Teachings to improve the element of conversation in the teaching-learning processFrom The Comparative Study of Socratic Dialectic and Habermas Communication

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor, Department of Educational Science, Shahed University

2 Ph.D. in philosophy of Education, University of Tehran

3 Ph.D. in philosophy of Education and elementary teacher in Kashan

Abstract

Introduction: The goal of this study is to teach conversation element in the teaching-learning process from the perspective of comparing Socratic dialectics and Habermas communicative actions.
Method: George Brady's method has been used among the comparative study methods, which includes four steps, description - interpretation - proximity and comparison
Results: The findings  indicate that the most important elements of Socratic dialectics consist of  flexibility, reasoning and curiosity, challenge of two views and intellectual situations, nurturing values (virtue and happiness, etc.), learner engagement with challenges, cultivation of sense and thought, And the most important elements of Habermas communicative action include personal rethinking and flexibility, understanding and agreement in conversation, Teacher-student interaction, paying attention to students’ different interpretation, creating insight and attitude in learners, developing communication skills (emotional  skills), Ability to decoding, self-esteem and non-verbal behaviors (interpersonal skills), reducing dogmatism and suppression.
Discussion and Conclusion: Based on the research results, although it seems that Habermas's idea of communicative action is very similar to the Socratic dialectical method for improving the conversation element in the Teaching-learning process, but there is a difference between them. These two ideas, including in the Socratic dialectical method, motivate the learner to ask meticulous questions to discover the truth in that are hidden from disciples, but in Habermas's thinking, knowledge is not an exploration, rather is the knowledge of intersubjective that learners must participate in discussions and debates to reach an agreement.

Keywords


1- حاج حسینی، منصوره ؛ ماهروزاده ، طیبه . «گفت و گو از جدل فلسفی تا کنش تربیتی» مجله مطالعات معارف اسلامی و علوم تربیتی، سال۱ ، شماره ۱، 1392
2- مجتهدی، کریم . « گفتگو و سکوت نزد سقراط» مجموعه مقالات سمینار سقراط فیلسوف گفتگو، تهران: مرکز بین‌المللی گفتگوی تمدن‌ها ،1381
3- ستاری ؛ علی ، یزدانی؛ فاطمه ، فرازی؛ عباس . «بررسی نظریه کنش ارتباطی هابرماس و دلالت های آن در آموزش عالی در ایران»  مجله ی علوم  تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، سال ۲۴، شماره ی۱، 1396،  صص۱۵۰-۱۲۱
4- محمدی ؛ آزاد . «مبانی و اصول گفت وگو از نظر هابرماس و بررسی دلالت های آن در تربیت اجتماعی» ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، 1392
5- Aghazadeh A, Ahghar G, Fazilzadeh R. Analytical and Comparative Study of Characteristics Curriculum Higher Education for Distance Study in IRAN and England and India. Interdisiplinary Studies in the Humanities (IJCR; 4(4) (2012) ؛ 75-105 [Persian]
 
 
6- جهانگیری، محسن .« سقراط حکیم از دید حکمای ایرانی» مجموعه مقالات سمینار سقراط فیلسوف گفتگو، تهران: مرکز بین‌المللی گفتگوی تمدن‌ها، 1381
7- نقیب‌زاده، میرعبدالحسین .« درآمدی به فلسفه»، تهران: انتشارات طهوری، 1372
8- گوتگ ؛جرالد ال . « مکاتب فلسفی و آرای تربیتی» ، ترجمه محمد جعفر پاک سرشت، تهران: انتشارات سمت 1387
9- کریمی؛ علی.  «بررسی دلالت­های اخلاق گفتمانی هابرماس در تربیت اخلاقی با نظر به پدیده جهانی شدن» پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران. 1386
10- هابرماس؛ یورگن.« نظریه کنش ارتباطی(ج ۱)» ، ترجمه کمال پولادی، تهران: انتشارات روزنامه ایران، 1384
11- نوروزی؛ رضاعلی. «تبیین و ارزیابی دیدگاههای اخلاقی هابرماس در ابژه تربیت اخلاقی با تأکید بر نظریه کنش ارتباطی، پایان نامه دکتری دانشگاه تربیت مدرس، 1۳۸۷
12- علیخواه؛ فردین. «کنش ارتباطی بنیاد شکوفایی حوزه عمومی(اندیشه های هابرماس»، نشریه اقتصاد اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره ۱۳۹ -۱۴۰، 1378
13- احمدی؛ بابک . «مدرنیته و اندیشه انتقادی»، تهران: نشر مرکز، 1391
14- چناری، مهین .« روش سقراطی به منزله راهبردی برای تربیت شهروندی» ، فصلنامۀ نوآوری­های آموزشی، شماره۲۷ ، سال ۷، 1387
15- بیجنوند ؛ فرامرز. «تبیین مبانی معرفت شناختی تفکر انتقادی با تأکید بر روش سقراطی» ، سومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیب های اجتماعی و فرهنگی ،1394
16- محمدی چابکی؛ رضا. «تبیین اندیشه‌های هابرماس و دلالت‌های تربیتی آن»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شاهد، ۱۳۸۶
17- محمدی چابکی؛ رضا، سبحانی نژاد ؛ مهدی، احمدآبادی آرانی؛ نجمه ، عسگری ؛ زهره . تبیین مبانی فلسفی روش تدریس سقراطی راهبردی در بهبود فرایند یاددهی- یادگیری مدارس ،نشریه پژوهشهای آموزش و یادگیری دانشگاه شاهد، دوره  ۱۵، شماره۲، 1397.