Assessing the compliance of multiplication and division in elementary school textbooks with mathematics curriculum

Document Type : Original Article

Authors

1 کارشناسی ارشد آموزش و پرورش ابتدایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 Assistant Professor of Curriculum Studies, Department of Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor of Curriculum Studies, Department of Curriculum Studies, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.

Abstract

Introduction: The purpose of this study is to investigate the conformity or non-conformity of the topics related to multiplication and division in elementary school textbooks with the objectives of the mathematics curriculum.
Method: The research method is quantitative content analysis, in which the content of third to sixth-grade math textbooks and the mathematics curriculum are considered. By purposeful sampling, all activities, work in classes, exercises, and pictures in the textbook related to multiplication and division topics have been analyzed. these contents are compared with the goals predicted in the mathematics curriculum by using content goal tables.
Results: The findings of this study show that the priority of attention to the six goals is as follows: calculations (numerical, subjective, and approximately), problem-solving in a real-life, mathematical discourse, problem-solving strategies, structured problems, and semi-structured problems, and finally working with the calculator. The purpose of working with a calculator is to get the least attention in all areas and to lack attention in some areas. Structured and semi-structured problem propositions are also met with little success in content related to multiplication and division.
Discussion and Conclusion: This study indicates the unequal attention of the textbook to the objectives of the curriculum. But a more precise comment on this requires an analysis of the entire content of the textbook in addition to the topics of multiplication and division. The results of this research can be used by the authors in identifying textbook gaps and removing clutter and redundancies in subsequent editions of the textbook.
 
 

Keywords


  1. برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، 1391.
  2. Ward-Penny R. Cross-curricular teaching and learning in the secondary school... Mathematics. Routledge; 2010 Dec 2.
  3. Dowker A. Early identification and intervention for students with mathematics difficulties. Journal of learning disabilities. 2005 Jul;38(4):32-324.
  4. Erdoğan EÖ. A comparison of curricula related to the teaching of addition and subtraction concepts. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2010 Jan 1;2(2):50-5247.
  5. Beveridge BR, Weber KP, Derby KM, McLaughlin TF. The effects of a math racetrack with two elementary students with learning disabilities. International Journal of Special Education. 2005; 20(2):58-65.
  6. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). Principles and standards for school mathematics: E-standards version 1.0. NCTM. 2000.
  7. ریحانی ابراهیم، احمدی غلامعلی و کرمی زرندی زهرا. بررسی تطبیقی آموزش فرآیند حل مسئله در برنامه درسی آموزش ریاضی دورۀ متوسطۀ کشورهای آمریکا، استرالیا، ژاپن، سنگاپور و ایران. فصلنامه علمی پژوهشی تعلیم وتربیت، 1390. 105: ص142-115.
  8. ریحانی ابراهیم، رحیمی زهرا، کلاهدوز فهیمه، نوروزی سپیده، یافتیان نرگس، شریف­پور شقایق و همکاران. سند تحلیل خط مشی­ها، اسناد مصوب، پژوهش­ها و منابع معتبر با حوزه­ی یادگیری ریاضی، سازمان پژوهش و برنامه­­ریزی آموزشی، واحد تحقیق، توسعه و آموزش ریاضی؛ 1395.
  9. Mauro DG, LeFevre JA, Morris J. Effects of problem format on division and multiplication performance: Division facts are mediated via multiplication-based representations. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition. 2003 Mar; 29(2):163.
  10. ریحانی ابراهیم، غیبی تائیس و اسکندری مجتبی. بررسی درک دانش­آموزان سال پنجم ابتدایی از اعمال جمع، تفریق و ضرب با استفاده از تکالیف طرح مسئله. نشریه علمی پژوهش در آموزش، 1394. (2)1: ص 11-1.
  11. جعفری­ثانی حسین. ماهیت هدف­ها و محتوای برنامه ­درسی ریاضیات در دورة ابتدایی، مجلة پژوهشی دانشگاه تربیت معلم سبزوار، 1377. شماره 3: ص 69-86.
  12. ملکی حسن. برنامه درسی (راهنمای عمل). تهران: انتشارات پیام اندیشه؛ 1385.
  13. حسن مرادی نرگس. تحلیل محتوای کتاب‌‌های درسی. تهران: انتشارات آییژ؛ 1390.
  14. مهرمحمدی محمود. تلفیق برنامه درسی، تاریخچه، ضروریات، معیارها و اشکال، فصلنامه تعلیم و تربیت، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، 1388. شماره 2.
  15. دبیرخانه شورای راهبردی تحول وزارت آموزش و پرورش، 1390: ص 28-25.
  16. ایزدی مهدی، رحیمی زهرا، سید صالحی محمدرضا، داودی خسرو، امیری حمیدرضا، مین­باشیان هادی و همکاران. برنامه درسی حوزه یادگیری ریاضی، سازمان پژوهش و برنامه ­ریزی آموزشی، گروه تحقیق و توسعۀ آموزش ریاضی؛ 1395.
  17. Lavy I, Shriki A. Problem posing as a means for developing mathematical knowledge of prospective teachers. InProceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2007 (Vol. 3: p129-136).
  18. سلیمیان فاطمه، ریحانی ابراهیم و بهرامی سامانی احسان. بررسی تاثیر رویکرد آموزش مبتنی بر مسئله­ی باز – پاسخ بر توانایی حل مسئله دانش آموزان پایه هفتم. فصلنامه پژوهش های آموزش و یادگیری، 1398. (2)16: ص 27-13.
  19. احدیان محمد. مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: انتشارات آییژ؛ 1386.
  20. احمدی غلامعلی، ریحانی ابراهیم و توحیدی­ نژاد اعظم. تاثیر آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی بر توانایی عملکرد ریاضی دانش ­آموزان پایه چهارم ابتدایی، فصلنامه خانواده و پژوهش، 1396. شماره 38: ص 118-102.
  21. ناهیدی عصمت. تاثیر آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی بر حل مسائل کلامی. پایان­ نامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه شهید چمران اهواز. 1389.
  22. Marton F, Tsui AB, Chik PP, Ko PY, Lo ML. Classroom discourse and the space of learning. Routledge; 2004 May 20.
  23. عبدالملکی صابر، ملکی حسن و فرجادمند لیلا. مؤلفه­های اثرگذار بر تدریس اثربخش معلمان (مطالعه موردی: معلمان پایه پنجم دوره ابتدایی شهر تهران). فصلنامه پژوهش­های آموزش و یادگیری، 1398. (16)1: 135-123.
  24. خانی فرسنگی نفیسه. بررسی محتوای تلفیقی در برنامه درسی ملی و محتوای کتاب ریاضی ششم ابتدایی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان. 1394.
  25. Gilbert JK. Models and modelling: Routes to more authentic science education. International Journal of Science and Mathematics Education. 2004 Jun;2(2):115-30.
  26. Curtis KM. Improving student attitudes: A study of a mathematics curriculum innovation (Doctoral dissertation, Kansas State University). 2006. 
  27. موسی­ پور منصوره، پورتقی کوهینه بهاره و تقی­پور آمنه. راهبردهایی برای ارتقای توانایی حل مسئله در ریاضی، فصلنامه پویش در آموزش علوم پایه، 1398. (17)5: ص 46-35.