Analysis of the Amount of Attention to the Components of Martyrs and Veterans of Holy Defense in Content of Primary Schools Textbooks

Authors

Abstract

This study aims to analyze the components of Martyrs and Veterans of eight years holy defense in primary schools textbooks. The study was descriptive, using content analysis. The research population was all the primary school textbooks in six grades. The research sample was 26 textbooks in five title in primary school course in 2012-2013: Persian (Let’s read), Persian (Let’s write), celestial gifts, celestial gifts (workbook), and social educations. The research tool was a researcher-made content analysis checklist. Data were analyzed by quantitative (using descriptive statistics and Shannon entropy) and qualitative method. Results showed that among the textbooks, Persian (Farsi) book in fifth grade with 16.3 percent, and the same book in fourth grade  with 1.1 percent have paid respectively, the most and least attention to components of Martyrs and Veterans of holy defense. The most important factor related to jihad in Allah's way and the least one related to desirable social interaction component. Among six grades in primary school in paying attention to the components, the most important coefficient related to sixth grade and the least important related to first and second grade. Finding form qualitative and quantitative data analysis showed that there has not been paid attention to Martyrs and Veterans components in textbooks comprehensively and moderately.
 

Keywords


1. مهدی آزاد، محمود. (1375). با عبادت تا معراج، تهران: نشر شاهد. 2. مبتکر سرابی، اسفندیار. (1377). لاله های حوزه، تهران: بنیاد شهید انقلاب اسلامی، نشر شاهد. 3. بنیاد شهید انقلاب اسلامی. (1380). عطر شهادت در کلام ولایت، تهران: نشر شاهد. 4. سبحانی نژاد، مهدی؛ جعفری، رضا. (1386). بررسی و تحلیل میزان توجه به مفاهیم دفاع مقدس در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی و راهنمایی. دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار، 14(27)، 39-54. 5. بنیاد شهید انقلاب اسلامی. (1378). بوستان شاهد. تهران: نشر شاهد. 6. صالحی عمران، ابراهیم؛ اکبر پور زنگلانی، محمد باقر. (1386). بررسی میزان تحقق هدف اجتماعی ایثار گری در آموزش و پرورش دوره ی متوسطه (مورد مطالعه:دانش آموزان و دبیران متوسطه ی نظری ). مازندران، مجموعه مقالات همایش آسیب شناسی ترویج فرهنگ ایثار وشهادت.صفحات 189-177. 7. بهزاد، حسین. (1375). در انتهای افق. تهران: نشر شاهد. 8. ایزدی فر، علی اکبر؛ میرکاویار، حسین. (1387). تاملی فقهی بر فرهنگ عملیات استشهادی. مازندران، مجموعه مقالات همایش آسیب شناسی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت.صفحات 411-375. 9. کوثری، مسعود. (1379). آسیب شناسی فرهنگی ایران در دوره قاجار. تهران:انتشارات باز. 10. مختاری پور، مرضیه؛ سیادت، سید علی. (1385). آثار پیامد‌های فرهنگی ایثار و شهادت. شیراز: مجموعه مقالات همایش آسیب شناسی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت.صفحات 162-148. 11. سبحانی نژاد، مهدی؛ افشار، عبداله؛ رضایی زارچی، رضا.(1389). آسیب شناسی تربیت دینی در عصر جهانی شدن و راهکارهای تعامل پویا با آن. دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار، 17(42)، 292-271. 12. باقری، خسرو. (1379). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران:انتشارات مدرسه. 13. مهرمحمدی، محمود. (1383). آموزش عمومی هنر. تهران:انتشارات مدرسه. 14. شمشیری، بابک. (1385). تعلیم و تربیت از منظرعشق و عرفان. تهران: انتشارات طهوری. 15. ملکی، حسن. (1386). برنامه ریزی درسی. مشهد: انتشارات پیام اندیشه. 16. صافی، احمد. (1382). آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی و متوسطه. تهران: انتشارات سمت. 17. منصوری، سیروس؛ چهارباشلو، حسین. (1387). تحلیل محتوای برنامه درسی دوره راهنمایی و میزان توجه به مفاهیم ایثار، جهاد و شهادت. مازندران، مجموعه مقالات همایش آسیب شناسی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت.صفحات 633-627. 18. سعیدی، محمود؛ عرب زوزنی، احمد. ( 1385 ). فرهنگ شهادت در کتب درسی دوره راهنمایی. شیراز، مجموعه مقالات همایش آسیب شناسی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت. صص 39 ـ38. 19. دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی. (1372). مروری بر آثار و ارزش های دفاع مقدس در کتاب‌های درسی. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی. 20. ربانی، جعفر. (1365). ادبیات پایداری و دفاع مقدس در کتاب‌های درسی چاپ 1364 دانش آموزان. نامه پژوهش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. شماره نهم. 21. آرمند، محمد. (1387). بررسی مفاهیم ایثار و شهادت در کتاب‌های درسی دوره‌ی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه. مازندران، مجموعه مقالات همایش آسیب شناسی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت. 22. Krippendorff, K. (2012). Content analysis: An introduction to its methodology. SAGE Publications, Incorporated. 29-30. 23. Berger. A. (1982); Media Analysis Techniques. Newberry Park: sage publications.107-110. 24. ساروخانی، باقر. (1380). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 25. گال، مردیت؛ بورگ، والتر و گال، جویس. (1383). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان‌شناسی. ترجمه احمدرضا نصر و همکاران، تهران: انتشارات سمت. 26. عسگری،علی. (1386).جایگاه ادبیات در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت. مازندران، مجموعه مقالات همایش آسیب شناسی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت.صفحات 255-241.