برنامه درسی روئیدنی، تحلیل مفهوم، نوخاسته‌گرایی، سازنده‌گرایی

Document Type : Original Article

Authors

1 Doctor of Curriculum Planning, Faculty of Psychology and Educational, Kharazmi University, Tehran, Iran

2 Associate Professor in Curriculum Planning, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.

3 Assistant Professor in Curriculum Planning, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.

4 Associate Professor in Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran

Abstract

Introduction: Curriculum, as the center of educational activity, has special importance and delicacy for the sensitive period of childhood. There are two types of views on curriculum design that give a passive and accepting role to the student or give him an active role, so addressing the nature of each program is the most important part of planning. An emergent curriculum is considered to be a program that respects the interests of the child and is designed based on the needs of the child.
Method: The purpose of this study is to explain the nature of the curriculum and to infer the implications of the related curriculum. For this purpose, first, the philosophical fundamentals of this program were investigated. Then, by examining the etymology of the word emergent and extracting its synonymous and contradictory semantic domains, as well as analyzing the concept of a pre-defined curriculum, the nature of the emergent curriculum was explained. The chosen investigated documents are effective in understanding the research issues and in the central phenomenon of the study, so the sampling used in this study is purposeful. Therefore 250 valid national and international documents in the field of emergent curriculum and emergentism theory were investigated (including books, articles, encyclopedias, etc.). Then 80 published documents in reputable Journals were used and their validity was confirmed based on the opinions of the experts in curriculum planning and philosophy of education.
Result: The findings of this study indicate that the emergent curriculum appears as a flexible, dynamic, and multidimensional spiral phenomenon with different cross-sections and hence it is completely innovative and constantly developing. This program has the ability to influence the learner, instructor, content, etc. that are the components of the program, for example, during the process of this program, the instructor learns. Awareness and learning are unpredictable and unexpected phenomena beyond the knowledge of all the learning process components.
Discussion and Conclusion: In relation to the philosophical foundations of this Curriculum, from the ontological point of view, that is, the school of Emergentism, quite novel results were obtained in relation to learning and consciousness such as Jones & Nimmo, Stasey,…

Keywords


  1. موسی‌پور، ن. برنامه‌ریزی درسی در ایران معاصر. روانشناسی تربیتی در ایران و غرب. 1387. شماره 4 (پیاپی 96)
  2. غضنفری هاشمی ن، موسی‌پور ن، حسینی‌خواه ع. واکاوی و تبیین ماهیت و مبانی برنامه درسی هم‌افزا (سینرژیک). دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی. 1398. شماره 14، صص 97-148.
  3. مارش ک ج، ویلیس، ج، ترجمه مدنی، سید ا. مبانی نظری و عملی برنامه‌ریزی درسی. تهران: سمت؛ 1397
  4. موسی‌پور ن. رویکردهای حاکم بر تغییر در نظام آموزش و برنامه درسی ایران: از رویکرد مهندسی تا رویکرد فرهنگی. راهبرد فرهنگ. 1391. شماره 17 و 18. صص 243-273.
  5. Eisner E W. The Arts and The Creation of Mind. Yale University press; 2002a
  6. NAEYC (National Association for the Education of Young Children). 2005.
  7. خسروی ر. برنامه درسی روئیدنی. تهران: دانشنامه ایرانی برنامه درسی؛ 13/11/1397.
  8. بهمن‌پور ع، مهران گ. چگونگی اجرای برنامه درسی روئیدنی برای کودکان سنین پیش از دبستان، پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه برنامه درسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه الزهرا؛ 1396
  9. خسروی ر، مهرمحمدی م. برنامه درسی روئیدنی: تأملی انتقادی درباره مفهوم برنامه درسی از پیش تعیین‌شده. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران. 1391. سال هفتم، شماره 25. صص 5-26.
  10. ترقی‌جاه ع، فتحی‌واجارگاه ک، عارفی م. مطالعه چگونگی شکل‌گیری برنامه درسی برآمده با الهام از رویکرد رجیو امیلیا برای کودکان 6 تا 8 ساله. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه برنامه‌ریزی درسی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه شهید بهشتی؛ 1387
  11. شورت ا س، ترجمه: مهرمحمدی م و همکاران. روش‌شناسی مطالعات برنامه درسی. تهران: سمت؛ 1387
  12. باقری نوع‌پرست خ. درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. جلد اول. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی؛ 1389
  13. قراملکی ا ف. روش‌شناسی مطالعات دینی- تحریری نو. مشهد: آستان قدس رضوی؛ 1396
  14. باقری نوع‌پرست خ، سجادیه ن، توسلی ط. رویکردها و روش‌های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی؛ 1389
  15. Zeng Y. Some thoughts on emergent curriculum. Paper presented at the Forum for Integrated Education and Educational Reform sponsored by the Council for Global Integrative Education, Santa Cruz, CA, and October 28-30.
  16. نریمانی ن. ماهیت نفس از دیدگاه نوخاسته‌گرایی و ملاصدرا. 1394. اشارت. شماره چهارم.
  17. Clayton P. Mind and Emergence. Oxford University Press; 2004
  18. Davies P. The Re-Emergence of Emergence. Oxford University Press; 2006. In [16]
  19. خوشنویس ی. نوخاسته‌گرایی وجودشناختی و آموزه‌های پس از مرگ. نقد و نظر. 1390. سال 16. شماره 3.
  20. شریعتی ف، خوشنویس ی. بررسی تطبیقی نظریه دوگانه‌انگاری نوخاسته (هسکر) و حدوث جسمانی نفس (صدرالمتألهین) در نحوه تعلق یا تکون نفس. دوفصلنامه علمی تأملات فلسفی. 1399. شماره 24. صص 289-313.
  21. Stephan A. Varieties of Emergence. Evolution and Cognition. 1999. Vol. 5, No. 1, pp. 50-59. In [22, 24]
  22. جامه بزرگی م ج، سعیدی‌مهر م، اکبری ر. بازخوانی نظریه جسمانی نفس در پرتو نظریه نوخاسته‌گرایی. حکمت صدرایی. 1397. سال 6. شماره 2. صص 11-24.
  23. خوشنویس ی. نسخه علی نوخاسته‌گرایی در مورد ویژگی آگاهی کیفی. نقد و نظر. 1389. سال 15. شماره 2.
  24. رسولی ز، علمی م ک، غنائی چمن‌آباد ع، کهنسال ع. نوخاستگی نفس و بدن (مغز/ ذهن) از دیدگاه ملاصدرا و مایکل گزنیگا، بنیان‌گذار علوم شناختی. 1398. قبسات. سال 24. شماره 94.
  25. O’Connor T. Wong H Y. Emergent Properties, The Stanford Encyclopedia of Philosophy. 2006. (Fall 2020 Edition), Zalta E N. (ed.), URL = <https://plato.stanford.edu/entries/properties-emergent/>. In [23]
  26. Morgan Emergent Evolution, (Gifford lecture, delivered in the university of st. Andrews, 1922). London: Williams & Norgate; 1923. In [27]
  27. جامه‌بزرگی م ج. سعیدی‌مهر م. رویکرد نوخاسته‌گرایی به مسئله ذهن در پاسخ به چالش‌های آفرینش‌گرایی و فیزیکالیسم. 1394. شناخت. شماره 1/73.
  28. Hasker W. The Emergent Self. Ithaca: Cornell University Press; 1999.
  29. Chen, J Q, Krechevsky M, Viens J, Isberg E. Building in children’s strengths: The experience of Project Zero. 1998. In [30]
  30. New R S, Cochran M. Early Childhood Education [Four Volumes] Greenwood Publishing Group; 2006
  31. باقری نوع‌پرست خ. سازه‌گرایی واقع‌گرایانه: بازسازی سازه‌گرایی شخصی جرج کلی. روان‌شناسی و علوم تربیتی. 1383. سال 34. صص 21-55.
  32. سیف ع ا. روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش ششم). تهران: دوران؛ 1388
  33. Bigge, M L, Shermis S S. Learning Theories for Teachers. London; 1999
  34. کدیور پ. روانشناسی یادگیری. تهران: سمت؛ 1386
  35. میرزامحمدی م ح، رهنما ا، افشار ع، قبادی م. تبیین دلالت‌های معرفت‌شناختی رویکرد سازنده‌گرایی در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی. دوماهنامه علمی – پژوهشی دانشور رفتار. 1389. 45
  36. ابراهیم‌زاده ع. فرآیند یاددهی – یادگیری و دانشگاه‌های باز و از راه دور در آینده. پیک نور علوم انسانی. 1382. شماره 2: 3
  37. رضایی م ه، پاک سرشت م ج، صفایی مقدم م. دیدگاه‌های معرفت‌شناسی نسبت به راهبردهای یاددهی – یادگیری در نظام آموزش باز و از راه دور. دوماهنامه علمی – پژوهشی دانشور رفتار. 1387. 30
  38. Glasersfeld E. Radical cinstrucrivism: A way of Knowing and learning. Washangton, DC: Falmer; 1995.
  39. Online Etymology Dictionary. Retrieved October. 2020. From https://www.etymonline.com/word/emerge.
  40. Dictionary. wiktionary. Retrieved October. 2020. From https://en.wiktionary.org/wiki/emerge.
  41. Online Etymology Dictionary. Retrieved October. 2020. From https://www.etymonline.com/word/emergent.
  42. Dictionary. Merriam Webster. Retrieved October. 2020. From https://www.merriam-webster.com/dictionary/emergent.
  43. Dictionary. Cambridge. Retrieved October. 2020. From https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/emergent.
  44. Oxford Learner’s Dictionary. Retrieved October. 2020. From https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/emergent?q=emergent.
  45. Dictionary. Lexico. (powered by Oxford). Retrieved October. 2020. From https://www.lexico.com/definition/emergent.
  46. Dictionary. Macmillan. Retrieved October. 2020. From https://www.macmillandictionary.com/dictionary/british/emerging?q=emergent.
  47. خوشنویس ی. تحلیل نظریه نوخاسته‌گرایی وجودشناختی و کاربرد آن در مسئله ذهن و بدن، دانشگاه صنعتی شریف؛ 1387.
  48. Dictionary. Cambridge. Retrieved February. 2020. From https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/predefined).
  49. Dictionary. Macmillan. Retrieved February. 2020. From https://www.macmillandictionary.com/dictionary/british/predefined.
  50. Dictionary. Lexico. (powered by Oxford). Retrieved February. 2020. From https://www.lexico.com/definition/predefined.
  51. فتحی واجارگاه ک. اصول و مفاهیم برنامه‌ریزی درسی. چاپ اول. تهران: بال؛ 1388
  52. Jones E, Kathleen E, and Kay Stritzel R. The Lively Kindergarten: Emergent Curriculum in Action. Washington, D.C.: National Association for the Education of Young Children; 2001.
  53. Wien C A. Emergent Curriculum in the Primary Classroom: Interpreting the Reggio Emilia Approach in Schools. Reviewed by Laurie Kocher. Journal Of The Canadian Association For Young Children. 2009. Vol. 34 No. 1.
  54. Wien C A. Negotiating Standards in the primary classroom: the teacher’s dilemma. New York: Teachers College Press; 2004
  55. Jones E, Nimmo Emergent curriculum. Washington: National Association for the Education of Young Children. 1994. In [15]
  56. Eisner E W. Educational imagination: on the design and evaluation of school programs. NY: Macmillan publishing Company; 1994.
  57. Carter M. Curriculum that Matters. (November/December 1996). Retrieved from http://www.childcareexchange.com/article/curriculum-that-matters/5011266.
  58. Krogh S L, Slentz K L.  The Early Childhood Curriculum. Tylor & Francis; 2008.
  59. Stacey S. Emergent Curriculum in Early Childhood Settings: From Theory to Practice. Redleaf Press; 2009
  60. Eisner E. what can education learn from the arts about the practice of education? International Journal of Education & the Arts. 2002b. 5(4). Retrieved [date] from http://www.ijea.org/v5n4/.
  61. Osberg D, Biesta G. the emergent curriculum: navigating a complex course between unguided learning and planned enculturation. Journal of Curriculum Studies 2008.. 40:3, 313-328.
  62. Jones E, Nimmo J. Emergent curriculum. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children; 1994. In [9]
  63. Jones E. Emergent curriculum: Planning and letting go. Unpublished paper. Pasadena. CA: Pacific Oaks College; 1989. In [64]
  64. From an Academician's Preschool Diary: Emergent Curriculum and Its Practices in a Qualified Example of Laboratory Preschool. 2018.