Identifying the components of the competency development system of high school teachers from the perspective of experts

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant professor, Faculty of human science, university of shahed, Tehran, Iran

2 Associate professor, Faculty of human science, University of shahed, Tehran, Iran

Abstract

Introduction: The purpose of this study was to explain the components of the competency development system of high school teachers from the perspective of education experts
Method: This research is qualitative in nature and Grounded Theory. The statical population includes all education experts of public universities in Tehran, and twenty-two of them have been selected as the sample by purposive sampling method. Individuals’ views were obtained through semi-structured interviews and Smith (1995) coding method was used for data analysis. The test-retest method was used to test the validity of the research. Thus, 5 interviewers were asked to provide feedback to the researcher on their conversations and express their views on the concepts and dimensions of the interviews. Also, 5 experts were used to encode the data. To increase the reliability of the research, methods such as performing a systematic process of documenting, recording and writing data in all interviews, and methodical analysis of data and logical extraction categories and larger abstract concepts were used based on the coding method.
Results: Based on the research findings, the competency development system of high school teachers from the perspective of education experts can be divided into four dimensions of training courses (including formal education methods, non-formal education, practical learning and e-learning). , The dimension of developmental relations (including coaching, mentoring, study lesson, activity  in associations and groups, observing how other colleagues work, building work relationships with colleagues in other schools, attending social networks and active presence in teacher council meetings). dimension of feedback processes (including getting feedback from students, feedback from principals, feedback from colleagues and feedback from parents) and self-development activities dimension (including action research methods, self-reflection, optimization, study of academic journals, and modeling for themselves

Keywords


1- صافی، احمد. سیر تحول تربیت معلم در آموزش و پرورش معاصر ایران: گذشته، حال و آینده، . فصلنامه تعلیم و تربیت،1387؛ 4(24):166-155.
2- McCollum, M. Leadership development and self-development: an empirical study: Career Development International,2000; 4 (3). 149 -154.
3- عباباف زهره، فراستخواه، مقصود. مهرعلیزاده، یدالله . فتحی واجارگاه، کوروش.تأمل بر صلاحیت های حرفه ای معلمان در مطالعات برنامه درسی. مجله ی علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز ، 1393 ؛6(21):182-157 .
4- دیبایی صابر محسن، عباسی عفت، فتحی واجارگاه کوروش و صفایی موحد سعید(1395). تبیین مولفه های شایستگی حرفه ای معلمان و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران. دوفصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). دوره 13، شماره 2، پیاپی24.
5- سند تحول بنیادین آ موزش و پرورش؛ 1390. تهران: وزارت آموزش و پرورش.
6- Villanueva, J. Competencies of Technical-Vocational Teachers of the College of Education: Bases for Comprehensive Training Program. African Educational Research Journal, 2019; 203-212.
7- Sarigöz, O. Bolat Y. Examination of the Competencies of the Pre-Service Teachers Studying at the Education Faculties about the Educational Program Literacy.  International Journal of Educational Administration and Policy Studies.2018; 10: 103-110.
8- Süral S. An Examination of Pre-Service Teachers' Competencies in Lesson Planning. Journal of Education and Training Studies,2019; 7(3) No. 3.
9- Adetayo, J. Teachers' Factors as Determinants of the Professional Competence of the Nigeria Certificate in Education (NCE) Teachers. Journal of Education and Practice, 2016; 7 (13), 1-11.
 
10- عبدالملکی صابر، ملکی حسن و فرجادمند لیلا(1397). مولفه های اثر گذار بر تدریس اثربخش معلمان(مطالعه مورد: معلمان پایه گنجم دوره ابتدایی شهر تهران). نشریه علمی پژوهش های آموزش و یادگیری .دوره 16، شماره 1، پیاپی29.صص 123-135.
11- نیکنامی، مصطفی، کریمی، فریبا. صلاحیت­های حرفه­ای معلمان آموزش عمومی و ارائه چهارچوب ادراکی مناسب. پژوهش در برنامه­ریزی درسی1388؛ 23 (23)، 1-22.
12- دیبایی صابر محسن. طراحی الگوی اموزش و  بهسازی معلمان دوره متوسطه بر اساس رویکرد شایستگی.پایان نامه وره دکتری. دانشگاه خوارزمی، 1395؛ پایان نامه برای اخذ دکتری برنامه ریزی درسی.
13- وزارت آموزش و پرورش. مبانی نظری تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش رسمی عمو می جمهوری اسلامی ایران. وزارت آموزش و پرورش.1394؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش
14- UNESCO (2011). Website, http://www.unesco.org/delors
15- قنبری سیروس. اسکندری اصغر. تاثیر رهبری فضیلت گرا بر خودتوسعه ای معلمان با میانجی گری یادگیری سازمانی. مدیریت بر آموزش سازمانها ؛ 6(1): 102-73.
16- فروتنی زهرا. عوامل موثر در رفتار خودتوسعه ای کارکنان با تاکید بر نقش حمایت سازمان و نگرش اسلامی به کار. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی1394؛ 4(2):27-54.
17- Moon, YL. Education Reform and Competency Based Education. Asia Pacific Education Review, 2007; 8 (2), 337-341.
18- Vaessen, M. van den Beemt, A, de Laat, M. Networked Professional Learning: Relating the Formal and the Informal. Frontline Learning Research 5 - Special Issue „Learning through Networks, 2014; 56-71.
19- Younus, F. Akbar R. Comparison of Evaluation Methods of Teaching Practice of Formal and Non-Formal Teacher Education Institutions of Punjab. Bulletin of Education and Research, 2017; 39(1): 159-173.
20- Eris H, Kiliçoglu A. Curriculum Development Competencies of Form Teacher Candidates.  Turkish Online Journal of Educational Technology, 2019; 18 (1):162-145.
21- Boyd, W. Lembke, C. Scott, A. The Impact of an Immersion Programme in Cambodia for Australian Pre-Service Teachers. Journal of International and Comparative Education, 2019; 8(1):53-87.
22- دانش پژوه، زهرا. ارزشیابی مهارت های حرفه ای معلمان دوره راهنمایی و روش های القاء کیفی آن، فصلنامه نوآوری های آموزشی،1382؛2(6): 93-71.
23- دانش­پژوه، زهرا، فرزاد، ولی ا... ارزشیابی مهارت­های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی. نوآوری­های آموزشی، 1385. 5 (18): 135-170.
24- قشونی، اقدس. بررسی کیفیت دوره های آموزش ضمن خدمت نظام جدید متوسطه از نظر شرکت کنندگاه دردوره ها در شهر تهران. فصلنامه مشاوره و روان درمانی،1394.4(14) ، 38-24.
25- اورنگی، عبدالمجید، قلتاش، عباس، شهامت  نادر و یوسلیانی غلامعلی. بررسی تأثیرآموزش های ضمن خدمت بر عملکرد حرف های معلمان شهر شیراز. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1390؛2(5): 115-94.
26- عربلو، اکرم. «بررسی راهکارهای دوره های اثربخش ضمن خدمت فرهنگیان از دیدگاه معلمان شهرستان ابهر درسال تحصیلی 90-89».  پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. 1390.
27- حسینی نوذری؛ سیدعلی اصغر.  تأثیر کارگاه‏ هاى آموزشى بر میزان توانمندى معلمان با استفاده از روش آزمایش پس‏ رویدادى (بررسى موردى: معلمان دوره راهنمایى شهر بهشهر). معرفت،1390؛ 20(167): 152-139.
28- حسینی، مرضیه سادات. «آسیب شناسی آموزش ضمن خدمت براساس الگوOEM (مطالعه موردی :آموزش های ضمن خدمت نواحی آموزش و پرورش استان قم)» . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت پردیس فارابی دانشگاه تهران، 1390چاپ نشده.
29- اکبری، علی. «تحلیل اثربخشی هزینه دوره‌های آموزش ضمن خدمت دبیران مقطع متوسطه شهر بیرجند در سال تحصیلی 90-89» . پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده  علوم تربیتی و روانشناسی  دانشگاه تهران،1390.
30- فتحی واجارگاه کوروش، نوری فیروز. مدیریت یادگیری در سازمان ها(آموزش و بهسازی منابع انسانی در هزاره سوم).1395. تهران. انتشارات علم استادان
31- Murphy, W. M. From E-Mentoring to Blended Mentoring: Increasing Students’ Developmental Initiation and Mentors’ Satisfaction. Academy of Management Learning &Education;2011;10(4):606–622.
32- Melchor-Couto, S. & Jauregi, K. Teacher competences for tele collaboration: the role of coaching. In S. Jager, M. Kurek & B. O’Rourke (Eds), New directions in tele collaborative research and practice: selected papers from the second conference on telecollaboration in higher education,2019: 185-192.
33- Kovalchuck, V. Vorotnykova, I. E-Coaching, E-Mentoring for Lifelong Professional Development of Teachers within the System of Post-Graduate Pedagogical Education. Turkish Online Journal of Distance Education, 2013;18(3):398-417.
34- Yeo J, Tan S. How Groups Learn: Implications for Collaborative Work in Science. The Asia-Pacific Education Researcher,2013; 20(2), 231 -245.
35- Strijbos, J. Assessment of Collaborative Learning. In Gavin T. L. Brown, Lois R. Harris: Handbook of Human Social Conditions in Assessments,2013; 302-318.
36- Castillo, M. Heredia, Y. Gallardo, K. Collaborative Work Competency in Online Postgraduate Students and Its Prevalence on Academic Achievement. Turkish Online Journal of Distance Education, 2017;18(3):212-235.
37- Hansson, H. Sultana, S. Sarwar, A. Ahmed, F. Uddin, R. Saha, P. Islam, G. M. Rakibul. Islam, M. The Teachers' Portal as a Tool for Teachers' Professional Development in Bangladesh: Facilitating Nationwide Networking and Digital Multimedia Content for 40,000 Schools. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), 2018;14(3): 113-130.
38- Todorova, A. Osburg, T. Professional Development Program for Technology Integration: Facilitators and Barriers to Sustainable Implementation. Literacy Information and Computer Education Journal (LICEJ),2010;1(1): 59-66.
39- Cohen-sayag, E. Student-Teachers across the Curriculum Learn to Write Feedback: Does It Reflect on Their Writing? The Journal of Effective Teaching;2016;16(2): 5-19.
40- Jogan, Sushma N. Evaluating the Effectiveness of a School Internship. Online Submission. International Journal for Social Studies,2016;5(2): 378-389.
41- McCall, M. Hollenbeck G. P. Developing the expert leader. People & Strategy,2008; 31(1):20-29.
42- Charan, R. Drotter, S. Noel, J. The leadership pipeline: How to build the leadership powered company,2011;71(12):654.
43- Goldsmith, M. What got you here wont gets you there: How successful people become even more successful. New York: Hyperion, 2008;106:267-281.
44- Olga, N. The Competencies of the Modern Teacher. Part 2: Pre -Service and In-Service Teacher Training, 2012; 106: 148-154.
45- Zdenek, B. Schochor, D. Developing moral literacy in the classroom. Journal of Educational Administration,2011; 45 (4), 514–530.
46- Trent, J. Teacher Professional Development through a School-University Partnership. What Role Does Teacher Identity Play? Australian Journal of Teacher Education, 2012; 37 (7): 1-7.