A study of amount consistency of faculty members teaching methods with lifelong learning approach (Case Study : Bu- Ali Sina University)

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of education-Bu-Ali sina university

2 PhD student in Curriculum planning Bu Ali Sina University, Hamadan

Abstract

Introduction: In the current era that knowledge and information are rapidly changing, universities should pay so much attention to the lifelong learning approach. The main purpose of this research was to determine the degree of harmony of teaching methods of professors with lifelong learning approach.
Method: The research method was descriptive-survey. The statistical population included all undergraduate students of Bu Ali Sina University in the academic year of 2018-2019 the total number of them were 7171, 4273 girls and 2898 boys. Using proportional stratified sampling method and Krejcie and Morgan sample size estimation table, 360 people were selected as the statistical sample, 146 male students and 214 female students. The data collection method was a researcher-made questionnaire. The content validity method (CVR) was used to assess the validity and its validity was 0.86. Was calculated. The reliability of the instrument was calculated by using Cronbach's alpha test / 91. Descriptive statistics and Kalmogorov-Smirnov statistical tests, single-group t-test and one-way analysis of variance were used to analyze the data. Data were analyzed using SPSS software version 19.
Results: The findings showed that the appropriateness of teaching methods of Bu Ali University professors with lifelong learning approach was lower than average and there was no significant difference between the appropriateness of teaching methods of different faculties with lifelong learning approach.
Discussion and Conclusion: The consequence of the compatibility of teaching methods with the lifelong learning approach will train independent, responsible, self-controlled, self-evaluating and self-directed learners who shape the nature of lifelong learning.

Keywords


1- Unesco. 3rd Global Report on Adult Learning and Education, Unesco Institute for Lifelong Learning. Hamburg; 2016.
2- Singh, J.D. Higher Education in Promoting Lifelong Learning in India: Issues and Challenges. The 3rd International Conference on Lifelong Learning for All: Empowering Lifelong Education and Learning for Human Security at Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand; 2015.
3- Wang, X & Hu, Q. Research into the Improvement of College Students' Life-Long Learning Ability. Creative Education, 2012; 3(7):69-72.
4- Uzunboylu, H. & Selcuk, G. Lifelong Learning Competency Perceptions of Teacher Candidates According to a Teacher Training Program. Anthropologist,2016; 24(1):119-125.
5- Ozen R, Ozturk, D. S. & Ozturk, F. The Relationship between Pre-service Teachers’ Lifelong Learning Tendencies and the Quality of University Life. Anthropologist, 2016; 24(1): 105-112.
6- Duta, N, Elena, R. Importance of the lifelong learning for professional development of university teachers - needs and practical implications. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2014; 127: 801-806.
7- Collins, JEducation Techniques for Lifelong Learning: Lifelong Learning in the 21st Century and Beyond. Radio Graphics, 2009; 29:613–622.
8- کریمی، صدیقه؛ نصر اصفهانی،احمد رضا و بقراطیان، کاظم .منابع و خدمات علمی پژوهشی مورد نیاز دانشگاه برای تحقق یادگیری مادام‌العمر. فصلنامه کتاب، . 1385؛ (1): 184- 163.
9- کریمی، صدیقه. بررسی شیوه های تحقق یادگیری مادام العمر در برنامه های درسی مقطع کارشناسی آموزش عالی ایران. پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی- برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، 1388.
10- محمدی مهر، مژگان؛ ملکی، حسن؛ خوشدل، علیرضا و عباس پور، عباس. تبیین نقش اعضای هیأت علمی در برنامه آموزش طب نظامی با رویکرد یادگیری مادام العمر: یک مطالعه کیفی. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران،1390؛ 9(4): 263 –256.
11- محمدی مهر، مژگان و خوشدل، علیرضا. بررسی وضعیت عناصر برنام هی درسی دور ه پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی ارتش با رویکرد یادگیری مادام لعمر. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 1392؛11(4): 281- 273.
12- حسین­نژاد، غلامرضا و آخش، سلمان. بررسی میزان بهره­گیری اساتید دانشگاه از رو شهای فعال تدریس،فصلنامه دانش انتطامی، 1392؛6(2): 20- 7.
13- کامیابی ، میترا ، قروغی ابری ، احمد علی و یارمحمدیان ، محمد حسین..ویژگی های مطلوب سیاست های آموزش عالی با تاکید بر رویکرد یادگیری مادام العمر: دیدگاه اساتید.مجله ایرانی آموزش علوم ،1396؛17(79):49-37.
14- Demirel, M. Lifelong learning and schools in the twenty-first century, Procedia Social and Behavioral Sciences,2016;1: 1709–1716.
15- Meerah, T. Subahan Mohd; Lian, Denise Koh Choon; Osman, K; Zakaria, E; Iksan, Z. H & Tuan Mastura, T. Measuring Life-long Learning in the Malaysian Institute of Higher Learning Context. Procedia - Social and Behavioral Sciences,2011; 18: 560-564·
16- Deveci, TLifelong Learning Orientations of Freshman Engineering Students and Faculty Members. Yüksekö¤ retim Dergisi, 2004;. 4(1):14-22.
17- Bayrakçı, M.; Dindar, H. Factors Effecting Students’ Lifelong Learning in Higher Education. Int. J. Lifelong Educ. Leadership, 2015;1(1): 11–20.
18- Klien, C. Lifelong Learning for Lifelong success, Wurttemberg, Available at: https://www.linkedin.com/pulse/lifelong-learning-success;2020.
19- Candy, P; Crebert, G &O’Leary, J. Developing lifelong learners through undergraduate education. Canberra, Australian Capital Territory: Australian Government Publishing Service. http://www.voced.edu.au/content/ngv%3A22704,1995.
20- Dunlap, J. C & Grabinger, S. Preparing Students for Lifelong Learning: A Review of Instructional Features and Teaching Methodologies. Performance Improvement Quarterly, 2003;16(2): 6-25.
21- Russell, A T; Comello, R.J.  & Wright, D.L. Teaching Strategies Promoting Active Learning in Healthcare Education.  Journal of Education and Human Development,2007; 1(1):1- 9.
22- Zumbrunn, S; Tadlock, J & Roberts, E.D. Encourage Self-Regulated Learning in the Classroom. Research reports, MERC (Metropolitan Educational Research Consortium) Publications,2011.
23- Brookfield, S. Powerful Techniques for Teaching in Lifelong Learning. England, open university press,2013.
24- Thomas, A.F. Creating Lifelong Learners: Fostering Facilitation, Modeling, & Choice in the Classroom. Journal of Curriculum and Teaching,2015; 4(2):17- 21.
25- Lyubchenko, V. A Review of Teaching Methods for Life-Long Learning. 12th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications: Integration, Harmonization and Knowledge Transfer,2016; 16(14): 640- 647.
26- Yang, J; Schneller, C & Roche, S. The Role of Higher Education in Promoting Lifelong Learning. Unesco Institute for Lifelong Learning, Feldbrunnenstrasse, Germany, Hamburg,2015.
27- ارغیائی،مصطفی،فیضی،محسن،یزدانفر، عباس..تأثیر ابعاد فیزیکی کلاس برارتقاء مشارکت دانش آموزان در فرایند یادگیری فعال.فصلنامه فناوری آموزش،1396؛11(3):197-212
28- اله کرمی، آزاد و علی ابادی ، خدیجه..نقش خلاقیت در پیش بینی تفکر انتقادی و شادکامی.فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی ،1391؛2(2):69-49
29- محمدی­مهر، مژگان؛ ملکی، حسن و نجومی، فرشاد. تبیین فرآیندهای یاددهی یادگیری در برنامه درسی دوره پژشکی عمومی با رویکرد یادگیری مادام العمر. دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،1392؛7(3): 189- 181.
 
30- Seyedmajidi, M; Abbasi, AJ; Jahanian, I; Khafri, S & Hamzehpour, MT. Evaluation of graduate students' satisfaction from thesis supervision in Babol Faculty of Dentistry. Journal of Craniomaxillofacial Research,2014; 1(4):51-57.
31- Malison, A. An explaratory study of self-directed learning: the differences between IT and non-It employess in thiland, Journal of Entrepreneurship Education,2018;21(3):1-16.
32- یوسف زاده چوسری، محمد رضا.سنجش میزان خود ارزشیابی دانشجویان ارشد رشته اموزش پرستاری،آموزش در علوم پزشکی،1396؛10(2):140-133.
33- جعفری و عبد شریفی. ارائه مدل ساختاری از رابطه­ی بین شایستگی­های تدریس ادراک شده اعضای هیأت علمی و دستاوردهای تحصیلی دانشجویانم. مجله­ی مطالعات آموزش و یادگیری،1393؛6(1): 66-47.
34- Toomey, R, Chapman, J, Gaff, J, Mcgilp, J Walsh, M, Warren, E & Williams, I. Lifelong Learning and the Assessment and Evaluation Practices in Some Australian Faculties of Education, Journal of In-service Education,2004;30(2):224-244
35- Dunlap, J, C. Preparing Students for Lifelong Learning: A Review of Instructional Methodologies. Proceedings of Selected Research and Development Presentations at the 1997 National Convention of the Association for Educational Communications and Technology, 1997;14: 35- 46.
36- سلیمانی ،رسول،سلیمانی،نفیسه و یوسف زاده  چوسری، محمد رضا.پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان بر اساس تیپ های مدرسی اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان .  فصلنامه  سیاست علم و فناوری،1393؛5(3):66-57.
37- مهدی نژاد، ولی و اسماعیلی، رقیه.بررسی رابطه میان رویکرد های تدریس اعضاء هیأت علمی و رویکردهای یادگیری دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان.دوفصلنامه پژوهش های آموزش و یادگیری،1393؛1(5):51-66.
38- طالب زادگان، میترا . بررسی عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سوم راهنمایی شهر اهواز.  مجله داخلی شورای تحقیقات استان ،1387؛3(1):31-25.
39- فریدی،محمدرضا.رابطه اثربخشی تدریس اساتید با خودکارآمدیپژوهشی و یادگیری خود راهبر. دوفصلنامه پژوهش های آموزش و یادگیری،1395؛13(2):75-86
40- ظهیری ناو، بیژن؛ رجبی، سوران. بررسی ارتباط گروهی از متغیر ها با کاهش انگیزش تحصیلی دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی. دو ماهنامه علمی پژوهشی دانشور دانشگاه شاهد،1386؛ 16(36): 80-69.
41- Tesfaye, S & Berhanu, K. Improving Students’ Participation in Active Learning Methods: Group Discussions, Presentations and Demonstrations: A Case of Madda,2015.
42- نیک­نشان،شقایق، نصر­اصفهانی،احمدرضا، میر­شاه جعفری،ابراهیم وفاتحی­زاده،مریم. میزان استفاده اساتید از روش­های تدریس خلاق و بررسی ویژگی­های خلاقانه مدرسان دانشگاه از نظر دانشجویان استعداد درخشان. مطالعات تربیتی و روان شناسی، 1389؛11(2): 164- 145.