Survey and Analysis of Heidegger’s Anthropological Perspective About Technology and its Implications in Education

Authors

Abstract

This paper is done to survey and analysis Heidegger’s anthropological perspective about Technology and its implication deductions in education. The method was conceptual analysis. Based on the purpose and the method, three research questions were designed: a) How the Heidegger’s anthropological perspective and point of view is b) what the opposing and agreeing views are c) what the educational implications of the Heidegger’s anthropological perspective about technology are. The findings in answering to the first question suggest that it supposed to Heidegger that technology has been out of authority and control of human and imposed its own culture to him/her. Heidegger suggests turning to the art in order to get rid of this problem. The findings in answering to the second question suggest that some philosophers such as Lyotard and Marcuse are agree with Heidegger’s fatalist view to technology and others like Bergman, Dreyfus, Jaspers, Habermas and Feinberg do not agree with this view and have moderated it. They are agree with the use of technology in life considering some circumstances. The findings in answering to the last question show that although technology applications in education is growing nowadays, however, by using this phenomenon, it is necessary to maintain the originality and individuality of students and teachers, technology range in its true meaning (including the art) be considered, the language of technology should not be the dominant discourse in education, and pupils and teachers should not dominated by technology.
 

Keywords


1. نظری، حمید رضا( 1373 )" اندیشه های مارتین هایدگر "، مجله کیهان اندیشه، شماره 57، صص 29-39. 2. ایدی، دن ( 1389 ) " هنر و تکنولوژی : فلسفه پدیدارشناختی هایدگر در باب تکنولوژی "، فلسفه تکنولوژی، جمعی از نویسندگان، انتخاب و ترجمه، شاپور اعتماد، تهران: نشر مرکز. 3. نقیب زاده، میرعبدالحسین(1387). نگاهی به نگرش های فلسفی سده بیستم، تهران: کتابخانه طهوری. 4. Heidegger, M (1977), the Question concerning Technology, And other Essays, translated, by: W, Levitt (New York, Garland publication). 5. جمعی از نویسندگان(1389)، فلسفه تکنولوژی، انتخاب و ترجمه، شاپور اعتماد، تهران: نشر مرکز. 6. بارت ویلیام (1964) اگزیستانیسالیسم چیست؟، ترجمۀ، منصور مشکین پوش، (1362)، تهران: انتشارات آگاه. 7. باقری، خسرو، سجادیه، نرگس، و توسلی، طیبه، رویکردها و روش های تحقیق در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران : انتشارات پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری 8. میرزامحمدی، محمد حسن، زیباکلام مفرد، فاطمه، و صحبت لو، علی ( 1391 )، نظریه ازادی و اموزش و پرورش ازاد، تهران : انتشارات دانشگاه شاهد. 9. شورت، ادموند سی ( 1387 )، روش شناسی مطالعات برنامه درسی، ترجمه محمود مهر محمدی و همکاران، تهران : انتشارات سمت. 10. Heidegger, M (1999), contributions to philosophy, translated by: p, Emad and K.Maly, Bloomington and Indianapolis, Indiana University press. 11. امیری تهرانی، سیدمحمدرضا (1390 )، تجارت الکترونیک از دیدگاه فلسفه تکنولوژی،دو فصلنامه ی فلسفه علم، سال اول شماره دوم، پاییز و زمستان. 12. Borgman, A (1999), Holding on the reality: the nature of information at the millennium, Chicago: the university of Chicago press. 13. ضرغامی، سعید(1388)، فلسفه فناوری اطلاعات و تعلیم و تربیت، تهران : انتشارات مبنای خرد. 14. Lyotard, J, F (2004), “the postmodern condition “in the Postmodernism reader. Functional text, ed.by.Michael Dorlet, London & New York, Rout ledge. 15. ضرغامی، سعید و بازقندی پروین (1391)، " هستی شناسی فناوری اطلاعات : بازخوانی چرایی بهره گیری از فناوری اطلاعات در تربیت "، پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد، سال 2، شماره 2، پاییز و زمستان، صص 99-120. 16. Kouppanou. A (2011), “Learning through technology “Bajo palabra. Revista de Filosofia, I I, Eposa, N. 6. P.P. 117-120. 17. Brook. A (2009) “The potentiality of authenticity in becoming a teacher “, in the Exploring Education through Phenomenology, United Kingdom Wiley-Black well.p.p. 53 – 65. 18. باقری، خسرو ( 1381 ) " فلسفه فناوری و اموزش فناوری "، مجله روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، سال سی و دوم، شماره 1، بهار و تابستان، صص 75 – 98. 19. میرزا محمدی ، محمد حسن، علیین ، حمید، حسنی، غفور (1387 ) " بررسی مقایسه ای اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه ایدئالیسم وپراگماتیسم "، دو ماهنامه دانشور رفتار، دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد، سال پانزدهم، دوره جدید، شهریور، صص 45-52. 20. میرزا محمدی ، محمد حسن، رهنما، اکبر، افشار، عبدا...، و قبادی، محترم ( 1389 ) " تبیین دلالت‌های معرفت شناختی رویکرد سازنده‌گرایی در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی"، دو ماهنامه دانشور رفتار، دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد، سال هفدهم، دوره جدید، شماره 45، اسفند، صص 127-140.