غلامعلی لواسانی، مسعود، خضری آذر، هیمن و امانی، جواد (1390). پیشرفت تحصیلی: نقش نیازهای روانشناختی اساسی و سبک های هویت. دوفصلنامه پژوهش و یادگیری، سال هیجدهم، دوره جدید: شماره 1، صص 38-25.
سیف، علی اکبر (1383). روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش پنجم). تهران: انتشارات آگاه.
Macklem, G. L. (2008). Practitioner’s guide to emotion regulation in school-aged children. Available in http://www.springer.com.
Salovey, P. & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9 (3), 185-211.
بشارت، محمد علی، شالچی، بهزاد و شمسی پور، حمید (1385). بررسی رابطه ی هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی دانش آموزان. اندیشه های نوین تربیتی، دوره 2 ، شماره 3 و 4، صص 84-73.
Parker, J. D. A., Summerfeldt, L. J., Hogan, M. J. & Majeski, S. A. (2004). Emotional intelligence and academic success: Examining the transition from high school to university. Personality and Individual Differences, 36 (1), 163-172.
گلمن، دانیل (1995). هوش هیجانی: توانائی محبت کردن و محبت دیدن. ترجمه نسرین پارسا (1380). تهران: انتشارات رشد.
رضویان شاد، مرتضی (1384). رابطه هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز.
برندک، معصومه و حمیدی، منصورعلی (1386). مهارت آموزی در زمینه عاطفی- اجتماعی در راستای بهبود کارکردهای شناختی: طراحی و آزمایش یک دوره آموزشی برای افزایش هوش عاطفی. فصلنامه تعلیم و تربیت، سال بیست و سوم، شماره 4، صص 52-29.
فرمیهینی فراهانی، محسن، عبدالملکی، جمال و رشیدی زهرا (1387). بررسی رابطه هوش هیجانی، یادگیری خود تنظیمی و ساختار هدف کلاس با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پایه اول متوسطه شهرستان قروه. دوماهنامه دانشور رفتار، سال پانزدهم، شماره 30، صص 98-85.
Petrides, K. V., Frederickson, N. & Furnham, A. (2004). The role of trait of emotional intelligence in academic performance and deviant behavior at school. Personality and Individual Differences, 36, 277-293.
گلمکانی، زهرا (1384). بررسی رابطه هوش هیجانی با منابع استرس و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان سال آخر دانشگاه های دولتی تهران در سال تحصیلی 83-84. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت معلم.
پیشقدم، رضا، قنسولی، بهزاد (1387). نقش هوش هیجانی در یادگیری زبان انگلیسی و موفقیت تحصیلی. مجله پژوهش زبان های خارجی، شماره 43، صص 56-41.
Brackett, M. A. & Mayer, J. D. (2003). Convergent, discriminant, and incremental validity of competing measures of emotional intelligence. Personality and Social Psychology Bulletin, 29, 1147-1158.
Amelang, M. & Steinmayr, R. (2006). Is there a validity increment for tests of emotional intelligence in explaining the variance of performance criteria? Intelligence, 34, 459-468.
Drago, J. M. (2004). The relationship between emotional intelligence and academic achievement non-traditional college students. Available in http://
www.proquest.umi.com/pqdwebl?
میری، محمد رضا و اکبری بورنگ، محمد (1386). رابطهی بین هوش هیجانی و اضطراب آموزشگاهی در دانش آموزان دبیرستانی استان خراسان جنوبی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دوره 14، شماره 1.
Goetz, T., Preckel, F., Zeidner, M. & Schleyer, E. (2008). Big fish in big ponds: A multilevel analysis of test anxiety and achievement in special gifted classes. Anxiety Stress Coping, 21 (2), 98-185. Available in http://www. Ncbi.nih.gov/pubmed/
Lekkas, Z., Tsianos, N., Germanakos, P. & Mourlas, K. (2007). Integrating cognitve and emotional parameters into designing adaptive hypermedia environments. Available in http://www.media.uoa.gr/.
پاشا شریفی، حسن (1384). مطالعه مقدماتی نظریه هوش چندگانه گاردنر در زمینه موضوع های درسی و سازگاری دانشآموزان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال چهارم، شماره 11، صص 34-11.
بشارت، محمد علی ( 1384). بررسی تأثیر هوش هیجانی بر کیفیت روابط اجتماعی. مجله مطالعات روان شناختی، دوره 1، شماره 2 و 3، صص 38-25.
Mester, J. M., Guil, R., Lopes, P. N., Salovey, P. & Gil-Olarte, P. (2006). Emotional intelligence and social and academic adaptation to school. Psicothema, 18, 112-117. Available in http://www.psicothema.com.
بهروزی، ناصر (1382). مقایسه ترکیب های مختلف هوش و خلاقیت از لحاظ ویژگی های شخصیتی، نظام ارزشی، نوع هویت و رغبت های شغلی در دانش آموزان سال اول دبیرستان های اهواز. پایان نامه دکترا روانشناسی، شهید چمران اهواز.
Petrides, K. V. & Furnham, A. (2000). On the dimensional structure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 29, 313-320.
علی اکبری دهکردی، مهناز (1386). شناسایی و مقایسه گروه های ترکیبی نه گانه سنخ های جنسیتی زنان شاغل شهر اهواز و همسران آنان از
لحاظ سلامت روانی، رضایت زناشویی و هوش هیجانی. پایان نامه دکترا روانشناسی، شهید چمران اهواز.
Guastello, D. D. & Guastello, S. J. (2003). Androgyny, gender role behavior, and emotional intelligence among college students and their parent. A Journal of Research. Available in http://www.findarticles.com./cfdls/m2294/11-12-49/111635868/.
Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J. & Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25 (2), 167-177.
ابوالقاسمی، عباس (1381). بررسی میزان همه گیر شناسی اضطراب امتحان و اثر بخشی دو روش درمانی در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان مقطع دبیرستان. پایان نامه دکترا روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
Register, A. C., Beckham, D. J., May, J. D. & Gustafson, D. J. (1991). Stress inoculation bibliotherapy in the treatment of test anxiety. Journal of Counseling Psychology, 38 (2), 115-116.
سینها، آی. کی و سینگ، آر. پی (1993). پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی. ترجمه ابوالفضل کرمی (بدون تاریخ). تهران: نشر روانسنجی.
Klin, R. B. (1998). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press.
ارشدی، نسرین (1386). طراحی و آزمودن الگویی از پیشایندها و پیامدهای مهم انگیزش شغلی در کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب- منطقه اهواز. پایان نامه دکترا روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
محمودی راد، مریم، آراسته، حمیدرضا، افقه، سوسن و براتی سده، فرید (1386). بررسی نقش آموزش مهارت های ارتباطی و حل مسئله اجتماعی بر عزت نفس و هوشبهر دانش آموزان مقطع سوم دبستان. مجله توانبخشی، دوره هشتم، شماره 2، صص 74-69.
کدیور، پروین (1382). نقش باورهای خودکارآمدی، خودگردانی و هوش در پیشرفت درسی دانش آموزان دبیرستانی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، سال دهم، دوره سوم، شماره های 1 و 2، صص 58-45.
اسلاوین، رابرت ایی (2006). روانشناسی تربیتی (ویرایش هشتم). ترجمه یحیی سید محمدی (1385). تهران: نشر دوران.
Baker, J. A. (1995). Depression and suicidal ideation among academically gifted adolescents. Gifted Child Quartery, 39, 218-223.
حق شناس، حسن، چمنی، امیررضا و فیروزآبادی، علی (1385). مقایسه ویژگی های شخصیتی و سلامت روان دانش آموزان دبیرستان های
تیزهوشان و دبیرستان های عادی. فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال هشتم، شماره 29 و 30، صص 66-57.
Chapell, M. S. & Overton, W. F. (1998). Development of logical reasoning in the context of parental style and test anxiety. Merrill Palmer Quarterly, 44 (2), 141-156.
Beer, J. (1991). Depression, general anxiety, test anxiety and rigidity of gifted junior high and high school children. Psychology Report, 69 (3), 1128-1130.
Parker, J. D. A., Hogan, M. J., Eastabrook, J. M., Oke, A. & Wood, L. M. (2006). Emotional intelligence and student retention: Predicing the successful transition from high-school to university. Personality and Individual Differences, 41, 1329-1336.
Mayer, J. D., Caruso, D. & Salovey, P. (2000). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27 (4), 267-298.
Wong, S. S. & Ang, R. P. (2007). Emotional competencies and maladjustment in Sigaporean adolescents. Personality and Individual Differences, 43, 2193-2204.
عطاری، یوسفعلی، شهنی ییلاق، منیجه، کوچکی، عاشورمحمد و بشلیده، کیومرث (1384). بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی در سازگاری فردی-اجتماعی نوجوانان بزهکار در شهرستان گنبد کاووس. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، سال دوازدهم، دوره سوم، شماره 2، صص 46-25.
خسروی، معصومه و بیگدلی، ایمان اله (1387). رابطه ویژگیهای شخصیتی با اضطراب امتحان دردانشجویان. مجله علو رفتاری، دوره دوم، شماهره 1، صص 24-13.
حقیقی، جمال، مهرابی زاده هنرمند، مهناز و زندی دره غریبی، تاج محمد (1379). رابطه سلسله مراتب نیازهای مزلو با اضطراب آموزشگاهی و عملکرد تحصیلی با کنترل وضعیت اجتماعی – اقتصادی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال هفتم، شماره 1 و 2، صص 126-103.
Abdullah, M. C., Elias, H., Mahyuddin, R. & Uli, J. (2004). Emotional intelligence and academic achievement among Malaysian secondary students. Pakistan Journal of Psychological Research, 19 (3-4), 105-121.
Lynne Lane, K., Barton –Arwood, S. M., Nelson, J. R. & Wehby, J. (2008). Academic Performance of Students with Emotional and Behavioral Disorders Served in a Self-Contained Setting. Journal of Behavior Education, 17, 43-62.