachers' viewpoint, the inclusion of self-assessment activities, strengthening the scientific and research character of students, and increasing self-confidence and self-belief were among the merits of language learning curriculum evaluation. The student's feelings of discomfort due to possible errors affecting on teachers' evaluation methods and excessive focus on written tests were raised as disadvantages of language learning curriculum evaluation.
Discussion and Conclusion:
 

Keywords


1- صالحی، کیوان؛ بازرگان، عباس؛ صادقی، ناهید و شکوهی یکتا، محسن (1394) بازنمایی ادراکات و تجارب زیسته معلمان از آسیب‌های احتمالی ناشی از اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی. فصلنامه مطالعات اندازه‏گیری و ارزشیابی آموزشی. 5(9)59-99
2- Lee, G. (2010). Holistic Assessment (HA) in Primary Schools. Report of the Primary Education Review and Implementation Committee (PERI), CPDD MOE.
3- آزمون، جواد؛ مظفری، امیراحمد؛ هادوی، فریده (1390). مقایسه‌ی ادراکات دانش‏آموزان دوره‌های مختلف تحصیلی ایران از تربیت‌بدنی و ورزش مدرسه‌ای. فصلنامه المپیک، شماره 2(127-109).
4- نادری، عزت اله؛ سیف نراقی، مریم.(1389). نارسایی‌های ویژه در یادگیری. تهران: انتشارات مکیال
5- Trang Dao, T. (2019). Child Language Acquisition and Bilingualism: Some of the best practices. published Dissertation Laurea University of Applied Sciences Degree Programme in Social Services
6- رضائیان، محسن. (۱۳۹3). آسیب‌شناسی برنامه درسی فارسی به‌عنوان الگوی تغییر در برنامه درسی دوره متوسطه، همایش ملی تغییر برنامه درسی دوره‌های تحصیلی آموزش‌وپرورش، بیرجند: دانشگاه بیرجند.
7- یمینی، محمد؛ کدیور، پروین؛ فرزاد، ولی‌الله و مرادی، علی‌رضا (1390). رابطه بین ادراک از محیط یادگیری ساختن گرای اجتماعی، سبک‌های تفکر با رویکرد عمیق به یادگیری و بازده‌ها یا پیامدهای یادگیری، فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز،3(12)115-146.
8- Suominen, V. (2019). An activity pack to support the second language acquisition of English for a bilingual preschool group in the Y.E.S. daycare centre. published Dissertation Laurea University
9- Fraser, B. J. (2013). Classroom environment instruments: Development, validity and applications. Journal of LearningEnvironments Research, 1, 7- 33.
10- Fisher, D. L. Waldrip, B. G. & den Brok, P. (2008). Students' perceptions of primary teachers interpersonal behavior and of cultural dimensions in the classroom environment. International Journal of Educational Research, 43, 25-38.
11- Sevinç, m. & Önkol, f. (2009). Language processing skills of 5-6 years old Turkish children attending monolingual and bilingual preschool education. Procedia Social and Behavioral Sciences 1.
12- Bunăiaşu, C. M. (2014). Strategic directions regarding trainers’ instruction in the field of European curriculum’s planning and implementation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1121 – 1126.
13- Cristina Pop, M-C (2015).Course Material Design Using the New Technologies in Language for Specific Purposes Teaching and Learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences, No. 182, pp. 325 – 330.edition. Library of congress cataloging in publication data, 79. & Gunn Ltd.USA: McNaughton &Gunn
14- عربی، احمد (1395). تبیین الگوی مطلوب برنامه درسی زبان‌آموزی دوره ابتدایی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
15- Patrick, H. Ryan, A. & Kaplan, A. (2007). Early adolescents' perceptions of classroom environment, motivation, and beliefs. Journal of Educational Psychology, 99, 83-98.
16- Nxumalo, Z. F. (2017). The role of continuous assessment in primary school. Thesis of Master of education (Doctoral dissertation). University of Zululand, Faculty of Education, Department of Foundations of Education.
17- Forster, N. (2017). Learning progress assessment and goal setting: Effects on reading achievement, reading motivation and reading self-concept. Learning and Instruction, Vol. 7 No. 5, PP, 81–100.
18- Aldridge, J. M. Fraser, B. J. & Huang, T.C.I. (2010). Investigating classroom environments in Taiwan and Australia with multiple research methods. Journal of Educational Research, 93, 48-62.
19- Den Brok, P. Fisher, D. L. Rickards, T. & Bull, E. (2012). Californian science students' perceptions of their classroom learning environments. Educational Research and Evaluation, 12, 3-25.
20- Turner, J. E. Husman, J. & Schallert, D. L. (2002). The importance of students’ goals in their emotional experience of academic failure: Investigating the precursors and consequences of shame. Educational Psychologists, 37(2), 79-89.
21- سلطانی، اصغر و عربی، احمد (1397). تبیین شیوه‏‏ها و فنون یاددهی و یادگیری مطلوب در برنامه‏ درسی زبان‌آموزی دوره ابتدایی مناطق دوزبانه از دیدگاه معلمان. تدریس پژوهی، 1(6) 89-78.
22- انتهایی آرائی، علی؛ حسنی، محمد؛ شکاری، عباس (1393). بازخوردهای معلمان مجری الگوی ارزشیابی توصیفی (کیفی) فصلنامه پژوهش در برنامه‌ریزی درسی،16(11)119-131.
23- مجلل چوبقلو، محمدعلی و تمجید تاش، الهام. (1391). تحلیل محتوای کتاب فارسی (بخوانیم وبنویسیم) پایه اول مقطع ابتدایی از بعد زبان‌آموزی در مناطق دوزبانه، همایش زبان مادری، مجال‌ها و چالش‌ها، گرگان: دانشگاه آزاداسلامی واحد گرگان.
24- آذر شب، معصومه؛ میرمرادی، عیسی (۱۳۹۴). بررسی راه‌های تقویت و گسترش تفکر خلاق در کودکان دبستانی با محوریت زبان‌آموزی، اولین همایش علمی پژوهشی روانشناسی، علوم تربیتی و آسیب‌شناسی جامعه، به‌صورت الکترونیکی، انجمن پایش.
25- موسوی زاده، فاطمه و احمدی مبارکه، زهرا. (1394). بررسی تأثیر بازی آموزشی بر زبان‌آموزی کودکان پیش‌دبستانی، کنفرانس بین‌المللی پژوهش در علوم رفتاری و اجتماعی، ترکیه – استانبول.
26- Iserhienrhien, I. (2019). Picture cards and picture handbook for learning English as a second language in day-care. published Dissertation Laurea University of Applied Sciences
 27- حسنی، رفیق (1393). تجربه‌های معلمان مدارس ابتدایی از اجرای طرح ارزشیابی توصیفی. فصلنامه مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی،4(7) 60-33
28- خوش‌خلق، ایرج و شریفی، حسن پاشا (1389). ارزشیابی اجرای آموزشی طرح توصیفی. فصلنامه تعلیم و تربیت. 16(5).159-173
29- شکاری، عباس، سبحانی‌نژاد، مهدی، بهروی، فری‌ناز. (1392). مقایسه دو شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی توصیفی و سنتی از دید معلمان و مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر شوش. پژوهش‌های آموزش و یادگیری. 10 (1) 91-108.
30- نامور، یوسف؛ راستگو، اعظم؛ ابوالقاسمی، عباس و درخشنده، سعید (1389). بررسی و مقایسه اثربخشی اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی و ارزشیابی سنتی بر مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان ابتدایی، فصلنامه علوم تربیتی،3(12):143- 152
31- یوسف‌وند، مهدی؛ قدم‌پور، عزت‌اله؛ ملکی، سبحان؛ پادروند، پیمان؛ رجبی، هومن. (1398). اثربخشی بازخوردهای اصلاحی کتبی و کلامی معلمان طی ارزشیابی‌های تکوینی بر میزان هیجانات تحصیلی دانش‌آموزان پسر. پژوهش‌های آموزش و یادگیری. 16 (1). 37-49.
32- موسوی، فرانک و شریفی، حسن پاشا (1387) ارائه مدل مناسب برای بهبود وضعیت موجود نظام راهنمایی معلمان مدارس ابتدایی. اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی. 4(1):109-136
33- خوش‌خلق، ایرج و اسلامیه، محمدمهدی (1385) تدوین و طراحی الگویی برای ارائه بازخوردهای کیفی در ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی، نوآوری‌های آموزشی. 5(18):57-78
34- حبیبی، مرضیه؛ نهاوندی، احمد (1395). تأثیر ارزشیابی توصیفی و ارزشیابی کمی بر پیشرفت تحصیلی درس فارسی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان دزفول در سال تحصیلی (1392-1391). کنفرانس بین‌المللی علوم رفتاری و اجتماعی، ترکیه، استانبول.
35- رجب پور سواری، فاطمه؛ عارفی، محبوبه؛ طالب‌زاده نوبریان، محسن (1395). ارزشیابی برنامه درسی هدیه‌های آسمانی پایه ششم ابتدایی شهر قزوین از دیدگاه معلمان. فصلنامه مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی. شماره 1332- 11.
36- Sarfraz, S. Mansoora, Z. & Tariqa, R. (2015). Teachers' and students’ perceptions of the communicative language teaching methodology in the CALL environment: A case study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 199, 730 – 736.
37- بازرگان، عباس. (1386). روش‌های تحقیق آمیخته: رویکردی برتر برای کندوکاو در مسائل نظام آموزشی و حل آن‌ها، فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی،37 (3)، 119-101.
38- بازرگان، عباس(1387). روش تحقیق آمیخته: رویکردی برتر برای مطالعات مدیریت، فصلنامه دانش مدیریت، 21(81)، 36-19.
39- منصوریان، یزدان. (1390). مبانی روش‏های پژوهش آمیخته: ترکیب رویکردهای کمّى و کیفى در علوم اجتماعى و رفتارى، اطلاعات، ارتباطات و دانش شناسی، 4(4)،69-66.
40- تدلی، چالز و تشکری، عباس. (1395). مبانی پژوهش ترکیبی تلفیق رویکردهای کمی و کیفی، ترجمه عادل آذر و سعید جهانیان. تهران: جهاد دانشگاهی.
 
41- نجفی اصل، زهره. (1393). بهره‌گیری از روش تحقیق آمیخته در پروژه‌های توسعه روستایی، فصلنامه توسعه روستایی، 6 (1)، 166-147.
42- بازرگان، عباس. (1395). مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری، تهران: نشر دیدار.
43- داوری، علی و رضازاده، آرش. (1393). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS. تهران: سازمان انتشارات جهادانشگاهی
44- Vinzi, V. Trinchera, L. & Amato, S. (2018). PLS Path Modeling: From Foundations to Recent Developments and Open Issues for Model Assessment and Improvement. In V. Esposito Vinzi, W. W. Chin, J. Henseler & H. Wang (Eds.), Handbook of Partial Least Squares, (pp. 47-82): Springer Berlin Heidelberg.
45- میرزامحمدی، محمدحسن (1390). بررسی موانع و مشکلات اجرایی طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی استان زنجان و ارائه پیشنهاداتی برای بهبود کیفیت آن، طرح پژوهشی، سازمان آموزش‌وپرورش استان زنجان.
46- گل‏پرور، محسن و نادی، محمدعلی (1390) باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه، عدالت رفتاری، عدالت در ارزیابی و استرس منفی در مدرسه. پژوهش در سلامت روان‌شناختی، 2(2):51-61.
47- زمانی فرد، فاطمه؛ کشتی آرای، نرگس و میرشاه جعفری، سید ابراهیم (1389) تجارب معلمان ابتدایی از اهداف طرح ارزشیابی توصیفی، پژوهش در برنامه‌ریزی درسی،39-25