Identifing effective factors on the Quality of Performance of Multi-grade classes Teachers

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. student in Higher Education Management, University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Professor, Department of Educational Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran

Abstract

The purpose of this research was Identifing effective factors on the Quality of Performance of Multi-grade classes Teachers. The researche method was a phenomenological- qualitative. Unstructured interviews were used To collect data, and The interviews continued until data saturation. The Participants were consisted of Teachers, Experts primary education Multi-grade classes and teachers farhangian University with teaching experience in Multi-grade classes were Chaharmahal and Bakhtiari Province, which totally have come to 16 persons. The Interviews were recorded with MP3 Devices and, then, they were written down to be analyzed. Data were analyzed using content analysis. The results showed that effective factors on the Quality of Performance of Multi-grade classes Teachers are teacher training institution (farhangian University), Courses and in-service training (professional development of teachers), Teaching methods and evaluation system, And educational materials and content Multi-grade classes, respectively

Keywords


1- فضلی، رخساره (1389). شش نکته‌ی کلیدی برای تدریس در کلاس های چندپایه. مجله رشد آموزش ابتدایی، سال 4، شماره 1، صص 38-36.
2- ارجمند سیاهپوش، اسحق؛ مقدس جعفری، محمدحسین و فربغلانی، محمد (1390). بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه شهر شوش دانیال (ع). فصلنامه جامعه‌شناسی مطالعات جوانان، سال 2، شماره 2، صص 20-7.
3- آقازاد، محرم و فضلی، رخساره (1389). راهنمای آموزش در کلاس های درس چندپایه. تهران: انتشارات آئیژ.
4- مکوسانا، کنان و کاپیسا، ماری جویس (1386). خودآموز تدریس چندپایه، ترجمه محرم آقازاده. تهران: انتشارات آئیژ.
5- حاجی اسحاق، سهیلا (1389). مدارس تک اتاقی. تهران: انتشارات کورش.
6- Little, A. (2004). Learning and teaching in multigrade settings. Background paper prepared for the Education for All Global Monitoring Report 2005, The Quality Imperative. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
7- Brinegar, K. (2010). ‘I feel like I’m safe again:’ A discussion of middle grades organizational structures from the perspective of immigrant youth and their teachers. Research in Middle Level Education, Vol. 33, Issue: 9, pp.1-14.
8- فضلی، رخساره (1382). معلم و کلاس درس: تازه یا کهن (پیشینه کلاس های چندپایه). مجله رشد معلم، شماره 179، صص 52-50.
9- Blum, N. & Diwan, R. (2007). Small, multigrade schools and increasing access to primary education in India: National context and NGO initiatives. Consortium for Research on Educational Access, Transitions & Equity.
10- عزیزی، نعمت الله و پناهی، خلیل حسین (1392). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی کلاس های چندپایه با دانش‌آموزان مدارس عادی در مهارت های زبان فارسی. پژوهش های آموزش و یادگیری، سال بیستم، شماره 3، صص 194-179.
11- McEwan, P. J. (2008). Evaluating multigrade school reform in Latin America. Comparative Education, Vol. 44, Issue: 4, pp.465-483.
12- مرتضوی زاده، سید حشمت الله (1388). مدیریت کلاس درس چندپایه. مجله رشد تکنولوژی آموزشی، شماره 7، صص 41-38.
13- مرتضوی زاده، سید حشمت الله و میزبان، فهیمه (1395). تدریس هنر در کلاس های چندپایه. رشد آموزش هنر، سال سیزدهم، شماره 3، صص 69-67.
14- Mulryan-Kyne, C. (2007). The preparation of teachers for multigrade teaching. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, Vol. 23, Issue: 4, pp.501-514.
15- ده بندی، زینب (1389). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان تجمیع شده و کلاس های چندپایه ی دوره ابتدایی استان مازندران و ارایه راهکارهای مناسب به مسئولان ذی ربط. گزارش طرح تحقیقی، آموزش و پرورش مازندران.
16- قشمی، محمد (1388). مقیسه ی تاثیر آموزش مبتنی بر کامپیوتر و آموزش سنتی بر میزان یادگیری دانش‌آموزان کلاس های چندپایه در درس ریاضی منطقه ی انگوران زنجان در سال تحصیلی 88-87. پایان نامه کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه اراک.
17- کیایی، فاطمه (1382). درآمدی بر چگونگی کلاس های چندپایه. مجله رشد معلم، شماره 180، صص 28-26.
18- Linehan, S. (2012). The Difference between Multigrade and Monograde Education: A Quantitative Causal–Comparative Study (Doctoral dissertation, Northcentral University).‏
19- بهرامی، عصمت (1390). نیازسنجی آموزشی معلمان مدارس چندپایه ی شهرستان اسدآباد جهت ارائهی راهکار آموزشی مناسب. پایان نامه ارشد آموزش دبستان، دانشگاه علامه طباطبائی.
20-  بشیری حدادان، کلثوم؛ محمودی، فیروز؛ رضاپور، یوسف و ادیب، یوسف (1394). توصیف تجارب و ادراک معلمان و کارشناسان از آموزش در کلاس های چندپایه دوره ابتدایی مناطق روستایی کلیبر. پژوهش های آموزش و یادگیری، سال بیست و دوم، شماره 7، صص 120-107.
21- بهنام هشتچین، علی و ساعدی زرج آباد، افخم (1380). بررسی مشکلات و مسائل کلاس های چندپایه. طرح تحقیق دانشگاه پیام نور مرکز خلخال.
22- قیصر، شریفه (1380). شناخت مسائل و مشکلات معلمان کلاس های چندپایه روستایی در منطقه کرانی از دیدگاه مدیران و معلمان در سال تحصیلی 1380-1379. طرح پژوهشی شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش کردستان.
23- شاهیوندی، هوشیار و سهرابی، علی اعظم (1394). بررسی مشکلات و روش‌های تدریس در کلاس های چندپایه و چگونگی مدیریت کلاس های چندپایه. اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی.
24- اسدی، پری (1380). بررسی مشکلات روش‌های موجود تدریس و کلاس های چندپایه و ارایه روش‌های مناسب تر تدریس در کلاس های چندپایه در شهرستان گلپایگان. گزارش طرح تحقیقی، سازمان آموزش و پرورش اصفهان.
25- Adams, R. (2010). The “Striven” Project. http://www.cmge.co.za/category/5-domains/
26- Blum, N. (2009). Small NGO schools in India: Implications for access and innovation. Compare: A Journal of Comparative and International Education, Vol. 39, Issue: 2, pp.235-248.
27- Aksoy, N. (2008). Multigrade schooling in Turkey: An overview. International Journal of Educational Development, Vol. 28, Issue: 2, pp.218-228.
28- Aikman, S., & HAJ, H. E. (2006). EFA for pastoralists in North Sudan: a mobile multigrade model of schooling. Education for All and multigrade teaching, pp.193-213.‏
29- سلیمی جهرمی، محمد حسین؛ مصلح آبادی،مسعود؛ پله رودی ،نیره؛ حسینی قلعه سری،سید حسن و کمری،مهدی (1395). سالنامه آماری وزارت آموزش و پرورش. تهران: نگارش شرق،چاپ اول.
30- استربرگ، کریستین جی (1385). روشهای تحقیق کیفی در علوم اجتماعی، ترجمه احمد پور احمد و علی شماعی. نشردانشگاه یزد.
31- ادیب، یوسف و مردان اربط، فاطمه (1393). پدیدارشناسی تجربیات و ادراکات کارآفرینان از پدیده کارآفرینی: یک مطالعه کیفی. توسعه کارآفرینی، سال هفتم، شماره 3، صص 447-465.
32- عبدی، حسن (1383). بررسی مشکلات آموزشی کلاس های چندپایه. گزارش طرح تحقیقی، سازمان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی.
33- الیاسوند، احمد و جمشیدی، عطالله (1374). بررسی مسائل و مشکلات کلاس های چندپایه روستایی شهرستان دیواندره در سال تحصیلی 1374-1373. طرح پژوهشی شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش کردستان.
34- Hussain, R. & Retallik, J. (2005). Teaching and learning in multi-grade classes. In. Retallik, J, and Farah, I. Transforming schools in Pakistan: towards the learning community.Oxford: Oxford University Press.
35- Ono, Y. (2010). Bridging the Gap between Intended and Implemented Curriculum: Japanese Experience of Education Development
36- Hyry-Beihammer, E. K., & Hascher, T. (2015). Multi-grade teaching practices in Austrian and Finnish primary schools. International Journal of Educational Research, Vol. 74, pp.104-113.‏
37- Kivunja, C. (2014). The Urgent Need to Train Teachers for Multigrade Pedagogy in African Schooling Contexts: Lessons from Uganda and Zambia. International Journal of Higher Education, Vol. 3, Issue: 2, pp. 63.‏
38- Raggl, A. (2012). Altersgemischtes Lernen in kleinen Schulen im ländlichen Raum [Age-mixed Learning in small schools in rural areas]. Schweizerische Zeitschrift fu¨r Bildungswissenschaften [Swiss Journal for Educational Science], Vol. 34, Issue: 2, pp.285–301.