Description of the Language Role in Strengthening of the Fundamentals, Goals Clarification and Development of the Educa-tional Tools

Author

Abstract

This study aimed to describe the role of language in strengthening the fundamentals, goals clarification and development of educational tools. The research method was Documentary analysis, and the population was all documents that were related to the research that have been studied without sampling. Data collection was done by the form of noting and data were analyzed by qualitative method. The major findings of the study include: 1. the language can contribute in clarification and improvement of the educational fundamentals, respectively in philosophy area by analyzing the teaching and learning language, critical analysis of educational concepts and educational expressions, and explaining the human mind; in psychological area by contributing to determine the learning theories, psycho-linguistics and social psychology and finally in sociological area by drawing the language correlation between culture, the importance of national educational language, consolidation of the language policies, strengthening the cultural identity and teacher-student relations. 2. The language can contribute in clarification of the educational goals, respectively at individual level by: improving personal language behaviors, literacy, providing minimal knowledge of language rules for the application of high-level skills, logical thinking and problem solving; at the social level by: development of civilization, strengthen collaborative learning, social interaction skills, competencies speech act in social relations; and at global level by: improving the behavior of language high-level, providing proper relationships in the globalization conditions, communicate well with other cultures. 3. The language can contribute in clarification of the educational tools, respectively in educational curriculum area by: educational needs analysis in terms of language, language planning and language curriculum; in teacher’s training by: successful communication with others and proper language usage, solving some of the teachers’ problems and developing their content analysis ability; and in teaching and transformation by: consolidation of the students social status in the class, increasing the learning ability, The enhancement of dialogue as a main strategy in active learning and clarification and distinguishing of the content and teaching language.

Keywords


1. نیومایر، فردریک (1378). جنبه‌های سیاسی زبان‌شناسی. ترجمه اسماعیل فقیه، تهران: نشر نی. 2. نوذری، حسینعلی (1379). پست‌مدرنیته و پست‌مدرنیسم (ترجمه و تدوین). تهران: انتشارات نقش جهان. 3- فی، برایان (1381). فلسفه امروزین علوم اجتماعی: با نگرش چند فرهنگی. ترجمه خشایار دیهیمی، تهران: انتشارات طرح نو. 4. دولاکامپانی، کریستیان (1382). تاریخ فلسفه در قرن بیستم. ترجمه باقر پرهام، تهران: انتشارات آگه. 5. Webster (2004). Merriam-Webster's collegiate dictionary, 11th ed, U.S. 6. Saussure, F. (1983). Course in General Linguistics, Harris, R. (tran). London: Duckworth. 7. زندی، بهمن (1384). زبان آموزی. تهران: سمت. 8. Wardhaugh, R. (1972). introduction to linguistics, McGrawhill book co, NewYork. 9. یول، جورج (1384). نگاهی به زبان (یک بررسی زبانشناختی). ترجمه نسرین حیدری، تهران: سمت. 10- ملکیان، مصطفی (1384). جغرافیای دانشهای زبانی. فصلنامه نقد و نظر. سال دهم، شماره اول و دوم. 11. چپمن، شیوان (1384). از فلسفه به زبان‌شناسی. ترجمه احمد صافی، تهران: انتشارات گام نو. 12. میالاره، گاستون (1375). معنی و حدود علوم تربیتی. ترجمه علیمحمد کاردان، انتشارات دانشگاه تهران. 13. شکوهی، غلامحسین (1378). مبانی و اصول آموزش و پرورش. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. 14. Halliday, M. A. K. (1979/1980). Three Aspects of Children’s Language Development: Learning Language, Learning through Language, Learning about Language. Oral and Written Language Development: Impact on Schools. Proceedings from the 1979 and 1980 IMPACT Conferences, ed. Yetta Goodman, Myna Hausser, and Dorothy Strickland. Urbana, IL: International Reading Association and National Council of Teachers of English. 15. Spolsky, B. & Hult, F. M. (Editors) (2008). The handbook of educational linguistics, Blackwell Publishing Ltd. 16. استابز، مایکل (1382). زبان‌شناسی تربیتی. ترجمه سهیلا کاوسی‌نژاد و زهرا زندی‌مقدم، تهران: انتشارات مدرسه. 17. زندی، بهمن؛ خضری، آناهیتا (1384). زبان‌شناسی تربیتی به عنوان یک برنامه درسی بین رشته‌ای دانشگاهی. در: علوم تربیتی (نکوداشت دکتر کاردان). تهران: سمت. 18. Rorty, R. M. (Editor) (1992). The linguistic turn: essays in philosophical method, London: The University of Chicago Press Ltd. 19. Dilworth, C. (1992). The linguistic turn: Shortcut or Detour?, Dialictica, 46(3-4). 20. Shuy, R. (1984). language as a foundation for education: the school content, theory into practice, 23(3). 21. Gao, F. (2006). language is culture on intercultural communication, journal of language and linguistics, 5(1). 22. برزینکا، ولفگانگ (1376). علم تعلیم وتربیت. در: فلسفه تعلیم و تربیت معاصر، ترجمه خسرو باقری و محمد عطاران، تهران: انتشارات محراب قلم. 23. Chambliss, J. J. (1996). A History of Philosophy of Education, Philosophy of Education, an Encyclopedia, U.S.A. 24. هرست، پل اچ؛ وایت، پاتریشیا (1381). فلسفه آموزش و پرورش: موضوعات اصلی در سنت تحلیلی. ترجمه بختیار شعبانی ورکی و محمد رضا شجاع رضوی، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. 25. هولفیش، گوردون؛ اسمیت، فیلیپ (1381). تفکر منطقی: روش تعلیم و تربیت. ترجمه علی شریعتمداری، تهران: انتشارات سمت. 26. Barnes, D. (1980). language across the curriculum: the teacher as reflective professional, English Quarterly, 13(3). 27. Limage, L. J. (1991). language and education, in: international comparative education: practices, issues and prospects, by R. Murray Thomas. 28. Pinnell, G. S. (1998). The language foundation of reading recovery, reading recovery projects, Network News. 29. Matos, A. G. (2005). literary tents: a passage to intercultural reading in foreign language education”, language and intercultural communication, 5(1). 30. Black, l. (2004). teacher-pupil talk in whole-class discussions and processes of social positioning within the primary school classroom, language and education, 18(5). 31. Mayor, B. M. & Pugh, A. K. (2005). Language, Communication and Education, Taylor & Francis e-Library. 32. Mukhube, T. T. (2005). Bilingualism, Language Attitudes, Language Policy and Language Planning: A Sociolinguistic Perspective, journal of language and linguistics, 3(2). 33. Winsa, B. (1999), language planning in Sweden, journal of multilingual and multicultural development, 20(4-5). 34. Halliday, M. A. K. (1978). language as social semiotic, London: Edward Arnold. 35. علیزاده، بیوک (1382). فلسفه تطبیقی؛ مفهوم و قلمرو آن. دو فصلنامه نامه حکمت، سال اول، شماره اول. 36. پایا، علی (1382). فلسفه تحلیلی: مسایل و چشم اندازها. تهران: انتشارات طرح نو. 37. بارو، رابین؛ وودز، رونالد (1376). درآمدی بر فلسفه آموزش و پرورش. ترجمه فاطمه زیبا کلام، انتشارات دانشگاه تهران. 38. Scheffler, I. (1974). The Language of Education, London: Thomson Learning. 39. فرمهینی فراهانی، محسن (1383). پست‌مدرنیسم و تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات آییژ. 40. آهنچیان، محمدرضا (1382). آموزش و پرورش در شرایط پست مدرن. تهران: انتشارات طهوری. 41. سیف، علی اکبر (1380). روان‌شناسی پرورشی (روان‌شناسی یادگیری و آموزش). تهران: انتشارات آگاه. 42. استاینبرگ، دنی (1381). درآمدی بر روان‌شناسی زبان. ترجمه ارسلان گلفام، تهران: سمت. 43. کلاینبرگ، اتو (1383). روانشناسی اجتماعی. ترجمه علیمحمد کاردان، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. 44. کومبز، فیلیپ (1373). بحران جهانی آموزش و پرورش (چشم انداز آن در دهه هشتاد). ترجمه فریده آل آقا، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 45. ویگوتسکی، ل.س. (1369). ذهن و اجتماع. ترجمه رؤیا منجم، تهران: مؤسسه مطبوعاتی علمی. 46. ویگوتسکی، ل.س. (1380). اندیشه و زبان. ترجمه حبیب‌الله قاسم‌زاده، تهران: انتشارات فرهنگان. 47. Senf, G. A. (2002). he art of language, journal of language and linguistics, 1(4). 48. Slavin, R. E. (1996). research on cooperative learning and achievement: what we know, what we need to know, contemporary education psychology, 21(1). 49. شعاری نژاد، علی اکبر (1371). درآمدی به روان‌شناسی انسان. تهران: انتشارات آزاده. 50. Pande, A. (2004). communicating in a foreign tongue, Journal of Language and Learning, 2(1). 51. Noddings, N. (2005). Educating Citizens for Global Awareness, New York: Teachers College Press. 52. Prior, W. (1999). What It Means to be A "Good Citizen" in Australia: Perceptions of Teachers, Students, and Parents, Theory and Research in Social Education, 27(2). 53. بولتون، رابرت (1381). روان‌شناسی روابط انسانی (مهارتهای مردمی). ترجمه حمید رضا سهرابی، تهران: انتشارات رشد. 54. Zughoul, M. R. (2003). Globalization and EFL/ESL Pedagogy in the Arab World, Journal of Language and Learning, 1(2). 55. Glaser, E. (2005). plurilingualism in Europe: more than a means for communication, language and intercultural communication, 5(3-4). 56. کریمی، عبدالعظیم (1380). سازه‌های تربیت و دموکراسی (عقلانیت، مدنیت، معنویت). تهران: انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت. 57. پراید، ج.ب. (1373). جامعه‌شناسی یادگیری و تدریس زبان. ترجمه سید اکبر میرحسنی، تهران: انتشارات امیرکبیر. 58. Kosonen, K. (2004). language in education policy and practice in Vietnam, Commissioned. study. Hanoi: UNICEF. 59. Barker, C. (2000). foundations of bilingual and bilingualism, 3rd edition, clevedon, England: multilingual matters. 60. Andrews, S. (1999). Why do L2 teachers need to "now about language?": teacher metalinguistic awareness and input for learning, language and education,13(3). 61. Bartels, N. (Editor) (2005). Applied Linguistics and Language Teacher Education, US: Springer. 62. کلارک، چارلز (1376). چرا معلمان به فلسفه نیاز دارند؟. در: فلسفه تعلیم و تربیت معاصر. ترجمه خسرو باقری و محمد عطاران، تهران: انتشارات محراب قلم. 63. Shaw, J. (2002). Linguistically responcive scienceteaching, electronic magazine of multicultural education, 4(1). 64- Alex, S. (2004). A Dialogical Approach to Critical Bible Study: The Use of Schwabian Deliberation to Integrate the Work of Bible Scholars with Educational Philosophy, Religious Education, 99(2). 65- باقری، خسرو و یزدانی، عبدالوهاب (1380) تعلیم و تربیت در دیدگاه تأویلی. مجله علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. سال هشتم، شماره‌های 3و4.