The Effect of Emergent Curriculum on Creativity and Motivation in Novices of Preschool Students

Document Type : Original Article

Authors

1 Master student of curriculum planning, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran

Abstract

Introduction: The Emergent Curriculum is a process of continuous planning and revision in teachers constantly interact with students in search of a better way to make their learning experiences enjoyable. The purpose of this study was to determine the impact of an Emergent Curriculum on the creativity and motivation in Novices of Preschool Students.
Method: In this research, a quasi-experimental method of pre-test-post-test design with control group has been used. The statistical population of the research was 1434 Novices in the 14th district of Tehran in the 97-98 academic year and 30 Novices were categorized in two groups by simple random sampling. Data collection tools included a standard Torrance Creativity Test with a reliability of 0.81 based on Cronbach's alpha coefficient and a researcher-made motivation questionnaire (Nazarpouri et al., 2017) with a reliability of 0.83 based on Cronbach's alpha coefficient. Descriptive statistics and covariance analysis were used to analyze the data.
Results: The results of the hypothesis review showed that the Emergent Curriculum has a positive effect on creativity and motivation.
Discussion and Conclusion: Applying the emergent curriculum approach can increase the creativity and motivation of new learners in teaching and learning.
 

Keywords


1-Birinci, C. M. Teacher in Reggio Emilia Approach: Educational Needs and Views. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education. 2018; 14 (1):279-290.
2-Gülbahar, B. Views of the Teachers on the Behaviors and the Personal Characteristics of the School Principal Which are Effective in Formation of a Democratic School Environment. The Anthropologist. International Journal of Contemporary and Applied Studies of Man, 2016; 23(1).21-32.
3-سیف، علی اکبر. روان‏شناسی پرورشی نوین: روان‏شناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر دوران، 1396.
4-شعبانی، حسن. روش تدریس پیشرفته (آموزش مهارت‏ها و راهبردهای تفکر) (با تجدید نظر اساسی و اضافات). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‏ها (سمت)، 1397.
5-Yusnaeni, Corebima, A. D., Susilo, H., & Zubaidah, S. Creative Thinking of Low Academic Student Undergoing Search Solve Create and Share Learning Integrated with Metacognition Strategy. International Journal of Instruction, 2017; 245-262.
6-کریمی، یوسف. روانشناسی تربیتی. تهران: نشر ارسباران، 1397.
7-زارعی زوارکی، اسماعیل.، قاسمی سامنی، متین. و قمشه، مرضیه. تأثیر استفاده از روش تدریس پنج مرحله‏ای بایبی بر میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان دوره متوسطه. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 1395؛ 2، 1، 67-86.
8-کدیور، پروین. روانشناسی یادگیری. تهران: انتشارات سمت، 1397.
9-ظهیری‌ناو، بیژن، رجبی، سوران. بررسی ارتباط گروهی از متغیرها با کاهش انگیزش تحصیلی دانشجویان رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 1388؛ 7 (1): 69-80.
10- حامدی نسب، صادق، عسگری، علی. بررسی رابطه خوش‌بینی علمی و انگیزه پیشرفت با توجه به نقش واسطه‌گری خودکارآمدی تحصیلی. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 1399؛ 15(2): 49-61.
11-Dinkelmann, I., & Buff, A. Children's and parents' perceptions of parental support and their effects on children's achievement motivation and achievement in mathematics: a longitudinal predictive mediation model. Learning and Individual Differences, 2016; 50; 122-132.
 12- تقی‏پور ظهیر، علی. مقدمه‏ای بر برنامه‏ریزی آموزشی و درسی. تهران: نشر آگه، 1398.
13-Singh, D. & Saini, S. Sports achievement motivation among wrestlers and judokas- a comparative study. International Journal of Behavioral Social and Movement Sciences, 2013; 2 (1), 70-75.
14-Atun-Einy O, Berger SE, Scher A. Assessing motivation to move and its relationship to motor development in infancy. Infant Behav Dev. 2013, 36 (3), 457-69.
15-قاسم‏زاده‏فرد، منا. نقش واسطه‏گری انگیزه تحصیلی در رابطه با ویژگی‏های شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان دوره اول متوسطه شهرستان خرم بید. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، 1396.
16-یوسفی، ناصر. رویکردهای آموزشی. تهران: کارگاه کودک، 1395.
17-Gunduz, N., & Hursen, C. Constructivism in teaching and learning: Content analysis evaluation. Social and Behavioral Sciences, 2015; 19, 526-533.
18-خسروی، رحمت‏الله. و مهرمحمدی، محمود. برنامه درسی روئیدنی: تأملی انتقادی درباره مفهوم برنامه درسی از پیش تعیین شده. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 1391؛ 7، 25، 5-26.
19-Aslan, Ö. M. From an Academician's Preschool Diary: Emergent Curriculum and Its Practices in a Qualified Example of Laboratory Preschool.Journal of Curriculum and Teaching, 2018;, 7, 1, 97-110.
20-Jones, E. The emergence of emergent curriculum. Young Children (March), 2012; 66-68.
 
21-Jacobs, B. L. Self-Regulation And Emergent Curriculum Inquiries In The Kindergarten Classroom. A Dissertation Submitted To The Faculty Of Graduate Studies In Partial Fulfillment Of The Requirements For The Degree Of Doctor Of Philosophy. York University, Toronto, Ontario, 2017.
22-امامی‏ریزی، کبری.، حقانی، فریبا. و یوسفی، علی‏رضا. بررسی تأثیر به‌کارگیری بازی‌های آموزشی در درس هندسه بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایة سوم ابتدایی. پژوهش در برنامه‏ریزی درسی، 1398؛ 16، 61، 64-74.          
23-قاضی اردکانی، راحله.، ملکی، حسن.، صادقی، علی‏رضا. و درتاج، فریبرز. طراحی الگوی برنامه درسی پژوهش‏محوری در مطالعات اجتماعی دوره ابتدائی برای پرورش تفکر و خلاقیت در دانش‏آموزان. نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 1396؛ 7، 3، 63-106.
24-علوی لنگرودی، سیدکاظم. و رجایی، افسانه. تأثیر برنامه درسی قصه‏گویی و نمایش خلاق بر خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی در دروس انشاء و هنر. پژوهش در برنامه‏ریزی درسی، 1395؛ 13، 2، 24 (15)، 118-129.
25-سلطانی‏آذغان، محمد. و اوبالاسی، آناهیتا. تأثیر آموزش به روش رجیو امیلیا بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی شهر تبریز، دومین کنفرانس بین‏المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی، استانبول، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا، نمایه شده در سیویلیکا، 1394.
26-احمدی، غلامعلی. و مهرپور، مریم. برنامه درسی و خلاقیت، کنفرانس بین‏المللی چالش‏های نوین در مدیریت، اردبیل، سازمان مدیریت صنعتی اردبیل، نمایه شده در سیویلیکا، 1394.
27-کدخدایی، مریم. و سلیمانی، آمنه. مقایسه آموزش به روش بدیعه‏پردازی و روش سخنرانی بر افزایش خلاقیت دانش‌آموزان دختر و پسر پایه سوم ابتدایی زرین شهر، پژوهش در برنامه‏ریزی درسی، 1394؛ 12، 45، 119-130.
28-Gencera, A. A. & Gonen, M. Examination of The Effects of Reggio Emilia Based Projects on Preschool Children’s Creative Thinking Skills. 5th World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership, WCLTA 2014, Procedia - Social and Behavioral Sciences 186 ( 2015 ) 456 – 460.
29-Alkhudhair, D. (2014). Creativity and the Reggio Emilia Approach, The William & Mary Educational Review: 2014; 2, 2, 14, 0-0.
30-جلالی بارزاری، سارا. و مومنی مهموئی، حسین. تأثیر روش تدریس همیاری بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان پسر در درس مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی، نخستین همایش ملی توانمندسازی فردی اجتماعی افراد با نیازهای ویژه، خراسان جنوبی - قاین، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات، نمایه شده در سیویلیکا، 1394.
31- قاسم‏نژاد، حیدر.، قاسم نژاد، علی‏اصغر.، راثی، زهرا. و محمدنژاد، محبوب. بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با انگیزه تحصیلی دانش‏آموزان، اولین همایش علمی پژوهشی روانشناسی، علوم تربیتی و آسیب‏شناسی جامعه، شرکت طلای سبز، انجمن پایش، نمایه شده در سیویلیکا، 1394.
32-تورنس، ئی. پال. استعدادها و مهارت‏های خلاقیت، مترجم حسن قاسم‏زاده، تهران: نشر دنیای نو. 1375
33-دائمی، حمیدرضا. و مقیمی بارفروش، سیده فاطمه. هنجاریابی آزمون خلاقیت تورنس، تازه‏های علوم شناختی، 1383؛ 6، 3، 16-24.
34-نظرپوری، شهرام.، بهرام، عباس. و قدیری، فرهاد. طراحی و روانسنجی پرسشنامه انگیزش حرکتی کودکان 9 تا 6 ساله. نشریه روان‏پرستاری، 1396؛ 6، 1، 63-70.
35-خسروی، رحمت‏الله . برنامه درسی روئیدنی. دانشنامه ایرانی برنامه درسی، 1397؛ 11.