The Challenges of Implementing Cooperative Online Learning in Governmental Management Training Center in 2021

Document Type : Original Article

Authors

1 Tehran University

2 Islamic Azad University, North Tehran Branch

Abstract

Introduction: In collaborative online learning, learners come together through computers and the Internet under the title of a learning community and by sharing resources, knowledge, experience, participation, and bilateral or multilateral responsibility. This research aims to study cooperative online operationalized in the online environment in the governmental management training center and recognize the challenges of implementing it.
Method: This research was conducted with a mixed exploratory method (qualitative-quantitative) which is an applied-field type. The statistical population included managers, assistants, and professors working in the mentioned center in 2021. In the qualitative section, 20 samples were selected based on the principle of theoretical saturation, and in the quantitative section, 45 people were selected as a sample based on availability and Cochran's formula.
Results: The findings showed that culture-building, performance evaluation, learning stress, low interaction, high complexity, optimal use of the database, competition, managers' perspective and expertise, low participation, low effectiveness, high number of students, 13th government attitude, weakness in teaching method, non-professional professors, degree orientation, attendance monitoring, appropriate platform, low internet speed and familiarity with the methodology were the relevant challenges. Among them, the most prominent ones were the lack of proper platforming with the collaborative and online method, lack of familiarity with methodology, degree orientation, non-professional professors with the collaborative style and online education, low internet speed, and managers' perspective and expertise.
Discussion and Conclusion: The results showed that the mentioned center should apply planning, implementation design, use of academic knowledge specialists in the online environment, and cooperative education method in operationalizing the courses and overcoming its challenges.
 

Keywords


منابع
1- مرکز آموزش مدیریت دولتی قبل از اجرای دوره­ها، روند برنامه­ریزی و طراحی برای دوره داشته باشد و با استفاده از متخصصین امر، برحسب هدف و خواسته­هایی که می­خواهد بدانها دست یابد بسترهای الکترونیکی، ابزاری-تکنولوژیکی و سبکی و محتوایی را تعیین و نقشه راه برای آن ایجاد نماید.
2- اعمال شرایط مورد نظر در هنگام ثبت نام فراگیران و یا در انتخاب مدرسین جهت آموزش برخط، آشنایی با محیط برخط، توانایی بکارگیری آن، شناخت روش مشارکتی و فنون آن، الزام یا ایجاد انگیزه به اجرای روش مشارکتی-برخط و غیره از جمله آنها می­تواند باشد و یا حتی پیش دوره­های جهت این ملزومات می­تواند سودمند باشد.
3- با نظارت بیشتر مدیران ارشد بالادستی و تاکید بیشتر مرکز برکیفیت بجای کمیت، شناخت اصالت کیفی و خروج از صدور صرف مدرک­گرایی، برگزاری دوره­های تجدید دوره­ برای فراگیران کم­کار یا امتیاز منفی برای مدرسان متخطی از اهداف دوره­ها، می­تواند دستیابی به اهداف دوره­ها را تسهیل نموده بر اعتبار مرکز بیفزاید.
4- ایجاد قراردادهای همکاری با مراکز و سازمانهای مخابراتی و رادیویی جهت بسترسازی اینترنت مناسب و بکارگیری نرم­افزارها-سخت­افزارهای تصویری و چهره­به­چهره بر ارتباطات بیشتر، بهتر و دوستانه­تر جهت بهتر پیش بردن دوره­های مشارکتی غیرحضوری بسیار سودمند است.
5- نصرآبادی، حسنعلی و رضا نوروزی.(1383). یادگیری مشارکتی، وابستگی مثبت و تعاملات تقویت کننده. دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 1(2)، 87-102
6- بروس، جویس؛ ویل، مارشا و امیلی کالهون. (2004)، الگوهای تدریس 2004. ترجمه­ محمدرضا بهرنگی. (1391). تهران: نشر کمال تربیت.
7- Blair, B.F., & Millea, M. (2004). Quantifying the benefits of cooperative education. Journal of Cooperative Education, 38(1), 67‐72.
8- Dressler, S., & Keeling, A.E. (2004). Student benefits of cooperative education. In R.K. Coll &. Eames (Eds.), International handbook for cooperative education: An international perspective of the theory, research and practice of work‐integrated learning (pp. 217‐236). Boston: World Association for Cooperative Education.
9- Reeve, R.S. (2001). Employers’ guide to work‐integrated learning. Boston: World Association for Cooperative Education.
10- Kisanga, H. & Ireson (2015). Determinants of Teachers' Attitudes towards E-Learning in Tanzanian Higher Learning Ins. Computers in Human Behavior, 49, 272-281.
11- سراجی، فرهاد و عطاران، محمد، (1390)، یادگیری الکترونیکی، مبانی، طراحی و اجراو ارزشیابی، همدان، نشر بوعلی سینا.
12- Naghavi M. (2007), Study of Teachers and Students Attitude toward E-learning: Surveying in Iran’s E learning Universities. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education.;13(1):157-176. [In Persian]
13- Liaw SS. (2004), Considerations for Developing Constructivist Web-based Learning. International Journal of Instructional Media, 31(3):309-321.
14- زندی؛ طالب، حاتمی؛ جواد، فردانش؛ هاشم، طلایی؛ ابراهیم، (1398)، اثربخشی تلفیق راهبردها و پیام‌های کنترل ارادی با طراحی انگیزشیِ آموزش الکترونیکی بر بارِشناختی و ابعاد کنترل ارادی دانشجویان (پژوهش آمیخته)، نشریه علمی پژوهشهای آموزش و یادگیری، ش 2، پائیز و زمستان: 41-56
15- Herbert Shea, James, (2018), Problems with Collaborative Learning, Journal of Geological Education, Published online, Volume 43, 306-308.
16- Mishra, Sanjaya, (2022), Teaching in a Digital Age, https://tell.colvee.org/course/view.php?id=20.
17- Zakareya Ahmad, S. (2020). Cloud-based collaborative writing to develop EFL students’ writing quantity and quality. International Education Studies, 13(3), 1-14.
18- Baanqud, N. S., Al Samarraie, H., Alzahrani, A. I. & Osama, A. (2020). Engagement in cloud‑supported collaborative learning and student knowledge construction: A modeling study. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17(56), 1-23.
19- Erturk, E. (2016). Using a cloud based collaboration technology in a systems xnalysis and design course.  International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 1-6. See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net/publication/292678491.
20- Huang, L. N., Liu, F. H. & Liu, C. L. (2013). Design and research on collaborative learning program based on cloud-services. In Advanced Materials Research, 756, 1199-1203.
21- فیروزی، فاطمه؛ طالب، زهرا و شاه محمدی، نیره؛ (1400)، ارائۀ الگوی یادگیری مشارکتی مبتنی بر رایانش ابری در آموزش عالی: مطالعه داده بنیاد، مجله رویکردهای نوین آموزشی، ش 1، شهریور ماه، 21-42.
 
 
22- نیلی احمدآبادی، محمدرضا و قاسمی سامنی، متین؛ (1400)، یادگیری مشارکتی برخط با تأکید بر محیط و ارزشیابی، فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی؛ دوره اول - شماره دو
23- عنایتی نوین فر، علی؛ سراجی، فرهاد و غلامعلی، مهدی؛ (1397)، ارائه الگوی اجرای برنامه درسی مجازی بر اساس رویکرد یادگیری مشارکتی در آموزش عالی، مجله مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، شماره 23، آبان ماه: 117-152
24- فلاحی، مریم؛ خلیفه، قدرت­الله و قاسمی سامنی، متین، (1396)، یادگیری مشارکتی در محیطهای یادگیری الکترونیکی، مجله نما (نشریه مطالعات آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش)، سال پنجم، شماره اول: 31-39
25- دانشور، میترا؛ (1389)، یادگیری مشارکتی الکترونیکی، مجله میان رشته ای آموزش مجازی در علوم پزشکی، دوره: 1، شماره: 3
26- حسنی، حسین، (1399)، آموزش و یادگیری مشارکتی برخط با استفاده از رایانه و تلفن همراه، دومین همایش ملی فناوری آموزشی: چالش ها، فرصت ها و دستاوردها.
27- Henri, F., & Lundgren-Cayrol, K. (2001).Apprentissage collaboratif à distance: pour comprendre etconcevoir les environnements d’apprentissage virtuels[Remote Collaborative Learning: Understanding and designing virtual learning environments].Sainte-Foy, Canada: Presse de l’Université du Québec (PUQ).
28- سبحانی‌نژاد؛ مهدی، نجفی؛ حسن و جعفری هرندی؛ رضا، (1397)، تحلیل جایگاه مؤلفه‌های اساسی آموزش شهروندی در محتوای کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی، نشریه علمی پژوهشهای آموزش و یادگیری، ش 1، شهریور: 67-78.