1- افکاری، فرشته(1393). نقد و بررسی رویکردهای تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی در کتابهای درسی بخوانیم بنویسیم، قرآن، هدیههای آسمانی، تعلیمات اجتماعی و طراحی الگوی برنامهریزی. پایاننامه دکتری دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ص3.
2- باقری، خسرو(1377). مبانی و شیوههای تربیت اخلاقی (نقد تطبیقی علم اخلاق و روانشناسی معاصر). تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
3- حسنی، محمد(1394). بررسی رویکرد تربیت اخلاقی در نظام آموزشوپرورش ایران باتأکید بر دبستان، وزارت آموزشوپرورش، طرح پژوهشی، پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش، ص17.
4- حسنی، محمد، وجدانی، فاطمه (1396). تحلیل محتوای کیفی کتاب های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی از منظر تربیت اخلاقی، دوفصلنامه علمی- پژوهشی تربیت اسلامی، شماره 25، پاییز و زمستان، ص30.
5- صادق زاده، علیرضا، حسنی، محمد، کشاورز، سوسن و احمدی و آمنه(1390)، فلسفه تربیت رسمی وعمومی در جمهوری اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران، ص112.
6- حسینی روح الامینی، جمیله السادات.(1384). سیر تحول برنامه های درسی دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی در ایران، تهران: نورالثقلین.
7- وزارت آموزشوپرورش، ستاد اجرایی تغییر بنیادی نظام آموزشوپرورش(1367). کلیات نظام آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران، تهران، ص 45.
8- شورایعالی آموزشوپرورش(1390). راهنمای برنامه درسی تعلیموتربیت اسلامی دوره راهنمایی، مصوب هشتصدو پنجاهوششمین جلسه مورخ2/12/90، ص16.
9- شورایعالی آموزشوپرروش/الف(1390)، سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، ص5.
10- شورایعالی آموزشوپرروش/ب(1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران، ص9.
11- سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی/الف، دبیرخانه طرح و تولید برنامه درسی(1392). برنامه درسی جمهوری اسلامی ایران. تهران، ص3.
12- مهدوی، محمدصادق و زارعی، امین (1390). عوامل مؤثر در گرایش نوجوانان به ارزش هایاخلاقی(مطالعه موردی دانشآموزان سال سوم راهنمایی استان همدان در سال تحصیلی 84-1383.فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات جامعه شناختی ایران، سال اول، شماره سوم، زمستان، صص 1-22.
13- سعیدی رضوانی، محمود(1386). بررسی وضع مطلوب و موجود تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان و تبیین آن با توجه به عوامل دروندادی و فرایندی، شورای عالی آموزشوپرورش. طرح تدوین سند ملی آموزشوپرورش.
14- یزدانی، جواد و حسنی، محمد (1390) بررسی میزان انطباق اهداف راهنمای برنامه های درسی(دوره ابتدایی و راهنمایی) با اهداف مصوب شورای عالی آموزشوپرورش، فصلنامه مطالعات برنامهدرسی، دوره 5، شماره20، صص 58-79.
15- جام خانه، کیوان (1390). تربیت اخلاقی در دوره ی ابتدایی: تحلیل محتوای کتاب های "فارسی بخوانیم، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده ادبیات و علوم انسانی- دانشگاه کردستان.
16- شجاعیفرد، محمد. (1392). بررسی میزان توجه به مؤلفههای تربیت اخلاقی در کتب ادبیات فارسی دوره متوسطه اول.پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشکده علوم تربیتی روانشناسی.
17- نجفی، هرندی و رهنما(1393). تحلیل محتوای بعد اخلاقی اهداف مصوب در کتاب های درسی دورة متوسطه ایران. معرفت اخلاقی، سال پنجم، شماره اول، پیاپی15، بهار و تابستان، صص87-106.
18- آرمند، محمد (1387). طراحی الگوی مطلوب تربیت اخلاقی در دوره متوسط بر اساس نقد الگوی تربیت منش. پایا نامه دکتری دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
19- عباسی، زکیا(1396). طراحی الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی در آموزش عالی بر مبنای آموزههای اخلاقی قرآن کریم بر اساس تفسیر المیزان، پایا نامه دکتری دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
20- بازرگان، عباس. (1390). مقدمه ای بر روش های تحقیق کیفی و آمیخته. تهران: انتشارات آگاه.
21- بیرکس، ملانی؛ میلز، جین (1393). تحقیق مبنایی؛ راهنمای عملی. ترجمۀ محمد اعرابی و عباد الله بانشی، نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی، ص29.
22- رنجبر، هادی، حقدوست، علیاکبر، صلصالی، مهوش، خوشدل، علیرضا، سلیمانی، محمدعلی و بهرامی، نسیم(1391)، نمونهگیری در پژوهشهای کیفی، راهنمایی برای شروع، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سال دهم، شماره 3، پاییز، ص245.
23- سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازى، الهه(1383). روشهاى تحقیق در علوم رفتاری تهران، نشر آگاه.
24- فرمهینی فراهانی، محسن؛ میرزامحمدی، محمدحسن و امیرسالاری، علی(1388). بررسی تربیت اخلاقی از منظر امام صادق(ع)(مبانی، اصول و روشهای تربیتی)، دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار/ تربیت و اجتماع، دانشگاه شاهد، سال شانزدهم، شماره 39، صص65-79.
25- صادق زاده علیرضا، حسنی، محمد، کشاورز، سوسن، احمدی، آمنه(1390)، گزارش تلفیق یافتههای مطالعات نظری، بنیان نظری تحولات راهبردی در نظام آموزشی کشور.
26- رهنمایی،سید احمد(1388)، پایههای روانشناسی دین، نشریه اسلام و پژوهش های تربیتی، سال اول، شماره 2، ص 131.
27- مرزوقی، رحمتاله(1393)، فطرت بنیاد تربیت، رویکردی به تعلیم و تربیت اسلامی، تهران، انتشارات آوای نور، ص 23.
28- قاسم پورمقدم، حسین(1393). محتوا، انتخاب و سازماندهی آن، دانشنامه ایرانی برنامه درسی.
29- ملکی، حسن(1391)، مقدمات برنامهریزی درسی، تهران، انتشارات سمت، ص127.
30- سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی/ب(1390). دوره آموزشی آموزش غیرحضوری معلمان اول دبستان در راستای همسوسازی با برنامه درسی ملی.
31- بختیاری، اکرم، توسلی، طیبه(1395). تحلیل محتوای کتاب درسی پیامهای آسمان پایه هفتم براساس میزان پرداختن به انواع روشهای تربیت اسلامی، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، سال یکم، شماره 2، بهار، صص33- 52.
32- میرعارفین، فاطمه سادات(1389). نقد و ارزیابی محتوای کتاب درسی معارف اسلامی(دین و زندگی) دوره پیشدانشگاهی از دید صاحبنظران و دبیران، دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار/ تربیت واجتماع، دانشگاه شاهد، سال هفدهم، شماره 42، ص151.