Qualitative analysis of Hadyehaye Asemani Textbooks in the elementary school based on the components of Divine Ethics

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD in Curriculum Studies, Allamah Tabatabaei University, Tehran, Iran

2 MA in Moral Education, The Academic Institute for Ethics and Education, Qom, Iran

Abstract

Introduction: The fulfillment of moral responsibilities to God in childhood who have a pure heart has always been the concern of the religious education of our country's formal education system, and for this purpose a special curriculum has been prepared, the output of which is used in the form of textbooks for students and teachers. In view of this, the aim of this study was to qualitatively analyze elementary school textbooks on Hadiyehay Aseman based on the components of divine morality.
Method: The research method was directional qualitative content analysis and the sample was the textbooks of Hadiyehay Aseman of elementary school in the academic year 2019-2020 which were selected through census. In order to review the mentioned books, 10 researcher-made checklists were used, the validity of which was obtained based on the opinions of ten experts and experts in seminary and university moral education. The checklist delineated divine morality into thirty-three components, which researchers divided into cognitive, emotional, and functional levels.
Results: The textbooks of the Hadiyehay Aseman of the elementary school dealt with the levels and components of the divine morality in a desirable way, but suffered from technical poverty. repetition of moral concepts, lack of attention to the element of rationality, having a girl's color and smell and ignoring the cognitive, evolutionary and gender characteristics of boys, are incompatible with the expression of sinful torments for the people of hell, staying in rural and naturalistic spaces.
Discussion and Conclusion:  Existence of mentioned weaknesses can raise "misunderstanding, boredom, unfamiliarity, despair of the divine door and the appearance and non-Internalization of moral values" for students and "time consuming design and implementation of teaching" and other teaching problems for teachers.

Keywords


1- امینیان، مختار. مبانی اخلاق اسلامی. قم: بوستان کتاب، 1385.
2- فتحعلی خانی، محمد. آموزه‌های بنیادین علم اخلاق. جلد دوم. قم: المصطفی، 1389.
3- اسلامی، راضیه. «نحوه ارتباط انسان با خدا از منظر اخلاق اسلامی و عرفان اسلامی». پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد، 1393.
4- مجلسی، محمدباقر. بحارالانوار. تهران: وزارت ارشاد، 1360؛ (1): 244.
5- حسینی، حسن، کلمه الله. ترجمه ذکر الله احمدی. تهران: اندیشه مولانا، 1390.
6- تحریری، محمدباقر. انسان و گستره حقوق بندگی: شرح رساله حقوق امام سجاد(ع). قم: بوستان کتاب، 1398.
7- پناهیان، علیرضا. نگاهی به رابطه عبد و مولا. تهران: بیان معنوی، 1394.
8- طاهرزاده، اصغر. معنی بندگی حقیقی. اصفهان: گروه فرهنگی میزان، 1398.
9- نجفی، حسن. «طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی هویت دینی مبتنی بر تفسیر المیزان در دوره اول متوسطه». دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، 1400.
10- فرمهینی فراهانی، محسن؛ میرزامحمدی، محمدحسن؛ امیرسالاری، علی. بررسی تربیت اخلاقی از منظر امام صادق(ع) (مبانی، اصول،‌ روش‌های تربیتی). پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 1388؛ 16(39): 79-65.
11- جوادی آملی، عبدالله. حیات حقیقی انسان در قرآن. قم: اسراء، 1394.
12- اخوی، ابراهیم. خدا در زندگی کودکان. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1390.
13- حیدری ابهری، غلامرضا. خداشناسی قرآنی کودکان. قم: جمال، 1398.
14- نجفی، حسن. تربیت اخلاقی در دوره کودکی. قم: پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، 1401.
15- شریعتی، محمدجواد. «آموزش اخلاق به کودکان 6 تا 12 ساله با تأکید بر منابع اسلامی». پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه المصطفی(ص)، 1396.
16- مبانی نظری تحول بنیادین آموزش‌وپرورش. تهران: شورای عالی آموزش‌وپرورش، 1390.
17- شورای عالی آموزش‌وپرورش. اهداف دوره­های تحصیلی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران. تهران: وزارت آموزش‌وپرورش، 1397.
18- برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. تهران: شورای عالی آموزش و پروش، 1391.
19- احمدی، پروین، سبحانی­نژاد، مهدی؛ امیری، مهدی. سازمان‌دهی میان‌رشته‌ای برنامه درسی با تأکید بر اثربخش سازی محتوای دروس. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 1394؛ 22(6): 122-97.
20- آیه دهم سوره مبارکه ملک.
21- تمیمی آمدی، عبدالواحد. شرح غررالحکم و دررالکلم. تهران: دانشگاه تهران، 1384: 446.
22- Lokhvytaka, L. Developing a New Psychology of Moral Education for Pre-school Children. Journal of Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2017; 12(1): 49-66.
23- مصباح یزدی، محمدتقی. معرفت حسینی، جلسه هفتم: رابطه بین محبت و معرفت. قم: حسینه مجازی مصباح الهدی، 1399. https://www.hawzahnews.com/news/916444
24- آزادمنش، سعید؛ سجادیه، نرگس؛ باقری، خسرو. تبیین اهداف و ملاحظات تربیت اخلاقی کودک با نظر به مفهوم عاملیت انسان در اندیشه اسلامی. تربیت اسلامی، 1395؛ 11(2): 25-1.
25- عابدینی بلترک، میمنت. بررسی جایگاه تربیت اخلاقی در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی؛ مطالعه‌ای از نوع تحلیل محتوا. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 1399؛ 28(3): 187-171.
26- اختری، طاهره. بررسـی نگـرش دانـش‌آمـوزان دبیرستان‌های شهر تهران به درس عربی و عوامل مرتبط با آن. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 1385؛ 13(18): 56-45.
27- نیکونظر، ابوالفضل. «تحلیل محتوای کتاب هدیه­های آسمان دوره ابتدایی بر اساس مؤلفه­های عاطفه دینی». پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده الهیات و معارف اسلامی. مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1399.