Study of Reference Instructors' Educational Workshops at Farhangian University based on the Phenomenology Method from their Viewpoints

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Education, Yazd University, Yazd, Iran.

3 Assistant Professor, Persian Language and Literature, Farhangian University, Hamadan, Iran

Abstract

Introductoin: This research aims to study the Reference Instructors' educational workshops of Farhangian University at Farhangian University using the phenomenology method based on the Instructors' viewpoints.
Method: The research method is based on phenomenological study (lived experience). The statistical population of the research was all reference lecturers who participated in Farhangian University educational workshops in the sister and brother campuses of Farhangian University in the last four years (2016-2017), which were 550 people. The sampling method was purposeful and the sample size continued until the theoretical saturation of the data.
Information was collected using a semi-structured interview. The content validity of the interview tool was examined by five experts from Farhangian University. The reliability of the interview tool was checked and confirmed by using the peer review technique, matching technique by members, and checking the agreement level in coding between the colleague and the researcher. The data were collected using the seven-step method of descriptive- Colaizzi's phenomenology (including studying the description of the participants, extracting important phrases, compiling meanings from statements, organizing themes, writing a detailed description for each theme, compiling the structure (basic phenomenon, evaluation of results) was analyzed and interpreted.
Results: The results showed that five factors have an effect on the quality of holding workshops, which are: 1- Designing, implementing and evaluating teaching and learning activities (including components: activities and assignments, educational content knowledge; use of Technology and multimedia, teaching method, teaching strategies and learning interactions, content, educational design; learning evaluation management, needs assessment); 2- Environmental factors: (including components: structure and policies of higher education and organizational culture and atmosphere); 3- Background (including components: conditions and facilities, place, time); 4- Management issues (including components: organizational support, management and leadership, methods of selecting participants, finance and budget, workshop factors - monitoring and evaluation, workshop population); 5- Characteristics of human agents (including components: characteristics of the audience, including: competence, internal and external motivations, and human communication, and teacher characteristics, including: competence, scientific ability, and specialized fields of the audience, selection method The instructor, the image and reputation of the instructor, motivation and interest, marginalization in the workshops, the ineffectiveness of the courses in terms of knowledge enhancement).
 

Keywords


  1. دارابی، مجید؛ ابیلی، خدایار؛ پورکریمی، جواد؛ فرمهینی فراهانی، محسن. طراحی و اعتباربخشی الگوی مدیریتِ کیفیت برای فعالیت‌های آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، پژوهش­های آموزش و یادگیری دانشگاه شاهد، 1398، 16(2): 147-167.
  2. سلطانی، اصغر؛ کوشی، زهرا. پیش‌بینی کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی بر اساس ذهنیت فلسفی و انگیزش شغلی آنان، دوفصلنامه پژوهش­های آموزش و یادگیری، 1394، 12(2): 29-48.
  3. قارلی، زهرا. ارزشیابی اثربخشی دوره آموزشی شهرداری بر اساس مدل کرک پاتریک. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، 1388.
  4. Shimon L. DOLAN, Randall S. SCHULER: Personnel and Human Resource Management in Canada. St-Paul, West Publishing, 1987, 620.
  5. موسوی­نسب، سیدمسعود؛غضنفری، شهلا؛ توکلی کازرونی، علیرضا و ارسلان زاده، رضا. بررسی نگرش اساتیدی که بین سال­های 1372 الی 1375 در سه کارگاه آموزشی اصول و برنامه ریزی آموزشی، روش­های آموزش و ارزشیابی مرکز توسعه آموزش پزشکی شیراز شرکت کرده­اند. پژوهش در پزشکی، 1380، 25،(2): 47-53.
  6. Joshi S, pradhan A, Dixit H. Faculty opinion survey following attendance to teacher training workshop in kathmandu medical callege. Kathmandu Univ Med J, 2004, 2(3): 244-5.
  7. صباغیان، زهرا و میرمعینی، لیلاسادات. اثربخشی کارگاه­های آموزشی: مطالعه­ای موردی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 1383، 10(3): 1-28.
  8. خوشی، ابوالفضل ورنجبران، داود. سنجش میزان اثربخشی کارگاه­های آموزشی نیاز محور در ارتقای دانش و مهارت تدریس اساتید دروس معارف اسلامی (دانشگاه­های علوم پزشکی شهر تهران. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 1396، 10(4): 302-311.
  9. سلطانی عربشاهی، سیدکامران؛ عجمی، آزیتا و سیابانی، ثریا. بررسی تأثیر کارگاه آموزشی مهارت­های تدریس بر کیفیت تدریس دستیاران، مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران. 1383، 11(39): 49-58.
  10. نوحی، عصمت؛حق دوست، علی اکبر و فرج زاده، سعیده. تأثیر کارگاه­های مقدماتی روش تدریس بر آگاهی، نگرش و عملکرد آموزشی مدرسین دانشگاه علوم پزشکی کرمان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 1381، 6(2): 5-9.
  11. شیرازی، علیرضا؛ پوراحمد، علی اکبر وحسنی، محمدرضا. اثربخشی کارگاه­های آموزشی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران شاخه خراسان با استفاده از مدل کرک پاتریک. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی (مطالعات تربیتی و روان شناسی)، 1395، 6(2): 244-260.
  12. شجاعی، علی اصغر؛ فروغی ابری، احمدعلی و سعیدیان، نرگس. بررسی تأثیر برگزاری کارگاه آموزشی مهارت­های تدریس بر عملکرد تدریس اساتید در کلاس­های درسی دانشجویان دانشگاه. فصلنامه مطالعات جامعه شناختی جوانان، 1395، 6(21): 119-134.
  13. مظلومی محمود آباد، سید سعید؛ کریمی، مسعود؛ کمالی خواه، طاهره؛ زارع هرفته، فاطمه و میرزایی، محسن. تحلیل اثربخشی کارگاه ارزشیابی برنامه‌های ارتقاء سلامت در کارکنان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بر اساس الگوی کرک پاتریک. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، ۱۳۹۲، 8(4): ۱۱-۲۰.
  14. مهرداد، ندا؛ هوشمندبهابادی، عباس؛ یعقوبی، نرگس؛ سنجری، مهناز و ذوالفقاری، میترا. بررسی رضایتمندی، سودمندی و کارآیی درک شده کارگاه­های آموزشی مجازی از دیدگاه اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 1394، 8(18): 125-136.
  15. نوحی، عصمت؛ادهمی، اشرف و حق دوست، علی اکبر. ارزیابی نحوه برگزاری کارگاه­های مقدماتی روش تدریس در دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دید اعضای هیئت علمی شرکت کننده در کارگاه­ها. گام­های توسعه در آموزش پزشکی، 1384، 2(1): 56-62.
  16. Li zhang, Sha (2003). Effectiveness of support staff training and development in selected academic libraries in Kansas and Oklahoma. Amigos Fellowship Final Report. Available online at: amigos.org/files/2004-effectiveness.pdf
  17. سینجر، مارک. ج. مدیریت منابع انسانی. ترجمه فریده آل آقا. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1378.
  18. اشتروس، آنسلم و کوربن، جولیت. اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی؛ رویه­ها و شیوه­ها، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1385. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی: 1998).
  19. گال، مردیت؛ بورگ، والتر و گال، جویس. روش‌های تحقیق کمی و کیفی در روا‌ن‌شناسی و علوم تربیتی. ترجمه احمدرضا نصر و همکاران. تهران: انتشارات سمت و دانشگاه شهید بهشتی، 1390.
  20. Creswell, J.W., & Miller, D. L. Determining validity in qualitative inquiry. Theory into practice, 2000, 39 (3): 124-130.
  21. Sanders C. Application of Colaizzi's method: Interpretation of an auditable decision trail by a novice researcher. Contemp Nurse, 2003, 14(3): 292-302.