دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219617220210219Foucault's critique on cartesian doubt and its educational implications for foundations and principles of pedagogyنقد فوکویی بر شک دکارتی و دلالت های تربیتی آن برای مبانی و اصول یاددهی – یادگیری112358310.22070/tlr.2022.9999.0FAمحمدمظفراستادیار گروه علوم تربیتی پردیس طالقانی، دانشگاه فرهنگیان قم، ایرانسید مهدیسجادیاستاد گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانخسروباقری نوع پرستاستاد گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانعلیرضاصادق زاده قمصریدانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20180909<strong>Introduction: </strong>Doubt is an opportunity for change, criticism, and fluidity on the one hand, and on the other hand, it is a threat, confrontation, and islandism of the educational system because skeptics' opinions have always caused additional damage and problems for educational systems on both dogmatic and pervasive sides. These factors have led to negligence and avoidance of doubt. Whereas doubt is a valuable opportunity for the educational system, and this lies in the need to rebuild and moderate dogmatic and pervasive schools.<br /><strong>Method:</strong> For this purpose, this study has been aimed at modifying the skepticism and inferring the principles of teaching-learning from the new foundations of its conceptualization in the educational system. To achieve this goal, the characteristics of Descartes' skepticism and Foucault's postmodernism, the external critique of Descartes' skepticism through Foucault's skepticism, the inference of the principles, and the inference of the neo-conceptual principles of Descartes' skepticism are described.<br /><strong>Results: </strong>Findings indicate that the characteristics of Descartes' skepticism in knowledge and consequently in the principles of teaching-learning are linear, subjectivism, discontinuous debugging, with a priori and a posteriori criteria are definite and coherent to achieve the ultimate and general goals. But given the importance of Descartes' skepticism in modifying traditional skeptical arguments, regularity, general and definite rules, this skepticism is criticized by Foucault's postmodern skepticism; and from the above principles, the entanglement of thought and action, purposeful periodic structuralism, mixing and new horizontalism, constructive communicationism, research skepticism, and qualitative debugging were deduced.<br /><strong>Discussion and Conclusion</strong>: The above action, on the other hand, has moderated dogmatic doubts about the basics and principles of teaching-learning and on the other hand, it has eliminated the vacuity, expanded and strengthened the Cartesian doubt for the educational system.<br />To this end, this research has been aimed at modifying the extremes of doubt in order to deduce the principles of teaching-learning from its new conceptualization principles in the educational system. Describing Descartes' and Postmodern Fears' Doubts, Descartes' Discourse External Criticism, Inferring Basics, and Inferring Principles of Descartes' Nonsense Descartes, its findings suggest that Descartes' Peculiarities in Knowledge and the Subsequent It is in the principles of teaching-learning linearly, subjectivism, discontinuous error making, with a priori and after-measure criteria, decisively and coherently to achieve ultimate and general goals, but given the importance of Descartes' suspicion in modifying traditional sectarian arguments, Rule of law, coherence, general and definitive rules, this doubt is criticized by Postmodern Foucault. The critique of the facts was based on the characteristics of the suspicion of pho-consciousness, the foundations of activity moderation, situationalism, communication networks, and domination to rebuild Descartes' suspicion, and based on these principles, the principles of the theory and practice of interconnectedness, periodic structuralistism, the merging and new horizons Constructive communication, research skepticism, and qualitative error in learning-learning were deduced.The above action, on the one hand, has moderated dogmatic doubt for the basics and principles of teaching-learning, and on the other hand, has eliminated the vacuum, expanded and strengthened the Cartesian doubt for the educational systemمقدمه: شک، از سویی فرصتی برای تغییر، نقادی و سیالی و از سویی تهدید، تقابل و جزیره گرایی نظام تربیتی است چرا که آرای شک گرایان، همواره در دو سوی جزم و فراگیر آسیب و مشکلات مضاعفی برای نظام های تربیتی بوجودآورده اند و این عوامل موجب غفلت و دوری از شک بوده است، حال آنکه شک، فرصت ذی قیمتی برای نظام تربیتی است و این امر در ضرورت بازسازی و تعدیل نحله های جزم و فراگیر نهفته است.<br />روش: برای این منظور، این پژوهش به تعدیل شک جزم و استنتاج اصول یاددهی-یادگیری از مبانی نو مفهومپردازی آن در نظام تربیتی پرداخته است. برای دستیابی به این هدف به توصیف ویژگی های شک های دکارت و پست مدرن فوکو، نقد بیرونی شک دکارت از طریق شک فوکو، استنباط مبانی و استنتاج اصول نومفهوم پردازی شک دکارت پرداخته است.<br />نتایج: یافتههای حاکی از آن است که ویژگی های شک دکارت در معرفت و متعاقب آن در اصول یاددهی-یادگیری به صورت خطی، سوژه گرایی، خطا زدایی ناپیوسته، با معیارهای پیشینی و پسینی به صورت قطعی و منسجم برای دست یابی به اهداف غایی و کلی است، اما با توجه به اهمیت شک دکارت در تعدیل استدلال های شک گرایانه سنتی، قاعده مندی، قواعد کلی و قطعی، این شک مورد نقد شک پست مدرن فوکو است. نقدهای وارده از ویژگیهای شک فوکو موجب استنباط مبانی ای چون؛ اعتدال فعالیت ها، موقعیت گرایی، شبکه ارتباطی و سلطهزدایی برای بازسازی شک دکارتی فراهم آورد و از مبانی فوق، اصول یاددهی-یادگیری درهم تنیدگی نظر و عمل، ساختارگرایی دوره ای هدفمند، امتزاج و افق گرایی نو، ارتباط گرایی سازنده، شک ورزی پژوهشی و خطا زدایی کیفی استنتاج گردید.<br /><strong>بحث و نتیجه گیری:</strong> عمل فوق از سویی موجب تعدیل شک جزم برای مبانی و اصول یاددهی-یادگیری گردیده و از سویی دیگر موجب رفع خلأ، بسط و تقویت شک دکارتی برای نظام تربیتی را به وجودآورده است. https://tlr.shahed.ac.ir/article_3583_1e7b0de71e38cec1e74d7223caa0bff6.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219617220210219Predicting educational technology application in teaching: assessing the intention based model of training transferپیشبینی کاربست فناوریهای آموزشی در تدریس: آزمون مدل مبتنی بر قصد انتقال آموزش1320358110.22070/tlr.2022.10218.0FAحاتمفرجی ده سرخیدانشآموخته دکتری مدیریت آموزشی، تهران، ایران.حسینمولائی علی آباددانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه مازندران، تهران، ایران.فاطمهرجب پور سواریدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.حبیبامامیدانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20200213<strong>Introduction:</strong> The aim of this study is to predict and explain the application of educational technology in teaching using the theory of planned behavior (TPB).<br /><strong>Method:</strong> For this purpose, the correlation-prediction research design was used. The target population consisted of all Kermanshah junior high school teachers, of whom a random sample of 183 was selected. In order to collect data, a researcher-made questionnaire was used. The face validity of the questionnaire was confirmed by a group of academic experts. Cronbach's alpha coefficient also indicated the acceptable reliability of the questionnaire. In order to analyze the data, structural equation modeling was used with the help of Smart PLS2 software.<br /><strong>Results:</strong> The results showed that the teacher's attitude and control of the perceived behavior of the teacher predict the intention to use educational technology. The findings, however, indicated that subjective norms are not a predictor of intention. In addition, intention and perceived behavioral control were proven to jointly predict actual behavior of educational technology use in class.<br /><strong>Discussion and conclusion:</strong> This study showed that TPB is capable of predicting behavioral intention and actual behavior with regard to educational technology use in the classroom. By providing training and equipping classes with computers and overhead projectors, hence, principals can lay the foundation for the use of educational technologies in the classroomمقدمه: هدف پژوهش حاضر پیشبینی کاربست فناوری آموزشی در تدریس با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده بود.<br />روش: بدین منظور، از طرح پژوهش همبستگی- پیشبینی استفاده شد. نمونهای تصادفی به حجم 183 نفر از معلمان متوسطه اول شهر کرمانشاه انتخاب شد. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه توسط جمعی از خبرگان دانشگاهی مورد تایید قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ نیز نشاندهنده پایایی قابل قبول پرسشنامه بود. به منظور تحلیل دادهها، از مدلسازی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار Smart PLS2 استفاده شد.<br />نتایج: نتایج نشان داد که نگرش معلم و کنترل رفتار ادراک شده معلم پیشبینیکننده قصد کاربست فناوری آموزشی وی میباشد، اما هنجار ذهنی معلم قادر به پیشبینی قصد کاربست فناوری آموزشی در کلاس درس نیست. نتایج همچنین نشان داد که کنترل رفتار ادراک شده معلم و قصد معلم پیشبینیکننده رفتار واقعی کاربست فناوری آموزشی در کلاس درس است.<br />بحث و نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد که نظریه رفتار برنامهریزی شده قدرت تبیین قصد رفتاری و رفتار واقعی در بافت کاربست فناوری آموزشی در تدریس را دارد. بنابراین، مدیران میتوانند از طریق آموزش و تجهیز کلاسها به امکانات زیربنایی همچون کامپیوتر و پروژکتور بستر را برای کاربست فناوریهای آموزشی در تدریس مهیا سازند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_3581_2f8e6c75bbc1da25eb4466648f851cbf.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219617220210219Structural model of academic performance based on educational burnout analysis and academic engagement by mediating critical thinking in high school students in east Azerbaijan provinceمدل ساختاری عملکرد تحصیلی بر اساس تحلیل رفتگی آموزشی و درگیری تحصیلی با میانجی گری تفکر انتقادی در دانش آموزان مقطع متوسطه استان آذربایجان شرقی2139363210.22070/tlr.2022.10222.0FAسید طاهرسیدی نظرلودانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.سیامندقادریدانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.0000-0002-8696-3531فیروزمحمودیدانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20200217<strong>Introduction:</strong> This study was conducted to determine the relationship between educational burnout and academic engagement through mediating critical thinking variable with students' educational performance.<br /><strong>Methodology:</strong> The present study is applied in terms of purpose. it is a description of the type of correlation (in the form of a structural equation model) The statistical population studied in this study includes all male students of the secondary education of high school in the East Azerbaijan province during the academic year 2018-2019. The estimated statistical sample size of the population was 18 classes (equivalent to 382 people) who were selected by cluster random sampling. Data were collected using the academic burnout (Bresó et al, 1977), academic engagement (Zarang, 2010), and Critical Thinking (Ricketts, 2003) questionnaires. <br /><strong>Results:</strong> The results showed that there is a significant relationship between educational engagement and critical thinking (p:0/0001; B:0/747); educational burnout and critical thinking (p:0/0001; B: -0/114); educational burnout and educational performance (p:0/0001; beta: -0/594); Critical thinking and educational performance (p:0/0001; B: 0/225); and the educational engagement and academic performance (p:0/0001; B: 0/319). The variables of educational engagement, critical thinking, and educational burnout were the most important factors in improving students' academic performance, respectively.<br /><strong>Conclusion:</strong> Therefore, in order to improve academic performance, students' educational engagement should be increased, and by planning and applying basic strategies to prevent students' academic burnoutمقدمه: این پژوهش به منظور تعیین رابطه تحلیلرفتگی آموزشی و درگیری تحصیلی از طریق متغیر میانجیگری (تفکر انتقادی) با عملکرد تحصیلی دانشآموزان صورت گرفت.<br />روش: پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی (در قالب مدل معادلات ساختاری) میباشد. جامعه آماری مورد بررسی در این مطالعه عبارت است از کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم مقطع متوسطه شاخه نظری استان آذربایجانشرقی که در سالتحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه آماری برآورد شده از جامعه مذکور عبارت از 18 کلاس بود (معادل 382 نفر)که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997)، پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ (1391) و پرسشنامه تفکر انتقادى ریکتس (2003) استفاده گردید. <br />نتایج: نتایج نشان داد متغیر درگیری تحصیلی با میزان اثر 747/0 و سطح معنیداری 0001/ 0، با متغیر تفکر انتقادی رابطه مثبت و معنیداری دارد؛ متغیر تحلیلرفتگی آموزشی با میزان اثر 143/ 0- و سطح معنیداری 002/ 0 ، با متغیر تفکر انتقادی رابطه منفی و معنیداری دارد؛ متغیر تحلیلرفتگی آموزشی با میزان اثر 594/ 0 - و سطح معنی داری0001 /0، با متغیر عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه منفی و معنیداری دارد؛ متغیر تفکر انتقادی با میزان اثر 253 /0 و سطح معنی داری 0001/ 0 ، با متغیر عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنیداری دارد و متغیر درگیری تحصیلی با میزان اثر 319 /0 و سطح معنیداری 0001/ 0، با متغیر عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنیداری دارد. متغیرهای درگیری تحصیلی، تفکر انتقادی و تحلیلرفتگی آموزشی به ترتیب دارای بیشترین اهمیت برای بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان است. <br />بحث و نتیجه گیری: برای ارتقاء و بهبود عملکرد تحصیلی باید میزان درگیری تحصیلی دانش آموزان را افزایش داد و با برنامهریزی و کاربست راهکارهای اساسی از تحلیلرفتگی تحصیلی دانشآموزان جلوگیری و تفکر انتقادی را در دانشآموزان ایجاد و نهادینه کرد.https://tlr.shahed.ac.ir/article_3632_6a83751575f0921e690fd3766ed5269c.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219617220210219Presenting an academic empowerment program for Martyr and Veteran students with academic failureارائه برنامه توانمندسازی تحصیلی دانشآموزان شاهد و ایثارگر دارای افت تحصیلی4159363410.22070/tlr.2021.10432.0FAلیلاسلیمیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایرانرفیقحسنیاستادیار گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایرانJournal Article20200801<strong>Introduction:</strong> This study aimed to present present a program for academic empowerment of Martyr and Veteran Students and also to identify factors and provide operational suggestions to improve the academic achievement of this group of students and at the same time to expand the existing literature and provide new perspectives on the achievement of Martyr and Veteran Students.<br /><strong>Method:</strong> This research has a developmental and exploratory nature. Participants included all students with academic failure, teachers and principals and assistants of SHAHED schools, educational experts of the Martyr Foundation of Sanandaj, as well as the General Directorate of Education and parents of students with academic failure. In the present study, 44 interviews were conducted. Before presenting the educational empowerment program for Martyr and Veteran students, the most important reasons and factors of academic failure as well as strategies to reduce academic failure and increase academic achievement were reviewed and the presented program is based on academic failure factors.<br /><strong>Results:</strong> The academic empowerment program consists of five stages. The stages are named 1. determination or need assessment, 2. academic planning; 3. academic supervision and Follow up; 4. implementation and 5. the academic empowerment program named as the Martyr and Veteran students evaluation and feedback.<br /> Each stage of the program includes the presentation of strategies and actions at the individual level of students, parents and families, school, foundation, and the General Directorate of Education in the province and the organization of the Martyr Foundation.<br />Discussion and Conclusion: The proposed program can be used as an operational plan at the beginning of the school year to improve academic achievement and reduce the dropout of Martyr and Veteran students in the country by the Ministry of Education and the Foundation for Martyrs and Veterans Affairs.<br /><strong>Discussion and Conclusion:</strong> The proposed program can be used as an operational plan at the beginning of the school year to improve academic achievement and reduce the dropout of Martyr and Veteran students in the country by the Ministry of Education and the Foundation for Martyrs and Veterans Affairs.<br /> مقدمه: پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل افت تحصیلی و ارائه برنامهای برای توانمندسازی تحصیلی دانشآموزان شاهد و ایثارگر و همچنین ارائه پیشنهادهایی عملیاتی جهت ارتقای پیشرفت تحصیلی این دسته از دانشآموزان انجامشده است.<br />روش: این پژوهش توسعهای و ماهیتی اکتشافی دارد. ازلحاظ روششناسی نیز ازآنجاکه گردآوری و تحلیل دادهها و اطلاعات، با استفاده از روش و ابزار کیفی همچون نظریه داده بنیاد صورت گرفته، روش پژوهش بهصورت کیفی میباشد. مشارکتکنندگان شامل کلیه دانشآموزان دارای افت تحصیلی، معلمان و مدیران و معاونین مدارس شاهد، کارشناسان آموزشی بنیاد شهید شهرستان سنندج و همچنین اداره کل آموزشوپرورش استان کردستان و والدین دانشآموزانی که دارای افت تحصیلی بودند که در مطالعه حاضر 40 مورد مصاحبه انجامشده است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. قبل از ارائه برنامه توانمندسازی تحصیلی دانشآموزان شاهد و ایثارگر، مهمترین دلایل و عوامل افت تحصیلی و همچنین راهکارهای کاهش افت تحصیلی و افزایش پیشرفت تحصیلی بررسی شد و برنامه ارائهشده مبتنی بر عوامل افت تحصیلی است. برای اعتبارسنجی نتایج مستخرج از تحلیل مصاحبهها و نیز برنامه توانمندسازی تحصیلی از دو روش بازبینی توسط مشارکتکنندگان (حلقههای بازخورد) و مرور توسط خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش (دو نفر از اساتید) استفاده و پس از دریافت نظرات اصلاحی مدل نهائی و نیز برنامه نهائی ارائه شد.<br />نتایج: براساس نتایج برنامه توانمندسازی تحصیلی شامل پنج مرحله است. مرحله اول تحت عنوان تعیین وضعیت یا نیازسنجی؛ دومین مرحله برنامهریزی تحصیلی؛ سومین مرحله نظارت و پیگیری تحصیلی؛ در مرحله چهارم تحت عنوان اجرا و آخرین مرحله برنامه توانمندسازی تحصیلی دانشآموزان شاهد و ایثارگر تحت عنوان ارزشیابی و بازخورد نامگذاری شدند. در هر مرحله برنامه شامل ارائه استراتژی و اقداماتی در سطح فردی دانشآموزان، والدین و خانواده، مدرسه، بنیاد و اداره کل آموزشوپرورش در سطح استان و نیز سازمان بنیاد شهید است.<br />بحث و نتیجهگیری: برنامه پیشنهادی میتواند بهعنوان یک برنامه عملیاتی در شروع سال تحصیلی برای ارتقای پیشرفت تحصیلی و کاهش افت تحصیلی دانشآموزان شاهد و ایثارگر در سطح کشور توسط وزارت آموزشوپرورش و نیز بنیاد شهید و امور ایثارگران مورداستفاده قرار گیرد.https://tlr.shahed.ac.ir/article_3634_2ef99a8264075db4ff0cab0fc3f9c6f8.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219617220210219Designing and validating the curriculum model of media literacy education in the primary courseطراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامه درسی آموزش سواد رسانهای دورهی ابتدایی6172363310.22070/tlr.2021.10455.0FAسعیدانصاریدانشجوی دکتری فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران.فرهادسراجیاستاد گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران.محمد رضایوسف زادهاستاد گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران.0000-0002-1667-1859Journal Article20200822<strong>Introduction:</strong> Given the rapid advances in digital technologies and the simultaneous increase in the use of new media among children, it can be said that the methods of acquiring knowledge are much different from what previous generations experienced. In this age, the importance and effectiveness of the media in relation to the teacher and the educational system are undeniable. Considering the understanding of this necessity based on the extent of the dimensions and the impact of different media on children and adolescents, the present study was conducted with the aim of designing and validating the model of media literacy education course for elementary school.<br /><strong>Method:</strong> The research approach is a mixed type (qualitative and quantitative). The synthesis method has been used to compile the model. It has been surveyed by 20 experts to validate it. To conduct research synthesis, 422 cases of research conducted in the period 2012 to 2020 in the field of media literacy curriculum were identified with specific keywords in domestic scientific databases. Among these studies, after several screening stages, based on the study title, abstract and content of the research, 16 study units were eligible to enter the research, respectively. The selected study units were analyzed by content analysis and categorized. The CVR coefficient was used to validate them.<br /><strong>Results:</strong> The findings showed that the objectives of the media literacy curriculum should be based on maintaining and strengthening the socio-political system as well as the Iranian-Islamic lifestyle while paying attention to the indicators of media literacy; In compiling content, one should pay attention to media communication concepts and components of critical thinking, critical and cognitive media literacy theories; Also, in teaching-learning methods, it is necessary to use active methods according to the characteristics of the central student and the facilitating role of the teacher based on dialogue and research community; In evaluation methods, it is necessary to use a variety of tests, with emphasis on parenting and metacognitive self-evaluation.<br /><strong>Discussion and Conclusion:</strong> The results led to the identification of the characteristics of media literacy curriculum elements as a pattern in which, instead of adapting to a linear and predetermined pattern, emphasis is placed on exploring, sharing, and metacognitively evaluating students' media experiences. The model can be used by primary school teachers and curriculum planners according to the aggregation of the findings of previous research as well as the validation of the extracted features by experts in the field of media literacy educationمقدمه: با توجه به پیشرفتهای سریع در فناوریهای دیجیتال و افزایش همزمان استفاده از رسانههای جدید در بین کودکان، میتوان گفت شیوههای کسب دانش بسیار متفاوتتر از چیزی است که نسلهای گذشته تجربه میکردند. در این عصر، اهمیت و اثرگذاری نقش رسانهها در مقابل معلم و نظام آموزشی غیرقابل انکار است. با توجه به درک این ضرورت مبنی بر گستردگی ابعاد و تأثیرگذاری رسانههای مختلف بر کودکان و نوجوانان، پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامه درسی آموزش سواد رسانهای دورهی ابتدایی انجام شده است.<br />روش: رویکرد پژوهش از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) است که برای تدوین الگو از روش سنتزپژوهی استفاده شده و سپس برای اعتبار سنجی آن از 20 صاحبنظر، نظرسنجی شده است. برای انجام سنتزپژوهی، 422 مورد پژوهش انجامشده در بازهی زمانی 1393 تا 1398 در حوزهی برنامه درسی سواد رسانهای، با کلیدواژههای مشخص در پایگاههای علمی داخلی شناسایی شد. از میان این پژوهشها پس از چندین مرحله غربالگری به ترتیب بر اساس بررسی عنوان، چکیده و محتوای پژوهش، 16 واحد مطالعاتی شایستهی ورود به پژوهش شدند. واحدهای مطالعاتی انتخابشده، با استفاده روش تحلیل محتوا، واکاوی محتوایی و دستهبندی شدند که برای اعتبار سنجی آنها از ضریب CVR استفاده شد.<br />نتایج: یافتهها نشان داد که اهداف برنامه درسی سواد رسانهای باید ضمن توجه به شاخصهای سواد رسانهای، بر مبنای حفظ و تقویت نظام سیاسی-اجتماعی و همچنین سبک زندگی ایرانی-اسلامی باشد؛ در تدوین محتوا باید بر مفاهیم ارتباطی رسانه و مؤلفههای تفکر انتقادی، نظریههای سواد رسانهای انتقادی و شناختی توجه کرد؛ همینطور در روشهای یاددهی-یادگیری لازم است با توجه به ویژگی دانشآموز محوری و نقش تسهیلکنندگی معلم مبتنی بر گفتوگو و اجتماع پژوهشی، از روشهای فعال استفاده کرد؛ در شیوههای ارزشیابی نیز بهرهگیری از انواع آزمونها، با تأکید بر والدسنجی و خودارزیابی فراشناختی لازم است.<br />بحث و نتیجه گیری: نتایج یافتهها منجر به شناسایی ویژگیهای عناصر برنامه درسی سواد رسانهای بهصورت یک الگو گردید که در آن بهجای تطابق با یک الگوی خطی و از پیش تعیینشده، بر کندوکاو، اشتراکگذاری و ارزشیابی فراشناختی تجربیات رسانهای دانشآموزان تاکید میگردد. الگویی که با توجه به تجمیع یافتههای پژوهشهای پیشین و همچنین تائید اعتبار ویژگیهای استخراجشده از نظر متخصصان حوزهی آموزش سواد رسانهای، میتواند مورد استفادهی معلمان و برنامهریزان درسی دورهی ابتدایی قرار گیرد.https://tlr.shahed.ac.ir/article_3633_0901a7ce6daa9e8bb5c0a9d5cd14b7d9.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219617220210219Meta-analysis of the evaluation of teachers' performance and providing a suitable model for itفراتحلیل ارزیابی انجام شده پیرامون ارزشیابی عملکرد معلمان و ارائه الگوی مناسب برای آن7385363510.22070/tlr.2021.13559.1021FAرقیهعباسیکارشناس ارشد برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.مصطفیقادریدانشیارگروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0002-8249-1231حسنملکیاستاد گروه برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20201108<strong>Introduction</strong>: Teacher evaluation is a common practice in most schools and its impact on students' learning cannot be underestimated. The aim of this study was to identify teacher evaluation methods and determine their evaluation framework.<br /><strong>Method</strong>: The research strategy is qualitative and the research method is synthesis research. The field of research included internal and external research on the subject of evaluating teacher performance in 65 cases. In the refining stage of articles, 29 articles were purposefully selected depending on the criteria. Research selection criteria are articles, and research on the subject of teacher performance evaluation with publication's name and year which are in line with the objectives of the research. The six-step pattern of Roberts' research synthesis was used to collect data.<br /><strong>Results</strong>: In this research, a number of teacher evaluation methods were identified Included Classroom observation, Principal Evaluations, Analysis of Classroom Artifacts, Portfolios, self- evaluation, Value – Added models, Student ratings, Performance Rating for Promotion, Teacher Evaluation for Professional Development, Clinical supervision, teacher development programs, a peer evaluation system.<br /><strong>Discussion and Conclusion</strong>: In this study, a number of teacher evaluation methods including Classroom observation, Principal Evaluations, Analysis of Classroom Artifacts, Portfolios, self-evaluation, value-added models, student ratings, Performance Rating for Promotion, evaluation for professional development, clinical supervision, Teacher Evaluation for Professional Development, Clinical Supervision, and Peer evaluation system was identified.<br /> <br /> مقدمه: ارزشیابی از معلمان یک عملکرد معمول در اکثر مدارس است و تاثیر آن را روی یادگیری دانشآموزان نمیتوان کم اهمیت دانست. پژوهش حاضر با هدف شناسایی روشهای ارزشیابی معلمان و تعیین چارچوب ارزشیابی آن ها انجام شده است.<br />روش: راهبرد پژوهش کیفی و روش پژوهش سنتزپژوهی است. میدان پژوهش شامل پژوهشهای داخلی و خارجی با موضوع ارزشیابی عملکرد معلم به تعداد 65 مورد بوده است، در مرحله پالایش مقالات29مقاله به صورت هدفمند وابسته به معیار انتخاب شدند. معیارهای انتخاب پژوهش، مقالات و پژوهشهای با موضوع ارزشیابی عملکرد معلم که دارای انتشارات و سال چاپ و هم راستا با اهداف پژوهش هستند. برای جمعآوری اطلاعات از الگوی شش مرحلهای سنتزپژوهی رابرتس استفاده شده است.<br />نتایج: در این پژوهش تعدادی روش ارزشیابی معلم شامل روش مشاهده کلاسدرس، ارزشیابی مدیر، تجزیه و تحلیل آثارکلاس درس، نمونهکارها، خودارزشیابی، ارزشافزوده، رتبهبندی توسط دانشآموزان، رتبهبندی عملکرد برای ارتقاء، ارزشیابی برای توسعه حرفهای، نظارت بالینی، برنامه پیشرفت معلم، سیستم ارزشیابی همکار شناسایی شد.<br />بحث و نتیجه گیری: براساس یافته های حاصل، یک چارچوب ارزشیابی معلمان ارائه گردید، در چارچوب ارزشیابی به هدف، ملاک، معیارهای ارزشیابی، ارزشیابی کنندگان و سازمان های مرتبط با ارزشیابی معلمان اشاره شده است.<br /><strong> </strong>https://tlr.shahed.ac.ir/article_3635_2c661cc10cb10641333a4391a683f6dc.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219617220210219The effectiveness of mutual education and thinking cycle on students' academic self-efficacy and academic motivationاثر بخشی آموزش متقابل و چرخۀ تفکر بر خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان8799363810.22070/tlr.2022.14082.1073FAطاهرهنکوئیاندانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، واحدشهرکرد، دانشگاه آزاداسلامی، شهرکرد، ایران.مسعودنظرزادهدکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، واحدشهرکرد، دانشگاه آزاداسلامی، شهرکرد، ایران.مهدیمیرزاییمربی،گروه روانشناسی، واحدشهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.Journal Article20210202<strong>Introduction</strong>: Considering the importance of two variables of academic self-efficacy and academic motivation in students 'learning, the use of mutual learning methods and the thinking cycle for students to achieve these two variables is important and necessary. Mutual education and thought cycle are some of the methods that can lead to self-regulation and improve students' academic achievement in different subjects. The aim of this study was to compare the effect of mutual education and the thinking cycle on academic self-efficacy and academic motivation of elementary level students.<br /><strong>Method</strong>: The research method was quasi-experimental with a pre-test-post-test design and a control group. From the sixth-grade male student population in the city of Dehloran, 34 students were selected using cluster sampling. Research tools included academic self-efficacy and academic motivation questionnaires. Data analysis was performed by multivariate analysis of covariance using SPSS-22 software.<br /><strong>Results</strong><strong>: </strong>The results showed that mutual education and the thinking cycle had a significant effect on increasing knowledge of academic self-efficacy (Partial ŋ2 =0.61, p=0.001, F=106.73). Also, mutual education and thinking cycle increased academic motivation (57 Partial ŋ 0.2, p = 0.001, F = 100.81) had a significant effect, but there was no significant difference between the effectiveness of mutual education and thinking cycle on academic self-efficacy and students' academic motivation (p <0.05).<br /><strong>Discussion:</strong> The present study showed that mutual education improves students' academic self-efficacy and academic motivation, as well as increases the thinking cycle, self-efficacy, and motivation of students' academic achievement.<br /> مقدمه: با توجه به اهمیت دو متغیر خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی در یادگیری دانش آموزان، استفاده از روش های آموزش متقابل و چرخه تفکر برای دستیابی دانشآموزان به این دو متغیر، مهم و ضروری است. آموزش متقابل و چرخه تفکر از روشهایی هستند که میتوانند موجب خود تنظیمی و ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در دروس مختلف گردند.از این روهدف پژوهش حاضر مقایسۀ تأثیر آموزش متقابل و چرخۀ تفکر بر خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان دانشآموزان دوره ابتدایی بود.<br />روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و گروه گواه بود، که از جامعۀ دانشآموزان پسر پایه ششم شهردهلران، 34 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری با استفاده از نرمافزارSPSS-22 انجام شد.<br />نتایج: نتایج نشان داد آموزش متقابل و چرخۀ تفکر بر افزایش دانش خودکارآمدی تحصیلی (Partial ŋ2= 0/61، F= 106/73, P=0/001 ) تأثیر معناداری داشت، همچنین، آموزش متقابل و چرخۀ تفکر بر افزایش انگیزش تحصیلی (Partial ŋ2= 0/57، F= 100/81, P=0/001 ) تأثیر معناداری داشت، اما بین اثربخشی آموزش متقابل و چرخۀ تفکر بر خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05<p). <br />بحث و نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد آموزش متقابل میزان خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان را بهبود می بخشد، همچنین چرخه تفکر، خود کارآمدی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را افزایش می دهد.<br />روش :روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و گروه گواه بود، که از جامعۀ دانشآموزان پسر پایه ششم شهردهلران، 34 دانش-آموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری با استفاده از نرمافزارSPSS-22 انجام شد. <br /><br />نتایج:نتایج نشان داد آموزش متقابل و چرخۀ تفکر بر افزایش دانش خودکارآمدی تحصیلی (61/0=Partial ŋ2، 001/0=p ، 73/106=F) تأثیر معناداری داشت، همچنین، آموزش متقابل و چرخۀ تفکر بر افزایش انگیزش تحصیلی (57/0=Partial ŋ2، 001/0=p ، 81/100=F) تأثیر معناداری داشت، اما بین اثربخشی آموزش متقابل و چرخۀ تفکر بر خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<p). <br /><br />بحث و نتیجه گیری:پژوهش حاضر نشان داد آموزش متقابل میزان خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان را بهبود میبخشد، همچنین چرخه تفکر، خود کارآمدی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را افزایش می دهد.https://tlr.shahed.ac.ir/article_3638_4ada3991b76c06c68e6580cac3bc982e.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219617220210219Testing the structural model of basic psychological needs and academic engagement: The mediating role of academic self-efficacy and academic emotionsآزمون مدل ساختاری نیازهای اساسی روانشناختی و درگیری تحصیلی: نقش میانجی خودکارامدی تحصیلی و هیجان های تحصیلی101115357310.22070/tlr.2022.14295.1090FAمهدیهدوست محمدیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.سیاوشطالع پسنددانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.اسحقرحیمیان بوگردانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20210313<strong>Introduction</strong>: The aim of this study was to test the structural model of basic psychological needs with academic involvement with the mediating role of self-efficacy and academic emotions.<br /><strong>Method</strong>: The participants were 325 (225 girls and 100 boys) first and second-year high school students in Kerman who were selected by random cluster sampling. All of them completed the questionnaires of basic psychological needs, academic self-efficacy, academic excitement, and academic engagement. The relationships between the variables were tested by structural equation modeling using LISREL software.<br /><strong>Results</strong>: The findings showed that on the one hand, basic psychological needs had a direct effect on self-efficacy, emotions, and academic engagement, and on the other hand, they had an indirect effect on academic engagement through self-efficacy and academic emotions. Furthermore, academic self-efficacy had a direct effect on academic emotions and academic engagement, as well as, it had an indirect effect on academic engagement due to emotions.<br /><strong>Discussion and Conclusion</strong>: For students' academic engagement, several antecedents should be considered. Basic psychological needs, academic emotions, and self-efficacy are factors that can influence academic engagement, and the implications of the findings were discussed<strong>.</strong><br /> <br /> مقدمه: این مطالعه با هدف آزمون مدل ساختاری نیازهای اساسی روانشناختی با درگیری تحصیلی با نقش میانجی خودکارامدی و هیجان های تحصیلی انجام شد.<br />روش: شرکت کنندگان 325 ( 225 دختر و 100 پسر) دانش آموز دوره اول و دوم متوسطه شهر کرمان بودند که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه های نیازهای اساسی روانشناختی، خودکارامدی تحصیلی، هیجان های تحصیلی و درگیری تحصیلی را تکمیل کردند روابط بین متغیرها به روش مدل معادلات ساختاری توسط نرم افزار لیزرل آزمون شد.<br />نتایج: یافته ها نشان داد از یک سو نیازهای اساسی روانشناختی بر خودکارامدی ، هیجان ها و درگیری تحصیلی اثر مستقیم داشت و سوی دیگر به واسطه خودکارامدی و هیجان های تحصیلی بر درگیری تحصیلی اثر غیر مستقیم داشت. همچنین، از یک سو خودکارامدی تحصیلی بر هیجان های تحصیلی و درگیری تحصیلی اثر مستقیم و از سوی دیگر به واسطه هیجان ها بر درگیری تحصیلی اثر غیر مستقیم داشت.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری</strong>: برای درگیری تحصیلی دانشآموزان باید به پیشایندهای متعددی توجه داشت. نیازهای اساسی روان شناختی، هیجانات تحصیلی و خودکارامدی عواملی هستند که میتوانند درگیری تحصیلی را تحت تاثیر قرار دهند. تلویحات یافته ها مورد بحث قرار گرفتhttps://tlr.shahed.ac.ir/article_3573_d22048cf3a3c992a9d27471cde84fa2b.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219617220210219برنامه درسی روئیدنی، تحلیل مفهوم، نوخاستهگرایی، سازندهگراییتبیین ماهیت برنامه درسی روئیدنی و استنتاج دلالتهای آن در برنامه درسی117135363710.22070/tlr.2022.14259.1088FAنرگسجدادکترای برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.مرجانکیاندانشیار گروه مطالعات برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانعلیحسینی خواهاستادیار گروه مطالعات برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.مهدیسبحانی نژاددانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.Journal Article20210410<strong>Introduction</strong>: Curriculum, as the center of educational activity, has special importance and delicacy for the sensitive period of childhood. There are two types of views on curriculum design that give a passive and accepting role to the student or give him an active role, so addressing the nature of each program is the most important part of planning. An emergent curriculum is considered to be a program that respects the interests of the child and is designed based on the needs of the child.<br /><strong>Method</strong><strong>:</strong> The purpose of this study is to explain the nature of the curriculum and to infer the implications of the related curriculum. For this purpose, first, the philosophical fundamentals of this program were investigated. Then, by examining the etymology of the word emergent and extracting its synonymous and contradictory semantic domains, as well as analyzing the concept of a pre-defined curriculum, the nature of the emergent curriculum was explained. The chosen investigated documents are effective in understanding the research issues and in the central phenomenon of the study, so the sampling used in this study is purposeful. Therefore 250 valid national and international documents in the field of emergent curriculum and emergentism theory were investigated (including books, articles, encyclopedias, etc.). Then 80 published documents in reputable Journals were used and their validity was confirmed based on the opinions of the experts in curriculum planning and philosophy of education.<br /><strong>Result</strong>: The findings of this study indicate that the emergent curriculum appears as a flexible, dynamic, and multidimensional spiral phenomenon with different cross-sections and hence it is completely innovative and constantly developing. This program has the ability to influence the learner, instructor, content, etc. that are the components of the program, for example, during the process of this program, the instructor learns. Awareness and learning are unpredictable and unexpected phenomena beyond the knowledge of all the learning process components.<br /><strong>Discussion and Conclusion</strong>: In relation to the philosophical foundations of this Curriculum, from the ontological point of view, that is, the school of Emergentism, quite novel results were obtained in relation to learning and consciousness such as Jones & Nimmo, Stasey,…مقدمه: برنامه آموزشی و تربیتی بهعنوان محور فعالیت تربیتی، برای دوره حساس کودکی از اهمیت و ظرافت خاصی برخوردار است. دو نوع نگاه بر طراحی برنامه درسی حاکم است که نقش منفعل و پذیرنده به متربی میدهد یا نقش فعال و عامل برای او قائل است، لذا پرداختن به ماهیت هر برنامه اولین و مهمترین بخش برنامهریزی محسوب میشود. برنامه درسی روئیدنی به عنوان برنامهای که به علایق کودک احترام میگذارد و مبتنی بر نیازهای کودک طراحی میشود محسوب میشود.<br />روش: هدف پژوهش تبیین ماهیت برنامه درسی روئیدنی و استنتاج دلالتهای برنامه درسی مرتبط با آن است. برای این منظور با بهرهگیری از روش تحلیل مفهومی از نوع تفسیر مفهوم که یکی از روشهای رویکرد کیفی است، در ابتدا مبانی فلسفی این برنامه مورد بررسی قرار گرفت، سپس با ریشهشناسی و بررسی واژه روئیدنی و استخراج حوزههای معنایی مترادف و متضاد آن و نیز تحلیل مفهوم برنامه درسی ازپیش تعریفشده، به تبیین ماهیت برنامه درسی روئیدنی پرداخته شد. نمونهگیری مورداستفاده در این پژوهش از نوع هدفمند است؛ چراکه به بررسی اسنادی پرداخته میشود که در فهم مسائل پژوهش و پدیده محوری مطالعه مؤثر هستند، لذا به جستجوی 250 سند معتبر ملی و بینالمللی (ازجمله کتب، مقالات، دایره المعارفها و...) در حوزه برنامه درسی روئیدنی و نظریه نوخاستهگرایی پرداخته شد، سپس 80 سند که در نشریات علمی پژوهشی معتبر به چاپ رسیده بودند مورداستفاده و فیشبرداری قرار گرفتند، سپس براساس نظرات متخصصان برنامهریزی درسی و فلسفه تعلیم و تربیت، اعتبار آنها مورد تأیید قرار گرفت.<br />نتایج: یافتههای پژوهش بیانگر آن است که برنامه درسی روئیدنی بهصورت پدیدهای منعطف، پویا و مارپیچ چندبعدی با سطح مقطعهای متفاوت ظهور میکند بهطوریکه کاملاً بدیع بوده و دائماً درحال توسعه و تحول است. این برنامه توانایی اثرگذاری روی اجزاء درگیر در برنامه ازجمله یادگیرنده، مربی و محتوا را دارا است، بهگونهای که خود مربی در طی فرآیند این برنامه یاد میگیرد. همچنین آگاهی و یادگیری نیز پدیدهای غیرمنتظره و غیرقابلپیشبینی هستند؛ یعنی چیزی افزون بر دانش مجموع اجزاء سیستم درگیر در فرآیند یادگیری است.<br />بحث و نتیجهگیری: در رابطه با مبانی فلسفی این برنامه از حیث هستیشناختی یعنی مکتب نوخاستهگرایی نتایج کاملاً بدیعی در رابطه با یادگیری و آگاهی حاصل شد که برخی از آنها را میتوان در پژوهش جونز و نیمّو، استیسی، نیو و کوچران یافت ولی شیوه دریافت اطلاعات آنها استنتاج از مبانی نبوده است.https://tlr.shahed.ac.ir/article_3637_becbd6d60547b7bda186b4fd43b025fd.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219617220210219Understanding living experiences of 1st grade high schools' Truancy causesدرک تجربه زیسته علل گریز از مدرسه دانشآموزان متوسطه دوره اول137149357410.22070/tlr.2022.14455.1103FAآبتینغلامیکارشناسی ارشد مشاوره گرایش توانبخشی، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمینی شهر، خمینی شهر، اصفهان، ایران.نجمهسدرپوشاناستادیار، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمینی شهر، خمینی شهر، اصفهان، ایران.Journal Article20210419<strong>Introduction: </strong>One of the goals of education is to raise healthy people, along with mental and physical health, and the necessary attention to this issue will certainly have a significant impact on the fate of people. But various issues and problems in the educational and training dimensions are plaguing the educational system of societies. The aim of the present study was to understand the lived experience of the causes of dropping out of high school for first-year students.<br /><strong>Method: </strong>This research was a qualitative phenomenological study. The statistical population of this study included male high school students in the first year of Isfahan in the academic year 1399 who had the experience of dropping out of school. The research sample was selected from male students in District 2 of Isfahan based on purposive sampling method and continued until data saturation, ie when new topics were not obtained. It was 30-60 minutes. To conduct this research, open-ended questions and questions were used to interview the research sample. The interview information was analyzed using the Claysian method.<br /><strong>Results:</strong> According to 13 interviews, five central nuclei were found to be effective in dropping out of school. Five of the core cores themselves were classified into several core codes and one core code.<br /><strong>Conclusion:</strong> School dropout is a joint product of family and community and individual and peer group factors are effective in intensifying school dropout.<br /> <br /> مقدمه: یکی از اهداف تعلیم و تربیت، پروراندن افرادی سالم، همراه با بهداشت روانی و جسمانی است و توجه لازم نسبت به این موضوع یقیناً در سرنوشت افراد تأثیری به سزا خواهد داشت. اما مسائل و مشکلات متنوعی در ابعاد آموزشی و تربیتی گریبان گیر نظام آموزشی جوامع است. هدف از پژوهش حاضر درک تجربه زیسته علل گریز از مدرسه دانشآموزان متوسطه دوره اول بود.<br />روش: این پژوهش، مطالعه ای کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان پسر متوسطه دوره اول اصفهان در سال تحصیلی 1399بود که تجربه گریز از مدرسه را داشتهاند. نمونه پژوهش بر اساس روش نمونهگیری هدفمند از بین دانشآموزان پسر ناحیه 2 شهر اصفهان انتخاب شدند و تا اشباع دادهها یعنی زمانی که موضوعات جدیدی به دست نیاید ادامه یافت.پژوهش از نوع مصاحبهی نیمه ساختاریافته و به شیوهی گفتگوی دوطرفه بهره گرفته شد.مدت مصاحبهها بین 30-60دقیقه بود. برای اجرای این پژوهش از سؤالات و پرسشهای باز پاسخ جهت مصاحبه با نمونه تحقیق استفاده شد. با استفاده از روش کلایزی اطلاعات مصاحبهها موردبررسی قرار گرفت.<br />نتایج: با توجه به 13 مصاحبهی انجام شده، پنج هستهی اصلی و مرکزی تأثیرگذار در گریز از مدرسه به دست آمد.که هستههای مرکزی شامل پیامدهای نظام آموزشی، منظومه آسیبزای خانواده، بستر آسیبزای جامعه، عوامل آسیبزای فردی و آسیبپذیری همسالان بود که هر یک پنج از هسته ی اصلی نیز خود به چند کد محوری و یک کد هسته ای طبقه بندی شدند.<br />بحث و نتیجهگیری: مدرسه گریزی محصول مشترک خانواده و اجتماع است و عوامل فردی و گروه همسالان در تشدید مدرسه گریزی اثرگذار هستند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_3574_91524ed20f949108471fa2f8cd74a715.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219617220210219Assessing the compliance of multiplication and division in elementary school textbooks with mathematics curriculumبررسی انطباق عمل ضرب و تقسیم در کتابهای درسی دورۀ ابتدایی با برنامه درسی حوزة یادگیری ریاضی151163357210.22070/tlr.2022.14571.1110FAزهرارحیمیکارشناسی ارشد آموزش و پرورش ابتدایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانعلیرضااعتدالاستادیار گروه آموزش و پرورش، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانغلامرضایادگارزادهاستادیار گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20210510<strong>Introduction:</strong> The purpose of this study is to investigate the conformity or non-conformity of the topics related to multiplication and division in elementary school textbooks with the objectives of the mathematics curriculum.<br />Method: The research method is quantitative content analysis, in which the content of third to sixth-grade math textbooks and the mathematics curriculum are considered. By purposeful sampling, all activities, work in classes, exercises, and pictures in the textbook related to multiplication and division topics have been analyzed. these contents are compared with the goals predicted in the mathematics curriculum by using content goal tables.<br /><strong>Results:</strong> The findings of this study show that the priority of attention to the six goals is as follows: calculations (numerical, subjective, and approximately), problem-solving in a real-life, mathematical discourse, problem-solving strategies, structured problems, and semi-structured problems, and finally working with the calculator. The purpose of working with a calculator is to get the least attention in all areas and to lack attention in some areas. Structured and semi-structured problem propositions are also met with little success in content related to multiplication and division.<br /><strong>Discussion and Conclusion:</strong> This study indicates the unequal attention of the textbook to the objectives of the curriculum. But a more precise comment on this requires an analysis of the entire content of the textbook in addition to the topics of multiplication and division. The results of this research can be used by the authors in identifying textbook gaps and removing clutter and redundancies in subsequent editions of the textbook.<br /> <br /> مقدمه: هدف این مطالعه، بررسی انطباق یا عدم انطباق مباحث مربوط به ضرب و تقسیم در کتابهای درسی ریاضی دورۀ ابتدایی، با اهداف مدون در برنامه درسی این حوزۀ یادگیری است.<br />روش: روش پژوهش، تحلیل محتوای کمی است و در آن محتوای کتابهای نونگاشت ریاضی پایۀ سوم تا ششم و برنامه درسی حوزۀ یادگیری ریاضی مد نظر قرار گرفتهاست. با نمونهگیری هدفمند، تمامی فعالیتها، کار در کلاسها، تمرینها و تصاویر مرتبط با عمل ضرب و تقسیم در کتابهای درسی مذکور تحلیل شد و به کمک جداول هدف- محتوا با اهداف پیشبینی شده در محور اعداد و عملیات در برنامه درسی حوزۀ یادگیری ریاضی مقایسه شد.<br />نتایج: یافتههای این مطالعه نشان میدهد اولویت توجه کتاب درسی به اهداف ششگانه در این سند بدینترتیب است: محاسبات (عددی، ذهنی و تقریبی)، حلمسئله در موقعیت واقعی زندگی، گفتمان ریاضی، آشنایی با راهبردهای حلمسئله، طرح مسائل ساختاریافته و نیمهساختار یافته و کار با ماشین حساب. هدف کار با ماشین حساب در تمام پایهها از کمترین توجه و در برخی مباحث با فقدان توجه مواجه است. طرح مسئله ساختاریافته و نیمهساختاریافته نیز در محتوای مربوط به ضرب و تقسیم با اقبالی اندک مواجه است.<br />بحث و نتیجه گیری: این مطالعه توجه نابرابر کتاب درسی به اهداف برنامه درسی را گزارش میکند. اما اظهار نظر دقیقتر در این خصوص مستلزم تحلیل تمام محتوای کتاب درسی علاوه بر مباحث مربوط به ضرب و تقسیم است. نتایج این پژوهش میتواند در تشخیص خلأهای کتاب درسی و حذف حشو و زوائد در ویرایشهای بعدی کتاب درسی مورد استفاده مؤلفین قرار گیرد.https://tlr.shahed.ac.ir/article_3572_ef832663f3f1abc29800a6e3ee40a718.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219617220210219Turning from Face-to-Face classes to virtual classes: Challenges, opportunities, and how high school students deal with itچرخش از کلاسهای حضوری به کلاسهای مجازی: چالشها، فرصتها و نحوه مواجه دانشآموزان متوسطه اول با آن165182357110.22070/tlr.2022.14509.1113FAسیده رضوانهابراهیمیدانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-3135-1466مرضیهدهقانیدانشیار گروه روش ها و برنامه های درسی و آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0001-5328-2732Journal Article20210516<strong>Introduction</strong>: The aim of this study was to investigate how students face virtual classrooms due to the Corona crisis and identify the challenges and opportunities for students in the first secondary school of Sari in the academic year 2020-2021.<br /><strong>Method</strong>: The research method is phenomenology that has used a qualitative approach. The research field was all female and female students of the first secondary school and non-governmental schools in Sari city, which were selected by purposive sampling method of 16 students (8 girls and 8 boys) from 7 schools. The tool used in the research is a semi-structured interview that each interview lasted between two and three hours; Furthermore, MAXQDA10 software was used to analyze the data.<br /><strong>Results</strong>: The findings showed that virtual education, as the only way to continue the process of school education in the quarantine of the Corona crisis, has posed challenges and opportunities for students. Strategies such as peer review and agreement between the researcher and the participant were used to validate the data.<br /><strong>Discussion and Conclusion:</strong> Challenges have been examined separately in three environments of Shad, WhatsApp, and the TV school. Challenges of a Shad application include problems with the initial installation of the application, inability to run on all mobile operating systems, and low speed in uploading and downloading files. Also in the TV school, the lack of coordination of subjects, differences in teaching methods, one-sided teaching, and time interference of training have been raised as challenges. In WhatsApp, as the most widely used virtual learning space, challenges in six dimensions of individual issues, parents, teachers, teaching methods, evaluation methods, and ethical issues were analyzed. Opportunities also included not having classes on time, saving time and money on commuting, finding the need to learn technologies and using new methods by teachers, the possibility of the school principal controlling the class, education, comfort, and well-being of more students.مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نحوه مواجه دانش آموزان در کلاسهای مجازی بواسطه بحران کرونا و شناسایی چالشها و فرصتهای پیش روی دانشآموزان در مقطع متوسطه اول شهرستان ساری در سال تحصیلی1400-1399 انجام شدهاست.<br />روش: روش پژوهش پدیدارشناسی است که از رویکرد کیفی بهره گرفته است. میدان پژوهش کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه اول مدارس دولتی و غیردولتی شهرستان ساری بودند که به روش نمونه گیری هدفمند تعداد 16دانشآموز (8 دختر و 8 پسر) از 7 مدرسه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته است که هرکدام از مصاحبه ها بین دو تا سه ساعت به طول انجامید؛ همچنین، جهت تحلیل دادهها از نرمافزار maxqda10 استفاده شد.<br />نتایج: یافته ها نشان داد که آموزشهای مجازی به عنوان تنها راه برای ادامه روند آموزش مدارس در شرایط قرنطینه بحران کرونا، چالشها و فرصتهایی برای دانشآموزان در پی داشته است. برای اعتبارسنجی داده ها از راهبردهایی همچون بازبینی توسط مشارکت کنندگان و توافق بین پژوهشگر و مشارکت کننده استفاده شد.<br />بحث و نتیجه گیری: چالشها در سه محیط شاد و واتساپ و مدرسه تلویزیونی به تفکیک بررسی شدهاست. چالشهای محیط شاد شامل مشکل در نصب اولیه برنامه، قابلیت اجرا نداشتن در همه سیستم عاملهای موبایل و سرعت پایین در آپلود و دانلود فایلهاست. همچنین در مدرسه تلویزیونی عدم هماهنگی سرفصلها، تفاوت در روشهای تدریس، یک سویه بودن آموزش و تداخل زمانی آموزش ها بعنوان چالش مطرح گردیده است. در واتساپ نیز بعنوان پرکاربرد ترین فضای آموزش مجازی، چالشها در شش بعد مسائل فردی، اولیا، معلمان، روش آموزش، روش ارزشیابی و مسائل اخلاقی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. فرصتها نیز شامل در قید زمان نبودن کلاس ها، صرفه جویی در زمان و هزینه ایاب وذهاب، ضرورت یافتن یادگیری فناوری ها و استفاده از روش های جدید توسط معلمان، امکان کنترل مدیر مدرسه بر کلاس، آموزش، آسایش و رفاه بیشتر دانش آموزان بوده است.https://tlr.shahed.ac.ir/article_3571_3d8a9521879b8c526fe9cec1a274e551.pdf