Survey on Extent, Goals, Steps and Obstacles to the Use of Educational Media in the Teaching-learning Process from the Perspective of Primary School Teachers in Tehran

Author

Abstract

The present study is to investigate the extent, objectives, steps and obstacles to the use of educational media in teaching-learning process from the perspective of primary school teachers in the city of Tehran. The study population consisted of all primary school teachers in Tehran. By using multi-stage cluster sampling, 398 of the teachers were selected as sample. The measurement tool was a questionnaire that its validity was confirmed by experts and its reliability in Cronbach's alpha was equal to 0.87. Data analysis included descriptive and inferential statistics, including Friedman and Cochran non-parametric tests. The findings show that more than half of teachers through training courses and self-study got familiar with educational media and methods of their usage. Most teachers' knowledge of educational media has been in their academic course. The teacher’s usage extent from variety of educational media, except novel media, is of average or above average. Teachers use educational media in order to utilize student’s audio-visual senses, drawing attention and increasing interest, simplification of lessons and taking advantage of the media in the evaluation form. About the usage steps of the media in the classroom, these steps were found: beginning, student’s guidance and absorption, providing the course content and the assignment, division and distribution of media usage in these processes. The most important obstacles to the use of educational media by teachers were the lack or shortage of media, restrictions of the learning hours, lack of educational technology experts and officer, difficult access to the media, and unfamiliarity with the media usage.
 

Keywords


1. شعبانی، حسن (1384). مهارت‌های آموزشی و پرورشی (روش‌ها و فنون تدریس). تهران: سمت. 2. ساکی،رضا.(1392)دانش معلمان در باره پژوهش و نیاز آنان به آموزش پژوهش. دو فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد سال بیستم ,دوره جدید شماره 2بهار وتابستان. 3. میلر، ویلبر (1386). راهنمای تدریس در دانشگاه‌ها. ترجمه ویدا میری. تهران: سمت. 4. ذوفن، شهناز و لطفی پور، خسرو (1387). رسانه‌های آموزشی برای کلاس درس. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران. 5. Rao, V.K. (2005).Instructional Technology. New Delhi: A.P.H. Publishing Corporation. 6. Reddie, A. (2007). Technology and the 21 century classroom. Routledge Publications. 7. فردانش، هاشم (1388). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سمت. 8. کرمی، داود (1387). انتخاب و کاربرد رسانه‌ها و وسایل آموزشی در فرایند یاددهی-یادگیری. تهران: سازه. 9. سعیدی پور،بهمن ومرجان معصومی فرد ومیترا معصومی فرد(1392)بررسی رابطه منبع کنترل ،سبکهای یادگیری و یادگیری خود تنظیم با موفقیت تحصیلی دانشجویان دوره های آموزشی برخط.دو فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد سال بیستم ,دوره جدید شماره 2بهار وتابستان. 10. Melton, R. (2002). Planning and developing open and distance learning: A quality assurance approach. London & New York: Routledge Falmer. 11. Paivio, A. (1999). Mental representations: A dual coding approach. New York: Oxford University 12. Jeung, H., Chandler, P., & Sweller. (1997). The role of visual indicators in dual sensory mode instruction. Educational Psychology, 17, 329-343 13. Tindall-Ford, S., Chandler, P., & Sweller, J. (1997). When two sensory modes are better than one. Journal of Experimental Psychology: Applied, 3,257-287. 14. Koumi, J. (2006). Designing Video and Multimedia for Open and Flexible Learning. Routledge Publications. 15. Brunken, R., Plass, J. L., & Leutner, D. (2004). Assessment of cognitive load in multimedia learning with dual-task methodology: Auditory load and modality effects. Instructional Science, 32, I I 5-132. 16. Mayer,R.E. (2001). Multimedia Learning. New York: Cambridge University. 17. Prain, V., & Waldrip, B. (2006). An exploratory study of teachers and students’ use of multimodal representations of concepts in primary science. International Journal of Science Education, 28(15), 1843–1866. 18. طالشی، رقیه (1390). بررسی وضعیت کنونی فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس متوسطه شهرستان نور و میزان بهره‌گیری معلمان و دانش آموزان از آن در فرایند تدریس و یادگیری. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. 19. ابراهیمی، مینا (1381). بررسی نقش رسانه‌های آموزشی در الگوی تدریس دبیران علوم تجربی منطقه 18 تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. 20. Chang, W., & Geo, C. (2008). An Empirical Assesment of Science intentions toward technology integration. Journal of computers in Mathematics and Science Teaching, 35(3), 62–84. 21. Totter, A., Stütz, D. & Grote, and G. (2006). ICT and Schools: Identification of Factors Influencing the use of new Media in Vocational Training Schools. The Electronic Journal of e-Learning. Vol.4 (1): 95-102. 22. Toprexkei, E. (2006). Obstacles at integration of schools into information and communication technologies by taking into consideration the opinions of the teachers and principals of primary and secondary schools in Turkey. E- journal of instructional science and technology (e-JIST). Vol, 9: No 1. 23. Pressler, M.H. (2002). Technology and Internet-Based Education: Connections in Concept and Practice. The Computing Teacher. 17(3): 30-48. 24. Zain, M., Atan,H., Idrus, R. (2004).The Impact of Information and Communication Technology (ICT) on the Management Practices of Malaysian Smart Schools. International Journal of Educational Development. V,24:201-211. 25. Bingimlas, K.A. (2009). Barriers to the successful Integration of ICT in Teaching and learning Environments: A Review of the Literature. Eurasia journal of Mathematics, Science & Technology Education. vol5 (3):245- 325. 26. Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Educational Research: Theory and Practice (3rd ed.). New York:McGraw-Hill. 27. احمدی، محمدرضا (1386). تفکر درباره تحولات آینده آموزش‌وپرورش. تهران: اندیشه نو. 28. شیرکوند، عبدالرضا (1388). بررسی علل عدم استفاده از وسایل آموزشی توسط دبیران مدارس راهنمایی پسرانه و دخترانه شهر قرچک به‌منظور ارائه راهکارهای مناسب جهت استفاده بهینه از این وسایل. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. 29. رحیمی دوست، غلامحسین؛ رومیانی، یونس؛ اسلامی، محمدعلی و جوانمرد، علی (1390). بررسی مشکلات تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی مدارس. همایش تضمین کیفیت در آموزش. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. 30. محمد هاشمی، رضا (1381). بررسی موانع بهره‌گیری از تکنولوژی آموزشی در فرایند تدریس و یادگیری از دیدگاه دبیران مدارس راهنمایی شهر ساوه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت‌معلم. 31. خدامرادی، خداداد (1381). مطالعه تأثیر آموزش به کمک رسانه‌های آموزشی شنیداری- دیداری (نوارهای ویدئویی درسی یا طرح آموزش تصویری رشد) بر یادگیری درس زبان انگلیسی دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان در شهر روانسر کرمانشاه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت‌معلم. 32. Bigge, M.L. & Shermis, S.S. (1992). Learning Theories for Teachers. (5th ed). New York: Harper Collins Publishers Inc. 33. جوانمرد، علی (1391). شناسایی موانع به‌کارگیری رسانه‌های نوین در مدارس عشایری استان فارس و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهره‌گیری از آن‌ها. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. 34. سبزه، فرانک (1391). بررسی علل عدم کاربرد رسانه‌های جدید آموزشی توسط دبیران راهنمایی و دبیرستان شهرستان پاوه در سال تحصیلی 92-1391. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. 35. Albirini, A. (2006). Teachers' attitudes toward information & communication technologies. Journal of Computers and Education. Vol 4(7): 347-398. 36. Eggen, P. & Kauchak D. (2001). Educational Psychology: Windows on Classrooms(5th ed). New Jersey: Merrill Prentice Hall. 37. Child, D. (2004). Psychology and the teacher. London: Continuum. 38. هرگنهان، بی. آر و اُلسون، ام. اچ (1385). مقدمه‌ای بر نظریه‌های یادگیری. ترجمه علی‌اکبر سیف. تهران: دوران. 39. علی‌محمدی، سیران (1390). بررسی عوامل کمک‌کننده و بازدارنده استفاده از وسایل و رسانه‌های آموزشی در تدریس از دیدگاه معلمان پایه پنجم ابتدایی شهر سنندج. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.